InfoNu.nl > Dier en Natuur > Vissen > Procambarus allenii - Blauwe Florida kreeft

Procambarus allenii - Blauwe Florida kreeft

Procambarus allenii - Blauwe Florida kreeft Procambarus alleni, ook wel Blauwe Floridakreeft genoemd, is een echte blikvanger in het aquarium. Deze grote kreeft heeft een opvallende blauwe kleur en past prima in een gezelschapsaquarium. Het enige nadeel van de Floridakreeft is zijn vernielzucht. Planten zijn niet veilig! De Blauwe Florida kreeft is niet altijd even makkelijker verkrijgbaar, maar is het waard om naar te zoeken.

Procambarus alleni - Blauwe Florida kreeft

De Latijnse naam van de Blauwe Florida Kreeft is Procambarus alleni. Duidelijk is dat de Nederlandse naam is afgeleid van de kanlblauwe kleur van deze schitterende kreeft.

  • Lengte: 10 cm(vrouwtjes worden iets groter, ca 12 centimeter). De genoemde lengte is zonder scharen.
  • Leeftijd: ca 3 tot 5 jaar

Floridakreeften zijn zeer actief, de pootjes zijn altijd in beweging.

Gedrag

Houdt de Blauwe Floridakreeft het liefst solitair. Als je een groot aquarium hebt met veel schuilplaatsen, dan is het mogelijk om meerdere kreeften samen te houden. Indien je ervoor kiest om twee kreeften te houden, kies dan twee vrouwtjes of een mannetje en een vrouwtje. Twee mannetjes kunnen niet samenleven. Floridakreeften kunnen goed in een gezelschapsbak gehouden worden, maar houdt ze liever niet met te kleine of te langzame visjes. Deze kunnen ze namelijk wel pakken. Het spreekt vanzelf dat de Blauwe kreeft goed gecombineerd kan worden met vissen die in de bovenste waterlagen zwemmen.

Vervellen

Een Floridakreeft die in de groei is, zal regelmatig vervellen. Dit is soms even schrikken als je voor de eerste keer zo'n wit schild ziet liggen. Laat het schild in ieder geval liggen, want de kreeft zal dit weer opeten. In het schild zitten vele voedingsstoffen die de Floridakreeft nodig heeft om weer op krachten te komen. Je zult zien dat de kreeft de eerste uren na het afwerpen van het schild zich goed verstopt, op dit moment zijn ze namelijk zeer kwetsbaar.

Verzorging

De Blauwe Florida kreeft heeft genoeg aan een aquarium van 60 liter, maar gezien zijn lengte is een groot aquarium altijd beter.

Waterwaardes

  • Temperatuur - 15 tot 28 graden (de ideale temperatuur ligt in het midden van deze wijde range.

Verder zijn de waterwaarden niet erg van belang, Floridakreeften zijn sterke beestjes die veel kunnen hebben.

Inrichting en Beplanting

De Blauwe Florida kreeft houdt erg van graven. Een bodem van zand of fijn grind (1-3 mm) is daarom een must. Ook schuilplaatsen zijn van groot belang. Het is aan te raden om deze te maken met kienhout of stenen. Je zult zien dat ze zich hier vaak achter verschuilen. Houdt er rekening mee dat de Blauwe Florida kreeft een echte vernieler van planten is. Van sterke planten met harde bladen zoals Anubiassoorten blijven ze meestal wel af, en ook drijfplanten zijn een optie. Mocht je ervan houden dan kun je natuurlijk ook voor nepplanten kiezen.

Voeding

Floridakreeften zijn echte opruimers, ze eten dan ook bijna alles:
  • Kreeftenvoer
  • Voedselresten
  • Hun eigen schilden
  • Dode/levende visjes
  • Gekookte of geblancheerde groenten
  • En verder alles wat je andere vissen laten liggen

Voortplanting

De voortplanting is een heftige bedoening, het mannetje legt het vrouwtje op de rug waarna de paring plaatsvind. Hierna legt het vrouwtje eitjes die ze zelf bevrucht met het bij de paring opgeslagen sperma. Dit proces kan weken duren. De eitjes (50 tot 100 stuks) komen pas na een week of vijf uit. De jongen blijven maar kort bij de moeder en zorgen al snel voor zichzelf. Zorg ervoor dat de jongen snel overgezet kunnen worden naar andere aquaria want als ze iets groter zijn worden ze al snel agressief naar hun soortgenoten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Liefdesleven Kreeft met als partner RamLiefdesleven Kreeft met als partner RamEen relatie tussen een vrouwelijke Kreeft en een mannelijke Ram gaat vaak beter dan tussen een mannelijke Kreeft en een…
Sterrenbeeld Kreeft (Cancer)De Kreeft is een sterrenbeeld in de astrologie dat geldt voor mensen die geboren zijn van 21 juni tot en met 22 juli. De…
Overeenkomsten tussen Tweelingen en KreeftOvereenkomsten tussen Tweelingen en KreeftTweelingen en Kreeft zijn door hun verschillende persoonlijkheid niet het ideale koppel, maar als het klikt kunnen ze to…
Overeenkomsten tussen Ram en KreeftOvereenkomsten tussen Ram en KreeftRam en Kreeft kunnen een bevredigende relatie met elkaar ontwikkelen als er bepaalde contradicties tussen hen opgelost w…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Procambarus allenii - Blauwe Florida kreeft"

Infoteur: Funkyfish
Gepubliceerd: 04-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Vissen
Special: Garnalen
Schrijf mee!