InfoNu.nl > Dier en Natuur > Reptielen > Schildpadden uit het geslacht ‘Testudo’

Schildpadden uit het geslacht ‘Testudo’

Schildpadden uit het geslacht ‘Testudo’ behoren tot de familie van ‘Testudinae’ of ‘landschildpadden’. Tot dit geslacht behoren 8 soorten, die hieronder beschreven staan. Geslacht 'Testudo'
  1. Testudo hermanni
  2. Testudo Graeca
  3. Testudo horsfieldi
  4. Testudo marginata
  5. Testudo antakyensis
  6. Testudo flavomimimaralis
  7. Testudo kleinmanni
  8. Testudo werneri

Over de eerste 4 soorten hieronder in het kort wat meer info.

Moorse Landschildpad

Latijnse naam: Testudo graeca

De Moorse landschildpad wordt ongeveer 25 à 30cm groot. Ze komen voor in Spanje, Griekenland, Frankrijk, Italië, Iran, Syrië en de Balkan. Hier leven ze vooral in mediterane bossen. De meeste Moorse landschildpadden hebben een lichtbruine - geelachtige schildkleur. Op iedere schildplaat is het voorste deel van de plaat donkerbruin gekleurd. Het achterste deel is lichter. De randplaten hebben onregelmatige donkere vlekken. Deze soort heeft een klein stekeltje aan iedere zijde van de staart. Ze hebben een ongedeeld staartschild. Het is een heel stressgevoelige soort!
Huisvesting: Zorg voor een binnenterrarium dat groot genoeg is, aangezien het diertje overdag vrij actief is. Plaats voldoende bodemmateriaal in het terrarium want deze schildpad klimt en graaft heel graag. Temperatuur overdag: 24-28°C, 'snachts 18-23°C.

Griekse landschildpad

Latijnse naam: Testudo hermanni boetgerie

De Griekse landschildpad wordt ongeveer 25cm groot. Ze komen vooral voor in Turkije, Noordelijk Bulgarije, Noordelijk Roemenië en het oosten van Italië. De Griekse landschildpad heeft zwarte vlekken op het buikschild. Het ronde rugschild wordt naar achter toe duidelijk breder. Ze hebben een nagel op het einde van de staartpunt en een in tweeën gedeeld staartschild.
Huisvesting: Maak het terrarium zo ruim mogelijk. Zorg minstens voor een binnenterrarium van 3 m² bodemoppervlak. Temperatuur in het terrarium mag 25°-30°C zijn, onder de warmtespot mag dit meer zijn. 'snachts mag de temperatuur dalen: 15-20°C. Zorg ook voor enkele koele en beschutte plaatsen. Ideaal is een buitenverblijf in de zomer

Russische vierteenschildpad

Latijnse naam: Testudo horsfieldii

De schildlengte van de vierteenschildpadis gemiddeld 18cm lang (maximaal 28cm). Deze landschildpad kan je terugvinden in Iran, Pakistan, Afghanistan, en het Zuid-oostelijk gedeelte van Rusland. De vierteenschildpad heeft een bol schild. Dit schild heeft een donkerbruine tot zwarte kleur. Ze hebben regelmatige zeshoekige schildplaten, waarvan de randen ertussen geelbruin zijn. Hierdoor zijn de schildplaten goed te onderscheiden. Het plastron is donkerbruin tot zwart met een gele tekening.
Huisvesting: Voor een binnenterrarium kies je voor een paartje best een bodemoppervlak van 160cm x 100cm. Houdt de temperatuur rond de 30°C overdag + voorzie UVb-verlichting. 'snachts mag de temperatuur zakken tot een graad of 15. Zorg voor een dikke laag bodembedekking want ze graven graag. Zorg verder voor een schuilplaats, een plek om te zonnen en een sommige vinden een ondiep waterbadje om in te baden ook heerlijk.

Breedrandschildpad

Latijnse naam: Testudo marginata

De breedrandschildpad wordt ook wel helmschildpad of klokschildpad genoemd. Ze zijn te herkennen aan de heel erg grote schubben op de voorpoten. Ze hebben ook een sterk afgeplat schild aan de achterkant van de volwassen dieren, dat aan een brandweerhelm doet denken. De oudere dieren zijn bruinig met op de rugplaten een oranje vlek. Deze vlek zal vervagen als de dieren ouder worden. De breedrandschildpad is de grootste landschildpaddensoort die voorkomt in Europa (Italië, Balkan, Griekenland). Ze worden tot 35cm groot.
© 2007 - 2019 Jip_8, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het houden van landschildpadden en de wetLandschildpadden mag je niet zomaar in je bezit hebben. De landschildpadden die in Nederland het meest als huisdieren ge…
Een winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadEen winterslaper als huisdier: de Griekse landschildpadDe Griekse landschildpad is afkomstig uit de Europese landen rond, en de eilanden in de Middellandse Zee en heeft dus ve…
Een Griekse landschildpad, een schildpad in huisEen Griekse landschildpad, een schildpad in huisEen schildpad is onder te verdelen in twee grote soorten namelijk de waterschildpad en de landschildpad. De landschildpa…
Landschildpad kopen. Terrarium en andere benodighedenLandschildpad kopen. Terrarium en andere benodighedenEen landschildpad is een apart maar kwetsbaar huisdier. Een 'gewone' schildpad of landschildpad kan prima in zijn eentje…
Pneumonie bij de moeras, water - en landschildpadPneumonie bij de moeras, water - en landschildpadEen veel voorkomend probleem bij de gedomesticeerde Moerasschildpad is pneumonie. Of in andere woorden, longontsteking.…

Reageer op het artikel "Schildpadden uit het geslacht ‘Testudo’"

Reacties

Theod (infoteur), 29-08-2011 13:43 #3
Helaas is deze lijst weer achterhaalt, de taxanomische lijst is gewijzigd.

Magda, 22-07-2008 13:16 #2
Wanneer is een russische vieteenschildpad volwassen

Magda Wittevrongel, 01-06-2008 10:38 #1
Wanneer zijn russische vierteenschildpadden volwassen? Reactie infoteur, 18-06-2008
Ze zijn geslachtsrijp vanaf ongeveer 7jaar.
mvg

Infoteur: Jip_8
Gepubliceerd: 27-12-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Reptielen
Reacties: 3
Schrijf mee!