InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Wolken lezen: welke soorten wolken bestaan er

Wolken lezen: welke soorten wolken bestaan er

Wolken lezen: welke soorten wolken bestaan er Het weer wordt tegenwoordig voorspelt aan de hand van hoogtechnologische technologie zoals sattelieten en computers. Alleen hoef je deze dure apparaturen niet te hebben om te voorspellen welk weer het gaat worden. Door gewoon eens rond je te kijken en de verschillende natuureigenschappen te observeren kan je al veel achterhalen over het weer.
Cirruswolken / Bron: Fir0002, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Cirruswolken / Bron: Fir0002, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wolken lezen

Als je iets weet over de verschillende wolken en hoe ze zich bewegen en gedragen kan je al veel te weten komen over het weer. Hieronder vind je de vier belangrijkste soorten wolken die je kan vinden. Ze worden elk onderverdeeld naar de hoogte van hun positie in de lucht.

Cirruswolken

Deze wolken zijn de hoogste bewolking die je gaat vinden op een hoogte van 6 km of verder, ze zijn dun en piekerig en worden door de wing geblazen tot lange slierten. Cirruswolken verplaatsen zich meestal door de lucht van west naar oost. Over het algemeen betekenen ze dat het dat het redelijk of aangenaam weer is.
Altostratuswolken
"Alto" wolken vind men terug op het middelste niveau tussen 2km en 6km boven de zeespiegel. Altrostratus wolken vormen samen een grijs tot blauwachtig grijs wolkendek dat de lucht grotendeeld bedekt maar waardoor toch nog zonneschijn doorheen kan schijnen. Lichte regen of nevel kan voortkomen uit deze wolken.

Stratuswolken

Grijze wolken die op een hoogte kunnen komen van 2Km, wanneer deze lager komen tot het aardoppervlak word er gesproken van mist. Niet alle stratuswolken duiden aan op regen, wel de familiesoort nimbostratuswolken. Wanneer je deze ziet kan je je gaan verwachten dat het gaat regenen.

Cumuluswolken

Wolken met vlakke bodem en klonterige topjes zoals een bloemkool vind men op. Je vind deze wolken meestal onder de 2km maar kan ook hoger terug gevonden worden. Er zijn veel familiesoorten van deze wolken, de kleinere wolken geven aan mooi weer te gaan zijn terwijl de grotere vormen aangeven dat er storm op komst is.
Cumuluswolken / Bron: Bidgee, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)Cumuluswolken / Bron: Bidgee, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)

weer en wind

De wind kan je al veel vertellen over hoe het weer gaat zijn dat eraan komt. Windsnelheid word gemeten met een anometer en de windrichting met een windvaan. Beiden zijn gemakkelilijk zelf te maken uit allerlei materialen dat je bij je thuis nog hebt rondslingeren. Schrijf op regenachtige en zonnige dagen de windrichtingen op en kijk als je een patroon kan vinden. Als je bijvoorbeeld weet dat het regent wanneer de wind uit het zuidwesten komt, dan weet je dus de volgende keer als de wind uit die richting waait wat je te wachten staat.

Observeer de natuurelementen

De natuur observeren kan je al veel te weten komen over welk weer het gaat zijn. Sommige dieren en planten gaan zich anders gedragen wanneer er zon of regen op komst is. Zo zal het bijvoorbeeld gaan regenen wanneer zwaluwen laag vliegen, sommige soorten bloemen sluiten voor de regen, kikkers stil zijn, enz. Wanneer de zon gaat schijnen zal je dingen opmerken zoals bijvoorbeeld ochtenddauw, zwaluwen die hoog gaan vliegen, mieren die druk bezig zijn enz. Let op de dingen die veranderen in de natuur en schrijf het op in een notitieboekje zodat je weet wanneer het zal gaan regenen of de zon gaat schijnen.
Gerelateerde artikelen
Mist, kleine dauwdruppels in de luchtIedereen heeft wel eens mist gezien. Maar wat is mist nou eigenlijk? Hoe ontstaat mist en welke soorten mist zijn er? Wa…
Het imaginaire effect van wolkenWolken zijn er in alle vormen, soorten en maten. Ze bepalen in vele opzichten het weer- en luchtbeeld. Ze zijn verantwoo…
Hoe ontstaat het weerAls de zon aan een blauwe hemel staat, vinden we het fijn weer. Zelfs als er een paar wolkjes te zien zijn, vinden we he…
Dieren die het weer kunnen voorspellenDieren die het weer kunnen voorspellenVoordat het voorspellen van het weer een serieuze wetenschap werd, waren mensen tot in een verleden al op zoek naar mani…
Mist: vooral bij luchtverontreinigingMist: vooral bij luchtverontreinigingMist, het is er soms zomaar en het verdwijnt even snel weer. Wat weinig mensen weten is dat mist vooral ontstaat als er…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wolken lezen: welke soorten wolken bestaan er"

Infoteur: Krisdeprest
Laatste update: 05-02-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!