Oliebollenvet: maak er vetbollen voor vogels van

Oliebollenvet: maak er vetbollen voor vogels van Oliebollenvet door de wc of de grootsteen gieten kost het waterschap heel veel geld. Om water dat verontreinigd is met dit oliebollenvet weer schoon te krijgen kost namelijk nogal wat. En dat wordt weer op alle ingezetenen (alle burgers van Nederland) verhaald. Veel beter is het om het oliebollenvet te hergebruiken. Door er bijvoorbeeld vetbollen voor vogels van te maken. Vetbollen voor vogels van oliebollenvet zijn heel gemakkelijk te maken.

Oliebollenvet uit huishoudelijk afvalwater zuiveren kost miljoenen

Oliebollenvet uit huishoudelijk afvalwater zuiveren kost jaarlijks enkel miljoenen euro’s. Per liter moet 2,80 euro betaald worden. En dan hebben we het nog niet eens over alle rioolverstoppingen. Oliebollen vet stolt namelijk in het riool en zorgt daar jaarlijks voor honderden verstoppingen. Dat gebeurt dus bij mensen thuis, die dan vervolgens de wc, de badkamer of de gootsteen niet meer kunnen gebruiken omdat het water er niet meer doorkan. Maar ook in het rioleringsstelsel zelf, waar mensen zelf dan niet direct maar wel op termijn last van hebben. Bovenal zorgt het vet storingen in de rioolwaterzuiveringsinstallaties van de waterschappen.

Afvoeren van oliebollenvet

Omdat dit allemaal zoveel geld kost adviseren de waterschappen om de afgekoelde olie in een plastic fles of jerrycan te doen. Wat ook handig is om het in lege melkpakken te gieten. Die gaan toch mee met het afval. Daarna kan het mee met het huisafval. Sommige gemeenten hebben een aparte inzamelcontainer die oliebollenvet ophaalt en vervolgens recyclet. Oliebollenvet mag in de container voor restafval, maar beter is het om het in te leveren bij een punt waar het herverwerkt wordt. Afvalverwerkende bedrijven hebben ook vaak milieustraten waar oliebollenvet en frituurvet kunnen worden ingeleverd. Ook hebben sommige supermarkten inzamelpunten voor vet. Het vet bij die punten gaat vaak weer naar een vetsmelterij, waarna het uiteindelijk weer een soortgelijk product wordt en dus weer te koop wordt aangeboden. Ook wordt er biobrandstof van gemaakt, waar auto’s dan weer op kunnen rijden. Bij inzamelpunten moet het vet wel in jerrycans worden aangeboden en volstaan oude melk- of yoghurtpakken niet.

Vetbollen voor de vogels maken van oud oliebollenvet

Een andere mogelijkheid om het vet te hergebruiken is nog veel simpeler. Laat het daarvoor stollen, doe er wat zaden doorheen en het zijn heerlijke vetbollen waar vogels in de winter gek op zijn. Een tweeledig doel dus: de olie wordt op een goede manier opgeruimd en de vogels hebben er veel aan in een strenge winter.

De oliebollenkraam brengt vet naar de vetverwerker

Oliebollenkramen zorgen ervoor dat hun oude vet naar een vetverwerker gaat. Dit wordt dan vaak verwerkt tot diervoeder. Het is de bedoeling dat ook dit vet op termijn wordt verwerkt tot biodiesel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad

Reageer op het artikel "Oliebollenvet: maak er vetbollen voor vogels van"

Reactie

Piet Janvier, 13-11-2010 13:09 #1
Goedemiddag, ik heb bovenstaand artikel vol verbazing gelezen, oliebollen vet, maak er vetbollen van voor de vogels? Mijn vraag is eigenlijk waar u deze informatie heeft ingewonnen? Oliebollen worden namelijk in olie gebakken, (anders zouden het geen oliebollen zijn) soja olie, of arachide olie, beiden plantaardige producten, die niet stollen als het afkoeld, des al niet te min, is dit geen vrijbrief om oliebollen olie door de gootsteen te gooien, het moet zeker verantwoord afgevoerd worden! De in het artikel genoemde vertten worden gebruikt voor bijvoorbeeld frites te bakken!

Infoteur: Singalees
Laatste update: 12-02-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Special: Vogels in de winter
Reacties: 1
Schrijf mee!