InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De effecten en oorzaken van Savannebranden

De effecten en oorzaken van Savannebranden

De effecten en oorzaken van Savannebranden De savanne kenmerken zich doordat zij voornamelijk bedekt zijn met gras. Dit gras dient als voedselbron voor een enorm aantal grazers. Het lijkt dan ook desastreus als we deze vlakte in vlammen op zien gaan. De vlammen grijpen om zich heen en binnen korte tijd blijft enkel een verkoolde ondergrond achter. Toch is vuur een natuurlijke factor in de ecologie van de savannesystemen. Wat zijn de factoren die een brand bepalen? En wat zijn de effecten op de savanne en haar inwoners?

Factoren

We begrijpen dat droogte gepaard kan gaan met vuur. Dit is exact wat er in de savanne, onder natuurlijke omstandigheden, gebeurt. Vroeg in het regenseizoen, als het gras nog droog is, kan de savanne vlam vatten door blikseminslagen. Natuurlijk zijn er ook vuren die door menselijk toedoen ontstaan. Vroeger waren het vaak stammen die de savanne aanstaken om zo de ziektedragende teken te weren.

De intensiteit van het vuur hangt af van de hoeveelheid brandstof. Hoe meer gras er is, hoe warmer het vuur zal zijn. Als een savanne niet voldoende is begraasd zijn de vuren daarom warmer, waardoor sommige jonge bomen ook vlam zullen vatten. Daarnaast is de droogte van het materiaal van belang.

De wind is vaak de motor achter de brand. Zeker als de wind uit de richting komt waar het vuur zich naar toe beweegt. Er zal dan meer zuurstof het vuur in worden gezogen waardoor de temperatuur van het vuur stijgt.

Adaptatie

Sommige grassen, de zogeheten geophyten hebben hun meristeem, een groep stamcellen waaruit de plant groeit, ondergronds zitten zodat deze niet verloren gaat bij een brand. Ook alloceren ze veel energie naar de ondergrondse biomassa. Bomen hebben vaak een kurkachtige bars die hittebestendig is.

Gevolgen

Een savannebrand maakt grotendeels korte metten met de bovengrondse plantendelen. Zo vernietigt het ook houtachtige vegetatie en voorkomt daarmee dat het grasland verloren gaat. Immers, de houtachtige planten vangen het licht weg dat de grassen nodig hebben om te groeien. Door de brand komen ook veel nutriënten vrij, voedingstoffen voor de planten dus! De grassen krijgen dus eigenlijk een goede dosis “kunstmest”. Om een grasland te behouden wordt ook vaak vuur ingezet. Stukken land worden dan expres in de brand gezet om de struiken te verwijderen en het gras een voordeel te geven.

Overbegrazing

Als je meer wilt lezen over de effecten van overbegrazing dan verwijs ik je graag naar mijn artikel over dit onderwerp. (klik hier)
Overbegrazing heeft ook veel invloed op de branden. Zoals eerder gezegd is de hoeveelheid brandstof van essentieel belang voor de temperatuur van het vuur. Als er minder gras staat door overbegrazing dan zal de temperatuur te laag zijn om de houtachtige vegetatie te vernietigen. Hierdoor blijven de struiken dus bestaan!

Conclusie

Het effect van een vuur is afhankelijk van de droogte en hoeveelheid biomassa, in combinatie met de wind. Doordat het vuur de struiken uitroeit blijft het grasland behouden.

Lees verder

© 2011 - 2019 Griffioen, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe wordt een bosbrand geblust?Een bosbrand is op verschillende manieren te bestrijden. Welke manier de beste is bij een bepaalde brand heeft met versc…
Een pyromaan, wat is dat eigenlijk?Een pyromaan, wat is dat eigenlijk?Stel iemand vraagt zich af hoe het zou zijn om een bepaald gebouw eens te zien branden. Bij een gezond persoon zal dit o…
Noord Afrika: de mysterieuze SaharaWat wij nu kennen als de woestijn Sahara, was vroeger (ongeveer 11.000 jaar geleden) een savanne waar mogelijkerwijs oli…
Het Sipaliwini natuurreservaatHet Sipaliwini natuurreservaatHet Sipaliwini natuurreservaat is een van de 11 natuurreservaten in Suriname en waarvan het savannelandschap daarvan een…
Wat te doen bij brand?Jaarlijks breken er in Nederland vele branden uit, vaak beginnen ze als brand in de keuken, waarbij vooral de frituurpan…

Reageer op het artikel "De effecten en oorzaken van Savannebranden"

Infoteur: Griffioen
Laatste update: 04-07-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!