InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Taart en cup-cakes maken van frituurvet voor de vogels

Taart en cup-cakes maken van frituurvet voor de vogels

Taart en cup-cakes maken van frituurvet voor de vogels Heel leuk om zelf te maken zijn de vogeltaarten of cup-cakes. Het geeft een schitterend resultaat en de vogels zijn er blij mee. Dit eventueel samen met kind(eren) te doen is erg leuk en leerzaam. Het vergroot namelijk de betrokkenheid van kinderen naar alles wat er gebeurt in de omgeving. Kinderen zien verschillende vogels bij de vogeltaart en willen weten hoe de vogels heten. Het verschil bijvoorbeeld tussen een pimpelmees en koolmees. Samen vogeltaarten maken draagt bij om bewondering en respect voor alles wat er buiten de leefwereld van het kind gebeurt, te laten ontwaken en te stimuleren.

Wat je nodig hebt

Om een verantwoorde vogeltaart te maken heb je nodig:
  • ongebruikt frituurvet.
  • vogelzaad
  • springvormen en/of papieren cup- cakevormen
  • decoratiemateriaal
  • een stevige ondergrond

Ongebruikt frituurvet

Frituurvet bevat voornamelijk verzadigd vet. Juist verzadigd vet is goed voor vogels in de winter. In een strenge winter hebben vogels moeite om de temperatuur op 40 graden te houden. Ongezouten hard vet, zoals frituurvet, geeft dan de energie om te overleven. In gebruikt frituurvet zit het zout van de producten die gefrituurd zijn. Dit laatste niet gebruiken dus! Een eigen merk frituurvet is niet duur en goed voor de vogels in de winter.

Vogelzaad

Vogelzaad is in dierenwinkels of op internet te koop/bestellen. Natuurlijk is het ook zelf samen te stellen, bijvoorbeeld van gedroogde zonnebloempitten, kleine stukjes mais, stukje pinda’s en kleine zaden van bijvoorbeeld gerst en/of hennepzaad
(zonder THC). De groenling, mees en vink zijn dol op zonnebloempitten, vooral de zwarte zonnebloempitten. Vogelzaad met meelwormen erin, is favoriet bij het winterkoninkje, de heggenmus en de roodborst.

Springvorm
Hiervoor is veel te gebruiken. De tulbandvorm van een bekend toetjesmerk is erg geschikt (prik er dan géén gaatje in om het toetje op een schaal te presenteren). Van (siliconen) bakvormen en cup-cakehouders tot theekopjes, soepkommen en schalen. Even warm maken aan de buitenkant en het gestolde vet gaat er gemakkelijk uit.

Decoratiemateriaal

Wanneer de gestolde taart hard is, is het leuk om te decoreren. Van gesmolten vet, welke weer hard is geworden, doch kneedbaar is maken we toefjes (net als met slagroom). Met een wegwerp spuitzak geeft dit een leuk resultaat en geen geknoei. Met dit kneedbare frituurvet zet je ook het andere decoratiemateriaal vast. Gebruik voor decoratiemateriaal bijvoorbeeld:
  • halve appels (geen kleine stukjes omdat vooral bij vorst vogels zich hierin kunnen verslikken)
  • gekleurde bessen (verzameld in de herfst)
  • pinda’s (ongezouten)
  • malusappels
  • walnoten
  • rozenbottels
  • rozijnen of krenten
  • mispels

Een stevige ondergrond

Wanneer het vet gestold is kan de taart eruit. Een stevige ondergrond en de ‘taart’ kan gestort worden. Een plank, metalen onderbord of dienblad kan bijvoorbeeld als ondergrond gebruikt worden. En dan kan de taart versierd worden. Door de stevige ondergrond kan de taart zo in het voederhuisje of speciaal geprepareerde plek. Denk wel aan een plek waar vogels snel kunnen schuilen bij onraad en waar ook het zicht vanuit de woonkamer te zien is.

Aan het werk

Je begint met het vet te smelten in een pannetje. Het moet niet koken, maar wanneer het harde vet vloeibaar is, is het goed. Doe dan het vogelvoer erbij. De verhouding vogelvoer-vet is ongeveer half/half. Nogmaals roeren en giet het daarna in de vorm. Laat het geheel goed hard worden. In de diepvries gaat het sneller dan op een koude plek. Laat je het in de kelder of een andere koude plek hard worden, ga dan de volgende dag verder. Laat eerst weer een blok frituurvet smelten en hard worden voor de ‘slagroom’. Haal dan de taart uit de vorm en stort deze op de ondergrond die al klaar staat. Gaat het moeilijk? Laat even de warme kraan voorzichtig op de vorm stromen of zet de vorm 20 seconden in de wasbak met heet water. En versieren maar.

Cup-cakes

Zolang de winter nog niet echt streng is, is het goed de vogels vast te laten wennen aan het idee: hier is wat te halen! Zet eerst een cup-cake in het vogelhuisje en zo gauw het winter wordt: de vogeltaart! Veel plezier met maken van de taart en het kijken naar de vogels in de tuin!
Gerelateerde artikelen
Leuke en originele vogelvoerdecoraties zelf makenLeuke en originele vogelvoerdecoraties zelf makenVogels kunnen in de meeste jaargetijden zelf voor hun voedsel zorgen. In de herfst en winter vinden de vogels het echter…
Leuke activiteiten met kinderen, voor regenachtige dagenLeuke activiteiten met kinderen, voor regenachtige dagenWanneer het enkele dagen achtereen regend is het soms moeilijk de kinderen nog zoet te houden. Dat is jammer, want er zi…
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Koken met kinderen: ToetjesKoken met kinderen: ToetjesKoken met kinderen is leuk. Kinderen vinden het heel leuk om zelf hun eten te bereiden. Wellicht gaan ze hier zelfs bete…
Het decoreren van cake popsCake pops kun je op allerlei manieren decoreren. Hier staat een lijst met ideeën voor decoraties en waar je deze product…
Bronnen en referenties
  • http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/wat_is_goed_voer
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Frituren

Reageer op het artikel "Taart en cup-cakes maken van frituurvet voor de vogels"

Reacties

Lia, 01-12-2016 16:13 #3
Best Ria, cocosolie stolt wel maar de voorkeur gaat uit naar frituurvet die heeft een beter stoleffect en houdt ook langer als de zon schijnt… dus ongebruikt ongezouten frituurvet is het beste om te gebruiken bij vogellekkernijen.

succes gegarandeerd… veel kijkplezier ermee…

Mevr L. de Groof, 29-11-2016 17:00 #2
Demi op jouw vraag of je ook kokosolie kunt gebruiken kan ik eerlijk zijn… Dit smelt als de zon schijnt en met ongezouten ongebruikt frietvet niet, ben zelf ook al flink aan de vogelproducten verknocht en kan je aanraden om siliconenvormen te nemen die zijn makkelijker met uitnemen van het gemaakte… Succes Reactie infoteur, 30-11-2016
Ja, ik haal even kokosolie en kokosvet door elkaar. Kokosolie zal niet stollen, dus niet te gebruiken en gestold kokosvet dus wel. Eigenlijk net als ongezouten ongebruikt frites vet. Ik heb met kokosvet geen ervaring en hartelijk bedankt voor het reageren.
Groet, Ria

Demi, 24-11-2016 14:16 #1
Leuk artikel! Kan je ze ook maken met kokosolie? Reactie infoteur, 24-11-2016
Ha Demi,

de vogeltaart is ook zo leuk en heel verwonderlijk: heel snel op. Ik zou eerst gewoon een potje proberen voor een klein taartje. Kun je je meteen zien of het na het smelten weer goed stolt. Het lijkt me wel.

Succes en veel plezier,
Groet, Ria.

Infoteur: Rieja
Laatste update: 10-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 3
Schrijf mee!