InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Waarom moeten sloten weer meanderen?

Waarom moeten sloten weer meanderen?

Waarom moeten sloten weer meanderen? Nederland is een land met veel water, niet gek als je bedenkt dat Nederland ook wel eens het afvoerputje van Europa wordt genoemd. In Nederland is de afwatering heel belangrijk, vandaar ook de vele sloten. Tegenwoordig is men weer druk bezig de sloten te laten meanderen, maar waarom doet men dit?

Nederland, een waterrijk land

Nederland wordt ook wel eens het afvoerputje van Europa genoemd, maar hoe komt Nederland aan deze naam? En is dit positief of negatief voor Nederland?

Nederland ligt aan de Noordzee en in verhouding tot andere landen een stuk lager. Water wordt dus vanaf andere landen via rivieren naar Nederland vervoerd. Voorbeelden van rivieren die water naar Nederland voeren zijn de Maas en de Rijn. Er komt dus veel water naar Nederland, en het is erg moeilijk al dit water af te voeren en droge voeten te houden. Vandaar de vele sloten en dijken in Nederland.

Of de hoeveelheid water in Nederland positief of negatief is, is afhankelijk van verschillende situaties, water is belangrijk om te leven, zowel als mens, dier of plant. Nederland doet er veel aan om de kwaliteit van het water op goed niveau te krijgen, zodat het water voldoet aan de KRW, de kaderrichtlijn water. Vaak liggen andere landen wat betreft de kwaliteit van het water nog ver achter op Nederland, toch komt dit water wel door rivieren in Nederland terecht, dit is minder positief.

Waarom moeten sloten weer meanderen

Allereerst moet uitgelegd worden wat meanderen inhoudt, het meanderen van een rivier of sloot houdt in dat de rivier of sloot kronkelt, de rivier of sloot is dus niet rechtgetrokken maar volgt hoogtelijnen om uiteindelijk naar het laagste punt (Noordzee) te komen. Water gaat namelijk altijd van hoog naar laag, en zal altijd het laagste punt zoeken.

Vroeger waren bijna alle beekjes en rivieren kronkelend (gemeanderd) dit is om praktische redenen rechtgetrokken, zo kon er optimaal gebruik worden gemaakt van het land, en werd het water zo snel mogelijk het gebied uitgevoerd. Na jaren is men er toch achter gekomen dat er redelijk veel nadelen aan het rechttrekken van sloten, beken en rivieren zit en probeert men weer veel sloten en beken te laten hermeanderen.

Wat zijn de voordelen van hermeanderen?

Doordat men beken en sloten weer wil laten meanderen zijn de wegen naar de zee langer, door de bochten, de meanders, wordt het water afgeremd en blijft water langer in het gebied. Zo zal er minder sprake zijn van droogte in de warme zomerperiodes. Behalve water vasthouden zijn de meanderende beken, sloten en rivieren ook wat betreft cultuurhistorisch oogpunt een waardevol aspect, vroeger meanderde namelijk alle beken en rivieren.

Nadelen van hermeanderen

Doordat de oorspronkelijke vorm van de beken of rivieren terug moet worden gebracht in vroegere staat moet er veel grond worden aangekocht en zijn percelen niet meer zo recht als ze waren. Voor boeren wordt het dus moeilijker om het land te bewerken, en boeren willen hun grond niet graag verkopen. Hermeanderen kost dus erg veel geld.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Waarom moeten sloten weer meanderen?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 16-09-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!