InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > Help vogels in de winter

Help vogels in de winter

Help vogels in de winter Winter, dat betekent regen en kou, maar misschien ook sneeuw en ijs. Hoe mooi de winter ook kan zijn, voor veel dieren is het een moeilijke tijd. Eten is niet makkelijk te vinden, terwijl ze door de kou juist veel moeten eten! Dat geldt ook voor vogels, maar gelukkig kunnen we ze helpen! Door simpele aanpassingen in de tuin en shoppen in de eigen keuken kun je genoeg eten voor de vogels maken. Met een beetje geluk kan je deze winter de schaatsen uit het vet halen en flinke sneeuwbalgevechten houden. Hou je daar niet van? Denk dan maar eens aan de warme beker chocolademelk met slagroom die thuis op je te wachten staat. Helaas is de winter niet voor iedereen een gemakkelijke, bijvoorbeeld voor vogels. Door de kou, regen en misschien zelfs sneeuw moeten ze extra veel eten om op temperatuur te blijven. Maar waar vinden ze dat voedsel in de winter? En hoe blijven ze warm? Gelukkig kunnen we ze helpen! Dat is niet alleen goed voor de vogels, maar ook hartstikke leuk. Zie je het al voor je? Merels, roodborstjes en pimpelmezen in je tuin. En met een beetje geluk zie je misschien een pestvogel of een appelvink!

Vogelhuisje

Het belangrijkste dat je kunt doen is een vogelhuisje ophangen, juist in de winter. Zon vogelhuisje is namelijk een prima schuilplaats als het regent of waait. Hangt er al een in de tuin? Maak m dan even schoon. Misschien heeft er in de zomer een vogel in gebroed, waardoor het huisje vies geworden is. Leg er wat gedroogd gras of zaagsel in en het huisje is winterklaar. De vogels in jouw tuin zitten er nu droog en warmpjes bij.

Rommel

Met alleen schuilen redden de vogels het natuurlijk niet in de winter. Er moet gegeten worden. En geloof het of niet: rommel in de tuin helpt! De bladeren en takjes die in de herfst en winter op de grond vallen kun je namelijk het beste laten liggen. De vogels kunnen hier lekker scharrelen naar al die sappige kleine beestjes die onder de bladeren schuilen. Zie je zon rommelige tuin echt niet zitten? Veeg de bladeren dan op een hoopje, eventueel veeg je ze tussen de planten. Dat is nog goed voor de planten ook!

Bessen

Vogels zijn dol op bessen. Er zitten veel vitaminen in, dus het is ook nog eens hartstikke gezond. Je doet een vogel geen groter plezier door een bessenstruik in je tuin te planten. Veel bessenstruiken hebben besjes in de winter, dus als dat niet makkelijk voeren is? Bovendien zijn de planten een goede schuilplaats, omdat er ook in de winter bladeren aanzitten. Van bijvoorbeeld de hulst, meidoorn of jeneverbesstruik wordt een vogel hartstikke blij.

Vogelvoer

Zelf voeren kan natuurlijk ook en is eigenlijk veel leuker. Dat kan het hele jaar door, maar het beste kan je er pas mee beginnen als het kouder wordt. Nu is dus een goed moment. Voer niet te veel tegelijk, want het voedsel kan onder de poep komen te zitten, waardoor de vogels ziek worden.

Zelf voer maken

Het meest simpele wat je kunt doen is gewoon het tafellaken uitkloppen in de tuin, de vogels (en dan met name huismussen) gaan dan op zoek naar de broodkruimels. Pindaslingers en vetbollen ophangen is altijd een goed idee. Ze zijn te koop in de supermarkt en tuincentra. Pindaslingers zijn makkelijk zelf te rijgen. Het beste kun je hiervoor ijzerdraad gebruiken, dan is de slinger lekker stevig. Prik de pinda eerst door met een spijker, dat rijgt een stuk makkelijker.

Zelf een vetbol maken

Je kunt zelf heel eenvoudig vetbollen maken:

  • Smelt drie pond ongezouten rundervet (verkrijgbaar bij de slager) of ongezouten frituurvet (bijvoorbeeld ossenwit) in een pan. Wacht tot het warm is, maar niet te heet. Laat het niet koken!
  • Voeg daar al roerend gebroken hennep- , maanzaad en zonnepitten aan toe. Vogelvoer van de supermarkt is ook goed.
  • Giet het warme mengsel in een vorm, bijvoorbeeld in een leeg blikje, cakevorm of melkkarton.
  • Leg daarin voordat de brij stolt, een stevige katoenen draad die ruim uitsteekt.
  • Zodra de massa hard is geworden, kunnen de bollen buiten aan de draad worden opgehangen. Soms komt de vetbol moeilijk los uit de vorm. Even onder de warme kraan houden helpt.

Voer uit eigen keuken

Geen zin in extra werk? Brood, kaas en appels vinden de vogels ook erg lekker. Haal wel de korstjes van de kaas, daar zit namelijk plastic in. Als het vriest moet je de appels en het brood niet in kleine stukjes neerleggen, want dan bevriest het en kunnen de vogels het niet meer eten. Leg het voer op een open plaats, die je als het nodig is sneeuwvrij maakt. Als je de open plaats vlakbij de struiken maakt, komen de vogels sneller op het voer af. Ze voelen zich dan veilig, omdat ze makkelijk kunnen vluchten bij gevaar. Want de kat van de buren vinden ze echt niet zo lief (jouw eigen kat doet dat natuurlijk niet, toch?)

Geen margarine

Wat extra vet in de winter kan geen kwaad. We doen dat zelf ook, kijk maar naar de stamppotten met rookworst die we nu naar binnen werken. Vogels houden ook van wat extra vet. Maar gebruik daarvoor alleen de vetbollen en geen margarine! Margarine werkt laxerend, daarvan gaan de vogels aan de diarree. Doop het brood ook niet in boter of olie, want dit kan aan de vleugels komen. Door de vettigheid is het verenkleed dan niet meer waterdicht, vooral watervogels als eenden hebben hier last van. De vogels worden dan ziek omdat ze afkoelen en gaan vervolgens dood.

Drinken

Vergeet de vogels geen drinken te geven. Je kan het water het beste in een schaal doen. Leg er wel gaas overheen, zodat de vogels er niet in kunnen vallen. Zeker in de winter is dat gevaarlijk, want dan kunnen ze bevriezen. Wanneer het gesneeuwd heeft, is het niet nodig om water te geven. De vogels komen dan aan vocht door van de sneeuw te pikken.

Heb je de smaak te pakken en ga je aan de slag? Vergeet dan niet om je resultaat te bewonderen. Grote kans dat je een vogel ziet. Vooral in de ochtend zullen er veel vogels op het voer afkomen. Met een verrekijker kan je ze helemaal van dichtbij bewonderen!
© 2014 - 2019 Mikster, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda'sVogels bijvoeren in de winter: geen slinger doppinda'sVogels bijvoeren in de winter is erg belangrijk en mag als er veel sneeuw en ijs ligt. Want de dieren hebben dan geen en…
Vogels voeren in de winterVogels voeren in de winterVogels kunnen zelf eten vinden. Het bijvoeren van vogels heeft zin als het heeft gesneeuwd of als het hard vriest. In de…
Hoe kan ik vogels in de winter voeren?Met name tijdens de winter en de herfst is het fijn voor vogels als mensen voer in de tuin klaar leggen voor ze. De wint…
Het hele jaar vogels bijvoerenJe kan vogels het hele jaar bijvoeren. Je moet alleen per seizoen wisselen van voer. In dit artikel vind je zo'n beetje…
Vogels in winter: Hoe redden vogels het in een barre winter?Vogels in winter: Hoe redden vogels het in een barre winter?Vogels hebben een heel bijzondere manier om de winter door te komen. Zo doen ze iets met hun poten. Voedsel is moeilijke…
Bronnen en referenties
  • www.vogelbescherming.nl
  • www.moddertaartjes.nl

Reageer op het artikel "Help vogels in de winter"

Infoteur: Mikster
Laatste update: 21-12-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Schrijf mee!