InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De Galàpagos eilanden – werelderfgoed

De Galàpagos eilanden – werelderfgoed

De Galàpagos eilanden – werelderfgoed De Galàpagos eilanden zijn voor veel toeristen een hotspot en erg populair om te bezoeken. Het is een indrukwekkend natuurgebied met vele bijzondere diersoorten, waaronder bijvoorbeeld de reuzenschildpad.

Algemene Introductie

De Galàpagos eilanden staan op de wereld erfgoed lijst van UNESCO. Galàpagos is spaans voor "Reuzenschildpad", waar deze eilanden ook om bekend staan. De eilanden horen bij het land Ecuador in Zuid-Amerika. Er wordt dan ook spaans gesproken. Het aantal inwoners ligt rond de 23.000, maar het aantal dieren overstijgt het aantal mensen. In totaal bestaan de Galàpagos eilanden uit zo'n 13 grote eilanden en nog veel meer kleinere eilandjes. Niet al deze eilanden zijn voor de toeristen bereikbaar omdat het belangrijk is om de natuur en dieren-aantal hier in stand te houden.

Het ontstaan

De Galàpagos eilanden zijn ontstaan door diverse vulkaanuitbarstingen, zo'n 2 miljoen jaar geleden. De meeste vulkanen op de eilanden zijn nog steeds actief.

Klimaat

Door de invloed van de zeestromingen zijn er seizoensverschillen te bemerken in het klimaat:
  • Januari tot mei: de warmste maanden met temperaturen tussen 24 en 28 graden.
  • Juni tot December: in deze maanden is er veel wind en is de maximum temperatuur zo'n 20 graden.
  • September en Oktober: dit zijn de twee maanden waarin het veel regent.

Natuurreservaat

De Galàpagos eilanden zijn eigenlijk een natuurreservaat en marine-biologisch gebied in één. De eilanden hebben dan ook veel te bieden. Qua natuur vindt je er geen palmbomen (zoals je misschien zou verwachten), maar wel Mangroven en Savanne gebieden.Verder vindt je hier eindeloos veel (bijzondere) diersoorten, zowel op het land als in het water. De dieren die je er kunt tegen komen zijn bijvoorbeeld:
  • Reuzenschildpadden
  • Zeeleguanen
  • Fregatvogels
  • Pinguïns
  • Flamingo's
  • Albatrossen
  • Hamerhaaien

Er wordt zelfs gezegd dat er meer diersoorten op de eilanden leven (en in het water eromheen) dan er mensen wonen.

Natuurgebied en toerisme

Er wordt goed opgelet dat het toerisme er niet voor zorgt dat de natuur en dieren populatie schade oploopt. Met het geld dat verdient wordt aan het toerisme worden de gebieden beschermd en de natuur in stand gehouden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De Galàpagos eilanden – werelderfgoed"

Infoteur: Esthercita79
Laatste update: 02-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!