InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Hoe kom je de winter door? - tips en trucs

Hoe kom je de winter door? - tips en trucs

Hoe kom je de winter door? - tips en trucs Hoera, de winter komt eraan! Of toch niet? Voor veel mensen betekend de winter steevast een periode van koude en donkere dagen. Ze vertrekken thuis in het donker en het is alweer donker als men terug komt. De winter is voor veel mensen een periode waarin ze liever thuis blijven bij het haardvuur. Sommigen worden zelfs humeurig en depressief en komen maar moeilijk de dagen door. Hoort u er ook bij? Probeer dan deze tips uit en u zal zich veel beter voelen!

Gebruik laagjes!

Raar maar waar, een dikke trui kan minder warm zijn dan een aantal laagjes kleding over elkaar. De reden hiervoor is dat tussen de lagen 'luchtlagen' ontstaan die de lichaamswarmte bijhouden. De warmte kan op die manier niet ontsnappen en het lichaam blijft op goede temperatuur. Gebruik kleding die uit verschillende soorten stoffen bestaat. Zo moet de 'binnenlaag' de lucht kunnen vasthouden en de buitenlaag moet wind - en waterdicht zijn. Overdrijf niet want zweet kan niet weg door de vele lagen kleding en dan bestaat de kans dat u zich klam gaat voelen.

Het voordeel van het 'meerlagen - systeem' is dat u, als het te warm is, steeds een laag kan verwijderen naargelang de weersomstandigheden.

Zoek het niet te ver

Bedenk het maar even en het kan gebruikt worden. Koop thermo ondergoed of een broek en hemd voor onder de kleding.
Voor wie geen geld wilt uitgeven, helpt een ouderwetse hemd ook, maak het af met een legging voor onder de broek en u kan zo de winter in zonder kou te hebben. Wat niet veel gebruikt wordt en we allemaal wel hebben zijn de plastic zakjes. Ze kunnen perfect gebruikt worden om rond de voeten vast te binden. Op die manier kan de warmte niet ontsnappen en hebt u steeds warme voeten. Let er zeker op dat uw voeten niet zweten want dan krijgt u juist koude voeten als u de plastiek zakjes gebruikt. Hebt u geen zakjes in huis? Ook voor de voeten geldt het 'meerlagen - systeem'. Hebt u geen interesse om verschillende paren sokken aan te trekken? Dan kan u in de winkel voor een kleine prijs specale warmte - zooltjes kopen die u gewoon in uw schoen moet schuiven.

Niet alleen koude voeten, maar ook koude handen kunnen erg vervelend en zelfs pijnlijk zijn. Wacht daarom niet te lang om handschoenen aan te trekken en gebruik liever geen skihandschoenen, tenzij u in aanraking komt met sneeuw. Skihandschoenen zorgen voor niet veel warmte en zijn erg onhandig in gebruik. Draag warme sjaals die u knoopt en onder uw jas draagt, een muts is zeker aan te raden aangezien er zeer veel warmte via het hoofd verdwijnt.

Ook binnen moet het warm zijn

Een vochtig en kil huis is niet erg aangenaam en het is bovendien ook niet goed voor het huis zelf. De vochtigheid dringt zo in de muren binnen en u hebt meer kans op schimmelvorming. Laat daarom ook in ongebruikte kamers de verwarming aanstaan op een zachte temperatuur. Wat vooral verwarmd zal moeten worden zijn de badkamer en leefruimte. Om in een warm huis thuis te komen kan u de thermostaat programmeren zodat de verwarming op slaat net voor u thuis komt. Om het verbruik te temperen en milieuvriendelijk te leven, is het zelfs aangewezen om de verwarming de hele dag door te laten draaien, ook al bent u niet thuis.
Houd de deuren van ongebruikte ruimtes dicht en zorg voor tochtstrips. Vooral 's ochtends bij het opstaan is het meest koude moment van de dag, leg daarom een badjas of een dikke trui klaar die u kan aantrekken zodra u uit bed komt.

Behoud een vrolijke stemming

Veel mensen krijgen te maken met een winterdepressie, de koude en donkere dagen zijn hiervan de boosdoener. Men heeft een gebrek aan warmte en zonlicht en wordt humeurig en/of neerslachtig. Ga dit tegen en neem op tijd maatregelen. Voor sommige mensen met een winterdepressie helpt alleen lichttherapie: een uur in de buitenlucht wandelen, een wekelijkse zonnebank, de wake - up wekker van Philips of een overwintering in een tropisch land indien u de financiële middelen heeft. De winter kan een erg gezellige periode zijn als u uw sociale contacten en dagelijkse activiteiten blijft onderhouden. Op die manier voorkomt u dat u in een depressie zakt. Grijp direct in als u merkt dat het moeilijker gaat.
© 2011 - 2019 Armaris, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Spaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tipsSpaarzaam wonen en je huis verwarmen in de winter: tipsDe overschakeling naar het winteruur is het begin van kortere dagen en koudere temperaturen. Het winteruur is dan ook ee…
Tamme konijnen de winter door helpenTamme konijnen de winter door helpenVeel huisdieren die buiten worden gehouden hebben het moeilijk in de koude wintermaanden. Konijnen zijn hier geen uitzon…
Sneeuwplezier: hoe maak je de mooiste sneeuwpop?Sneeuwplezier: hoe maak je de mooiste sneeuwpop?Als de sneeuw weer valt hopen we met zín allen natuurlijk één ding: laat het niet dooien! Met sneeuw kun je ongelooflijk…
Veilig op de lattenOngeoefend het kantoor voor de skipiste inruilen, zorgt voor overbelasting van de spieren of in het ergste geval voor ee…
Sneeuwvrij maken stoep, hoe doe je dat?Er zijn verschillende manieren om de stoep sneeuwvrij te maken. Het is in ieder geval handig om voordat de winter echt b…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Romeo Koitmäe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • http://www.pml-travel.com/index.php/vissen-in-de-kou
  • http://www.dreamstime.com/warm-cold-winter-sunset-thumb14476594.jpg

Reageer op het artikel "Hoe kom je de winter door? - tips en trucs"

Infoteur: Armaris
Gepubliceerd: 28-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!