InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda's

Vogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda's

Vogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda's Vogels bijvoeren in de winter is erg belangrijk en mag als er veel sneeuw en ijs ligt. Want de dieren hebben dan geen energie om het zelf te zoeken en ze kunnen er niet bij. Bijvoeren mag dan dus zeker, maar je moet wel oppassen met wat je ze geeft. Die hele leuke slingers met doppinda's bijvoorbeeld zijn funest voor de dieren. Want die moeten ze eerst zien te openen. En dat kost te veel energie. Maar hoe voer je vogels het beste bij in de winter en wat geef je ze?

Lichaamstemperatuur vogels daalt in de winter: ze hebben meer voedsel nodig

Wat voor mensen in de winter geldt, geldt ook voor vogels. Hun lichaamstemperatuur gaat naar beneden door de buitenomstandigheden en om die toch weer op peil te krijgen moeten ze veel meer eten dan ze in andere perioden doen. Daarbij moet dat voedsel dan ook nog eens heel energierijk zijn. Punt is dat er in de winter voor vogels bijna niets te vinden is aan eten waar ze iets aan hebben. Of een ligt onder een dikke ijslaag waar ze niet bij kunnen. Helpen voederen is dan een uitkomst.

Wat geef je vogels in de winter?

Kant-en-klaar producten zijn er genoeg in de winkels te krijgen om vogels bij te voeren. Dit zijn onder andere:
  • Vetbollen
  • Pindakettingen
  • Appelprikkers
  • Hele pakketten met allerlei bollen

Zelf vetbollen maken voor de vogels in de winter

Zelf bollen maken is echter goedkoper en ook leuk om te doen. Bovendien kan in zo’n bol alles verwerkt worden wat nodig is om de dieren bij te voeren. Neem voor zo’n bol het goedkoopste harde frituurvet, maar dan wel zonder zout. Neem daarnaast een zak strooivoer. Verwarm het frituurvet kort in de magnetron nadat het in kleine stukjes is gesneden. (Op de kachel of zachtjes op het fornuis verwarmen kan ook). Meng dan frituurvet en het voer met elkaar in een verhouding van 1 op 1. Laat het mengsel daarna even stollen in een koudere omgeving. Vervolgens kunnen er bollen van worden gemaakt. Haal er een draad doorheen zodat de bol opgehangen kan worden.

Lege bloempotten gebruiken voor vetbollen voor vogels

Een lege bloempot kan ook heel goed gebruikt worden voor dit mengsel. Doe het mengsel in een pot en hang hem dan met opening (dus niet de onderkant) naar onderen op aan een lijn.

Vet op de grond voor vogels die niet kunnen hangen aan een vetbol

Niet alle vogels kunnen goed aan vetbollen hangen. Voor die dieren is het verstandig om gewoon op de grond wat van het mengsel te leggen, zodat zij zich er daar aan tegoed kunnen doen. Vooral merels zullen daar veel gebruik van maken, want zij hangen niet graag aan een vetbol.

Oud brood, appel en losse pinda’s voor vogels in de winter

Oud brood, appels en gewone pinda’s zijn ook erg goed voor de vogels in nood in de winter. Strooi het brood gewoon in de tuin in kleine stukjes. Het geeft niet welk brood dat is, alles wat over is kan worden gebruikt. Een goedkoop brood kopen kan natuurlijk ook, de vogels smullen er van.

Welke vogels komen af op brood in de tuin in de winter:

Op brood zijn een groot aantal vogels gek in de winter. Dit zijn onder andere:
Merels
  • Lijsters
  • Spreeuwen
  • Mussen
  • Vlaamse gaaien

Appelschillen, klokhuizen van appels en appels die wat zijn aangetast voor vogels in de winter

Naast stukjes appel zijn ook appelschillen, klokhuizen van appels en appels die her en daar een plekje hebben een bron van energie voor de vogels in de winter. Merels en lijsters zijn gek op appels die een beetje rot zijn of op bevroren vruchten.

Pinda’s – neem absoluut geen pindakettingen van doppinda's voor de vogels

Het staat altijd heel leuk zo’n pindaketting van doppinda’s, maar een vogel moet in een tijd dat hij al weinig energie heeft heel veel doen om van zo’n ketting te eten. De dieren moeten eerst de schil openbreken met hun snavel en omdat ze al zo weinig energie hebben kost hen dat veel te veel moeite. Veel beter is het dan ook om pinda’s die al gedopt zijn in een netje op te hangen. De vogels kunnen daar direct van eten.

Drinkwater voor vogels klaarzetten in de winter

Als het vriest, is er ook geen drinkwater beschikbaar voor vogels. Het is dus naast voedsel net zo belangrijk zo niet belangrijker om er voor te zorgen dat er in de tuin bakjes met water staan. Een ondiep schoteltje met lauw water houdt het wel even vol, maar steeds opnieuw verfrissen is natuurlijk belangrijk omdat het water wel steeds bevriest. Ook moet het schoteltje steeds schoon worden gemaakt om te voorkomen dat er ziekten uitbreken onder dieren. Een paar stenen in het water kunnen ervoor zorgen dat de vogels er niet in gaan zitten. Vaak weten ze dat zelf ook wel trouwens, want baden in water in de winter betekent bevroren vleugels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Het hele jaar vogels bijvoerenJe kan vogels het hele jaar bijvoeren. Je moet alleen per seizoen wisselen van voer. In dit artikel vind je zo'n beetje…
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Oliebollenvet: maak er vetbollen voor vogels vanOliebollenvet: maak er vetbollen voor vogels vanOliebollenvet door de wc of de grootsteen gieten kost het waterschap heel veel geld. Om water dat verontreinigd is met d…
Vogels voeren: doen of niet?Vogels voeren: doen of niet?Nu het volop winter is in ons land, kunnen de vogels in onze omgeving wel wat extra voedsel gebruiken. Het gaat dan om d…
Kattenharen geliefd in vogelnestjesKattenharen geliefd in vogelnestjesKat en vogel, dat gaat in de natuur niet al te best samen. Maar de kat kan wel degelijk een bijdrage leven aan het bouwe…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad
  • Vogelbescherming

Reageer op het artikel "Vogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda's"

Reacties

Op het Roodt, 21-04-2017 19:21 #2
Ik geef gedopte pinda's, walnoten, gemengde zaden en appel. Maar ik hak de noten eerst in kleine stukjes. Dan worden ze door alle vogels gegeten. De volgorde van eten is eerst de noten en dan de rest. Voor de merel prik ik een halve appel vast in de grond, dat eet makkelijker. Ook scherm ik een deel van het voedsel af zodat alleen de kleinere vogels kunnen eten, anders is alles voor de hout- en tortelduif.

Tineke, 24-01-2015 22:14 #1
Vogels zijn dol op zelf gemaakte vetbollen, kaas rozijnenbrood al wat vogels wensen fantastisch, zalig om naar te kijken vogels hebben altijd honger zijn juist vogels dat uithongerd zijn hoe zou. We zelf zijn als we honger hebben

Infoteur: Singalees
Laatste update: 10-12-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Vogels in de winter
Reacties: 2
Schrijf mee!