InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Vogelspotten: wat heb je nodig?

Vogelspotten: wat heb je nodig?

Vogelspotten: wat heb je nodig? Het is heerlijk rustgevend: op een lekkere dag rondlopen door een mooi natuurgebied en luisteren naar de vogels om je heen. Als je de tijd neemt, en goed kijkt, kun je in Nederland prachtige vogelsoorten tegenkomen. Maar hoe doe je dat nou? En wat heb je er voor nodig?

Benodigdheden

Om te gaan vogelspotten of vogelen heb je eigenlijk relatief weinig nodig. Echter, om succesvol te zijn is het wel goed om voorbereid te werk te gaan. De volgende items zijn van belang om succesvolle observaties te doen:
  • Verrekijker
  • Notitieboekje
  • Vogelgids
  • Camera
  • Juiste kleding

Verrekijker

Om vogels goed te kunnen observeren is het natuurlijk van belang om een goede verrekijker te hebben. Op basis van het geluid kun je de vogel lokaliseren, waarna je met de verrekijker gericht op zoek kan gaan naar de vogel. Waar de verrekijkers van vroeger enorm groot en zwaar waren, is dat tegenwoordig niet meer het geval. Ook de prijs valt erg mee. Vooral via internet zijn tegenwoordig prima verrekijkers te krijgen voor een goede prijs. Bekende merken zijn:
  • Nikon
  • Bushnell
  • Steiner
  • Bynolyt
  • Olympus
  • Vortex
  • Pentax

Het gebruik van een verrekijker kan lastig zijn. Het is belangrijk om het beeld niet als twee rondjes te zien. Als dit het geval is, moet je de twee buizen meer naar elkaar toe buigen. Om scherp te stellen is het aan te raden om eerst het rechteroog dicht te doen en aan de middenschroef te draaien tot het beeld voor het linkeroog scherp is. Hierna kun je het linkeroog dicht doen en aan de ring draaien bij de rechter koker tot het beeld voor het rechteroog scherp is. Kijk vervolgens met beide ogen, en stel de scherpte bij met de middenschroef.

Notitieboekje

Een notitieboekje is geen must, maar het is wel leuk als je vaker wilt vogelen. Op deze manier kan je de waarnemingen bijhouden en je zult merken dat je veel sneller bekend raakt met de verschillende soorten die je kunt vinden. Ook kun je door notities te maken bijdragen aan de waarnemingsdatabase van de Nederlandse natuur. Dit kan bijvoorbeeld door de waarneming te melden op waarneming.nl.

Vogelgids

Om soorten te classificeren is het van belang om een goede vogelgids te hebben. Het meest ideaal is een vogelgids waarin de soorten per habitat gesorteerd zijn, en waar mooie illustraties instaan van verschillende individuen uit verschillende leeftijdscategorieën van verschillende geslachten. Vaak bevatten de boekjes ook fonetische weergaven van het geluid dat sommige vogels maken. Dit maakt het nog net iets makkelijker om de soort te identificeren. Er zijn verschillende goede vogelboekjes beschikbaar, zoals:
  • Nieuwe Zakgids Vogels
  • ANWB Vogelgids van Europa
  • Veldgids Vogels van Europa
  • Peterson Vogelgids
  • Welke vogel is dit?

Camera

Om mooie vondsten vast te leggen is het aan te raden een mooie camera mee te nemen. Het handigst is een digitale camera met afneembare lens, omdat het hierbij mogelijk is om een telelens op de camera te plaatsen. Dit hoeft natuurlijk niet per se. Bekende merken die dit soort camera's en lenzen leveren zijn:
  • Canon
  • Nikon
  • Sony
  • Panasonic
  • Samsung
  • Olympus
  • Fujifilm

Juiste kleding

De juiste kleding is vooral afhankelijk van de weersomstandigheden. Houd altijd rekening met temperatuur en neerslagpatronen, maar probeer ook van tevoren informatie te winnen over het gebied waar je wilt vogelspotten. Dit kan bijvoorbeeld op vogelbescherming.nl, waar een verzameling van alle Nederlandse vogelgebieden en hun biotoop te vinden is. Doe hier je voordeel mee en bereid je goed voor!
© 2014 - 2019 Tsimon92, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.vogeltrackers.nl/
  • http://www.vogelbescherming.nl/
  • http://www.staatsbosbeheer.nl/

Reageer op het artikel "Vogelspotten: wat heb je nodig?"

Infoteur: Tsimon92
Gepubliceerd: 05-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!