InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Alles over tamme kastanjes

Alles over tamme kastanjes

Als je in de herfst in het bos komt heb je grote kans om tamme kastanjes te vinden. Het zoeken is niet alleen leuk, maar tamme kastanjes kun je eten, in tegenstelling tot wilde kastanjes. Je kan er heerlijke dingen mee maken en het kost je eigenlijk niks behalve het zoeken. De tamme kastanje is een loofboom en je vindt er redelijk wat in het zuidoosten van Nederland. Bij Berg en Dal (Ubbergen) vindt je veel oudere bomen. Sommige bomen zijn zelfs monumentaal. Aan de boom groeien stekelige groene bolsters met binnenin de kastanje(s). In oktober worden de kastanjes rijp, dan gaan de bolsters open en vallen de kastanjes eruit. Ze kunnen dan geroosterd en gegeten worden, dat is erg lekker. Je kan er ook kastanjepuree van maken, dat wordt veel in Frankrijk gegeten. In Frankrijk vindt je sowieso veel kastanjes. In Parijs vindt je op iedere hoek en op elk plein wel een kraampje waar je gepofte kastanjes kan kopen. Ze heten daar ook wel marrons.

De boom

Een tamme kastanje boom kan wel 2000 jaar oud worden. De tamme kastanje boom is ooit ingevoerd uit Zuid-Europa door de Romeinen. Deze boom is familie van de beukenboom. De boom is een indrukkenwekkende verschijning, hij kan wel 40 meter hoog worden. Deze boom groeit het beste op een zanderige grond. Als de boom een vrije ruimte om zich heen heeft wordt hij compacter dan wanneer een boom tussen andere bomen staat, dan groeit deze boom namelijk nog hoger en wordt hij ook ouder. De kastanjeboom heeft lange en grote bladeren.
Het hout van de kastanjeboom is zeer geschikt als timmerhout. Qua struktuur lijkt het op eikenhout, het is alleen niet zo zwaar. Het hout verkleurd snel als het in contact komt met ijzer. Kastanjehout wordt vaak gebruikt om hekken van te maken.

De vrucht

De groene bolster waarin de kastanjes groeien bevatten veel stekelige punten van zo'n 5 centimeter. Als de bolsters van de boom zijn gevallen dan gaan ze vanzelf open. Het is dus verstandig om daarop te wachten om pijn in je handen te voorkomen. Tamme kastanjes zijn zodra de bolster op de grond gevallen is rijp. Een bolster bevat ongeveer 3 kastanjes. Kastanjes zijn een paar weken houdbaar op kamertemperatuur. Je kunt kastanjes wel langer bewaren door ze in te vriezen. Als er kleine gaatjes in de schil zitten kun je de kastanje het beste weggooien of laten liggen, dan hebben er waarschijnlijk insecten eitjes ingelegd. Je kan ook heel makkelijk testen of de kastanjes nog goed zijn, je pakt een emmer water en gooit daar wat kastanjes in. Degene die boven komen drijven zijn niet meer goed.

Is een tamme kastanje gezond?

Tamme kastanjes worden tot de noten gerekend, maar bevatten weinig vet en eiwit, maar wel veel meer koolhydraten dan noten. De meeste kastanjes worden verwerkt tot puree en dit wordt veel gegeten in december. 100 gram kastanjes bevat 188 Kcal. Tamme kastanjes bevatten voornamelijk vitamine B, vooral B11. Daarnaast zit er ook veel calcium in, maar ook fosfor, ijzer en kalium. Van Kalium zit er in 100 gram maar liefst 600 miligram kalium. Kastanjes zijn ook heel rijk aan vezels en daarom zijn kastanjes zeker gezond om te eten. Kastanjes schijnen ook je aderwanden schoon te houden, kortom er zit veel in de tamme kastanje.

Recepten

Tamme kastanjes kunnen worden geroosterd op houtskool, gekookt en gepureerd of gepoft worden.

Poffen in de oven

  • Verwarm de oven voor op 220 graden.
  • Maak een kruis in de bovenkant van de kastanjes met een scherp mesje.
  • Leg de kastanjes ongeveer 10 minuten in de oven tot ze openspringen.
  • Laat de kastanjes iets afkoelen voordat je ze pelt.

Poffen in de open haard

  • Maak bij de kastanjes een kruis in de bovenkant.
  • Leg de kastanjes in de houtskool tot ze poffen.
  • Wrijf de as van de kastanjes en pel ze.

Poffen in de pan

  • Maak met een scherp mes een kruis in de bovenkant van de kastanjes.
  • Smelt een beetje boter in een pan en doe de kastanjes erbij.
  • Laat de kastanjes in ongeveer 20 minuten op een matig vuur poffen.
  • Schep ze af en toe om.

TIP
Warme gepofte kastanjes zijn lekker met een klontje boter, zout en peper, als je van zoet houdt kan je ook suiker gebruiken.

Koken en pureren

  • Vul een pan met een ruime hoeveelheid water en breng dit aan de kook.
  • Doe de kastanjes in de pan en zorg dat de kastanjes net onder water staan, ze nemen namelijk nog wat vocht op.
  • Kook ze tot de gewenste zachtheid

De kooktijd voor stevige kastanjes is ongeveer 30 minuten.
Als je kastanjepuree wilt maken dan moet je de kastanjes 45 tot 60 minuten koken, let er wel op dat ze aan de onderkant niet gaan aanbranden.

TIP
Wil je een hartig smaakje aan je kastanjes, kook dan een blokje bouillon mee.
Hou je meer van zoet? Kook dan de kastanjes in melk met een vanillestokje
Gerelateerde artikelen
Tamme kastanjesTamme kastanjesIn de herfst zijn in elk bos wel tamme kastanjes te vinden. Tamme kastanjes liggen onder bomen en zijn goed te verwerken…
Tamme kastanje, Castanea sativaDe tamme kastanje, Castanea sativa, kan tot dertig meter hoog groeien. Hij is te herkennen aan zijn bast, zijn bladeren…
Recepten met tamme kastanjesRecepten met tamme kastanjesKastanjes rapen op een mooie zonnige herfstdag. En daarna lekker knutselen met de kinderen. Maar er kan nog meer met kas…
Zijn kastanjes gezond?Zijn kastanjes gezond?Wilde kastanjes zijn noten die je vroeger als kind wellicht hebt gespaard. Maar wist je dat juist deze noten helemaal ni…
Kastanje of Castanea sativaTam of wild worden ze genoemd. De kastanje. Maar ondanks hun gemeenschappelijke naam zijn ze botanisch toch geen familie…

Reageer op het artikel "Alles over tamme kastanjes"

Reacties

Janneke, 18-10-2016 16:05 #4
Iedere dag als ik met de hond wandel pak ik nieuwe vers gevallen kastanjes van de grond. Een gemakkelijk manier van bewerken, de kastanje inkerven 10 kastanjes ongeveer een minuutje in de magnetron pellen en dan in de koekenpan met een beetje olie roosteren, heerlijk om een salade mee te garneren zoals witlof met appel en kastanje.

Daan, 16-08-2016 17:44 #3
Tamme kastanje laat nu al zijn blad vallen, is dat normaal?

George Fabri, 03-10-2013 11:14 #2
Wij gaan vaak met de kids en de hond naar het bos om te wandelen. Onze kinderen gaan dan altijd op zoek naar de tamme kastanjes en verzamelen deze. Eenmaal thuis gekomen hebben we altijd een enorme berg aan tamme kastanjes. Naast de poppetjes die onze kinderen ervan maken, maken we er nu sinds kort ook soep van. Het enige wat je ervoor nodig hebt is 20 kastanjes, nootmuskaat, liter bouillon, 30 gr boter, en 5 deciliter room.

Eveline, 26-01-2013 20:48 #1
Zojuist op de hoek van een straat hier gepoft gegeten in Lissabon. Erg gezond & goed te eten

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 01-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 4
Schrijf mee!