InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vogels > De Lori van de blauwe bergen

De Lori van de blauwe bergen

De Lori van de blauwe bergen De lori van de blauwe bergen is een van de kleurrijkste vogels in deze wereld. Hij heeft bijna alle kleuren van de regenboog en daarnaast kan de lori van de blauwe bergen heel tam worden.

Uiterlijk

Loriís van de blauwe bergen zijn ongeveer 30cm groot en hebben een ringmaat van 7mm. Wat het meest opvalt aan deze vogel zijn de kleuren:
Deze Loriís hebben een blauwpaarse kop, een groene nek met een gele streep, een geel/oranje borst, een blauw/paarse buik, groene vleugels en een groene rug.
Er zijn meerdere soorten loriís met ongeveer dezelfde tekening:

  • Blauwkop lori: deze lori heeft zwarte buik in plaats van een blauwe buik.
  • Forsten lori: dit is een lori met een rode borst en een zwarte buik.
  • Djampea lori: de djampea lori heeft, in tegenstelling tot de lori van de blauwe bergen, een blauwe nek ( met een groene streep) en een rode borst.
  • Deplanchi lori: deze lori heeft een rode borst met zwarte accenten en een groene buik.

Herkomst

De Lori van de blauwe bergen komt oorspronkelijk uit Oceanië. Ze leven in het oosten van Australië en op Tasmanië. Daar leven ze in kleine groepen in de natuur en in de stad.

Geslachtsonderscheid

Er zijn geen zichtbare verschillen tussen de man en de pop. Het geslacht kan alleen met een DNA-test achterhaald worden.

Voeding

Loriís van de blauwe bergen hebben bijzondere voeding nodig. Het zijn namelijk vruchteneters. Dit houdt in dat ze eigenlijk elke dag vers fruit nodig hebben. Je kunt een lori allerlei soorten vruchten geven en deze vogels vinden het heerlijk als je er een beetje roosvicee of honing overheen doet. Vruchten die je absoluut nooit mag geven zijn avocado, sinaasappel en banaan. Avocado is voor alle vogels giftig en loriís kunnen last krijgen van hun darmen als ze sinaasappel of banaan eten. Naast fruit heeft een lori ook andere voedingsstoffen nodig. Dit kun je geven in de vorm van eivoer en voer voor insectenetende vogels.

Er zijn nog twee andere manieren om loriís eten te geven. Een ervan is het maken van pap. Je kunt een pot met poeder kopen bij de dierenspeciaalzaak. De poeder kun je aanmaken met water tot de pap die je aan loriís kunt geven. De tweede manier zijn speciaal ontwikkelde pallets. Deze zijn ook te halen bij de dierenspeciaalzaak en hoeven niet aangelengd te worden met water. Als er voor een van deze twee manieren gekozen wordt, is het alsnog aan te raden om regelmatig fruit aan te bieden. Het verse fruit en de pap dient wel aan het einde van de dag weggehaald te worden, anders bederft het en trekt het ongedierte aan.

Huisvesting

Loriís van de blauwe bergen zijn ongeveer 30 cm. en kunnen dus makkelijk in een papegaaienkooi in huis gehouden worden, mits ze voldoende speelmateriaal hebben. Als ze buiten gehouden worden, is het belangrijk dat ze een vorstvrij nachthok hebben. Loriís houden niet echt van vliegen, maar ze houden wel van klimmen. Het is daarom dus belangrijk dat ze ook genoeg speelgoed hebben. Dit kan in vorm van bomen of struiken, maar het speelgoed kan ook in de dierenwinkel gekocht worden.
De minimale afmetingen van een buitenvolière horen ongeveer 3m x 1m x 2m (lengte x breedte x hoogte) te zijn.

Karakter

Deze vogels kunnen heel tam worden en houden van spelen. Ze dansen graag en leren heel makkelijk allerlei trucjes. Ook zal een lori van de blauwe bergen niet snel bijten. Ze schreeuwen niet, maar maken wel fluitende geluidjes die soms wat hard kunnen klinken. Over het algemeen kan een lori makkelijk in een flat of rijtjeshuis gehouden worden.
Trucjes kunnen spelenderwijs geleerd worden. Bied het speeltje aan waar het trucje mee gedaan moet worden en de lori gaat er vanzelf mee spelen. Herhaal het commando wat bij het gewilde trucje hoort en beloon de lori als hij/zij doet wat gewild is. Dit belonen kan het beste gedaan worden met behulp van een beetje honing.

Een lori kopen

Voor er een lori gekocht wordt, is het belangrijk dat er goed stil wordt gestaan bij de voeding. Hier gaat namelijk toch tijd in zitten (ongeveer een kwartier per dag). De juiste prijs van een lori van de blauwe bergen ligt tussen de Ä150 en Ä200. De prijs van een onverwant stel loriís hoort tussen de Ä275 en Ä350 te liggen.
© 2012 - 2019 Scarletlepair, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Zoogdieren: halfapenZoogdieren: halfapenHalfapen zijn dieren die wel wat op apen lijken, maar het niet zijn. Samen met apen en mensapen worden ze tot de orde va…
Cupcakes: een trend om van te smullenZe schieten als paddenstoelen uit de grond: cupcake winkels, cupcake recepten, cupcake sites, cupcake benodigdheden en z…
Post fotograferen, moderne opsporing van terrorismePost fotograferen, moderne opsporing van terrorismeTerwijl iedereen zich druk maakte over de onthullingen van Edward Snowden in 2013 over de NSA, bleek de Verenigde Staten…
Ironman Hawaï 1978-2017 - WK triatlonIronman Hawaï 1978-2017 - WK triatlon3.86 km, 180.2 km en 42.195 km. Wie deze afstanden achtereenvolgens respectievelijk kan zwemmen, fietsen en lopen, behoo…
Evolutie van oer-toepaja naar mensaapIn te tekenen is de aftakking van de plek waar toepaja's evolueerden naar halfapen (lemuren, lori's, spookdiertjes en de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wow Pho, Pixabay
  • http://www.papegaaien.net/Lori%20Blauwe%20Bergen.htm
  • http://www.loribreeders.com/index.php?page=lori_van_de_blauwe_bergen
  • http://www.vogelproblemen.nl/Lori%20van%20de%20blauwe%20bergen.htm
  • http://www.lories.nl/1024/soorten.html

Reageer op het artikel "De Lori van de blauwe bergen"

Reacties

Wilma Stoof, 10-06-2017 02:20 #3
Wat is in huis een goede huisvesting qua kooi? Ik heb 2 lorries van de blauwe bergen. U spreekt over papegaaienkooi. Welke maat moet ik dan aan denken? Buitenvoliere 3x1x2 misschien voor de toekomst.
Vr groet Wilma

Marten, 29-11-2016 20:17 #2
Wat ze ook lekker vinden is sap in een mix van appel, peer, honing en wortel en dit is ook nog gezond.

Sandrina, 12-06-2016 15:42 #1
Hey.ik heb een lori gekocht van ongeveer 4 maand oud hij zat in een buitenvoilaire nu zit hij binnenÖ wat is het beste wat ik kan doen om hem kalm en tam te krijgen hij is vreselijk schuw bedankt Reactie infoteur, 29-10-2016
Probeer hem in ieder geval op een rustige plek neer te zetten en ook niet te snel te bewegen om hem heen.
Houd er rekening mee dat hij alles wat boven hem plaatsvindt nog enger vindt, dus als je bijvoorbeeld een voer of waterbakje pakt, beweeg dan altijd van beneden naar boven.

Voor de rest is het lekker rustig praten en geduld hebben en als hij echt rustig geworden is, hem proberen te lokken met lekkere stukje fruit.

Succes!

Infoteur: Scarletlepair
Gepubliceerd: 20-08-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vogels
Reacties: 3
Schrijf mee!