InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De tuin vogelvriendelijk maken

De tuin vogelvriendelijk maken

De tuin vogelvriendelijk maken Vogels krijgen het steeds moeilijker in ons land, steeds meer natuur verdwijnt en daarmee ook het natuurlijke leefgebied van de vogels. Vogels kunnen zich echter goed aanpassen, en kunnen daardoor ook prima in tuinen leven, zowel op het platteland als in de stad. De eisen zijn wat dit betreft niet hoog, het enige wat ze nodig hebben is voedsel en een beschutte plek. Vaak is uw tuin eenvoudig vogelvriendelijk te maken. Hierdoor helpt u niet alleen de vogels, maar kunt u ook genieten van een stukje natuur in uw eigen achtertuin.

Uw tuin als vogelparadijsje

Vele mensen zien graag vogels in hun tuin. Vaak worden vogels al ondersteund door bijvoorbeeld het aanbieden van voer in de winter. Maar wist u dat er ook veel is dat u kunt doen om uw tuin het hele jaar door aantrekkelijker te maken voor vogels? Vaak is dit niet eens zo moeilijk, vogels zijn immers niet zo veeleisend. Natuurlijk hebben verschillende vogels wel verschillende behoeften, bijvoorbeeld qua voedsel. Ook is de ene soort schuwer dan de andere. Door uw tuin op een paar punten aan te passen, kunt u vaak genieten van vele verschillende vogelsoorten. Vogelvriendelijke tuinen zijn ook belangrijk als het aankomt op behoud van soorten. Er verdwijnt immers steeds meer natuur en er is ook steeds minder geld voor natuurbescherming. Door tuinen aan te passen ontstaan er meer broedplekken, en ontstaan er stroken natuur in bebouwd gebied die vogels kunnen gebruiken om te migreren. Zo is het vogelvriendelijk maken van tuinen dus goed voor mens en dier!

Beschutting

Een van de basisbehoeftes voor vogels, wat betreft uw tuin, zijn beschutte plekken om in alle veiligheid te kunnen uitrusten, broeden of eten. Dit zijn plekken die de vogels bescherming bieden tegen de elementen en tegen roofdieren zoals katten, marters en roofvogels. Dit soort plekken zijn vaak eenvoudig te creëren, en in veel gevallen zelfs al aanwezig. Bij beschutte plekken moet u vooral denken aan bomen, hagen en struiken waar de vogels zich goed in kunnen verstoppen. Zo is het bijvoorbeeld voor vogels dus beter om een natuurlijke afscheiding van de buren te hebben, zoals een haag, dan een schutting. Zelfs op kleine balkons kunnen beschutte plekken gecreëerd worden, bijvoorbeeld door het plaatsen van naast elkaar staande bloempotten met struiken. Om broedplekken te creëren kunnen nestkasten worden opgehangen op rustige plekken en uit de zon, buiten bereik van roofdieren.

Voedsel

Verschillende vogels hebben verschillende voedingsbehoeften. Sommige soorten eten bessen, andere eten zaden, en weer andere leven van insecten. Wanneer u uw tuin aantrekkelijk wil maken voor allerlei soorten zult u hier rekening mee moeten houden. Natuurlijk is bijvoeren in de winter ook een goede manier om allerlei soorten te ondersteunen wanneer er weinig voedsel te vinden is.

Voor bessen eters kunt u bessen dragende struiken plaatsen, die tevens ook een beschutte plek bieden. Voorbeelden van soorten die hiervoor geschikt zijn, zijn: lijsterbes, zuurbes, meidoorn, hulst, sleedoorn, Gelderse roos en klimop. Wanneer u ervoor wil zorgen dat er het hele jaar door bessen zijn, is het aan te raden struiken te planten die op verschillende momenten in het jaar bessen krijgen. Voor soorten die zaden eten zijn vooral één- en tweejarige planten geschikt. Voorbeelden van geschikte soorten zijn: haver, koolzaad, boekweit, zonnebloem, gierst en raapzaad. Voor insecten eters zijn allerlei vaste planten en één- en tweejarige planten geschikt, omdat deze insecten lokken. Ook een mesthoop zal een goede bron van insecten vormen voor allerlei vogels.

Natuurlijke tuin

Behalve bovenstaande tips, is het voor de vogels in ieder geval aan te raden uw tuin zo natuurlijk mogelijk te houden. Dit houdt in dat de tuin niet gevuld moet zijn met veel kiezel en beton, maar juist met veel planten, gras en natuurlijke afscheidingen. Dit zorgt voor voedsel en beschutting. Verder is het gunstig om water in uw tuin te hebben. Dit kan variëren van een waterschaal tot een vijver met een ondiepe oever. Vogels gebruiken dit om te drinken en in te badderen, wat natuurlijk ook mooie tafereeltjes oplevert.

Lees verder

© 2013 - 2017 Darkeyes, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.vogelbescherming.nl

Reageer op het artikel "De tuin vogelvriendelijk maken"

Infoteur: Darkeyes
Gepubliceerd: 02-11-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Special: Tuin vol dieren
Schrijf mee!