InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Hoe wordt een bosbrand geblust?

Hoe wordt een bosbrand geblust?

Een bosbrand is op verschillende manieren te bestrijden. Welke manier de beste is bij een bepaalde brand heeft met verschillende zaken te maken. Hiervoor is de bepaling van het gebied heel belangrijk. Zo zal de bestrijding in een heuvelachtig landschap vaak anders aangepakt worden dan een vlak landschap.

Algemeen

De schrik van iedereen is toch wel een bosbrand. Het vuur grijpt razendsnel om zich heen, alles en niets ontziend. Het verwoest alles op zijn pad, of het nu dier, boom, groen of huizen en auto’s zijn, niets is veilig. Ook het verlies van menig mensenleven wordt aan een bosbrand toegeschreven. Maar hoe worden deze eigenlijk bestreden om nog veel erger schade te voorkomen?

Back-burning strategie

Bij deze manier van brand bestrijden steken de brandweerlieden (soms urenlang) zelf een deel van het bos in brand. Dit gebeurt met branders en brandbommetjes. Op deze manier branden ze een deel van het bos weg, zodat de brandstof van het vuur wordt weggenomen en de brand een halt wordt toegeroepen. Bij deze manier van bestrijden is het heel belangrijk te kijken naar hoe het gebied er uitziet, heuvelachtig, vlak, etc. Dit betekend dat deze back-burning goed gepland dient te worden.

Dit is een moeilijke manier van bestrijden, want het vuur vindt iedere keer weer een manier waarlangs het verder kan branden. Een grote tegenstander hierbij kan de wind zijn, draait deze of wordt deze sterker, dan kunnen er vonken worden overgewaaid naar het bos dat behouden zou kunnen worden door het bewust wegbranden van een stuk woud en lage begroeiing. Door het draaien van de wind, kan bijvoorbeeld een week hard werken voor niets zijn geweest.

Aanvoeren van water of vertrager

Een andere mogelijkheid tot het bestrijden van een brand is het aanvoeren van grote hoeveelheden water of brandvertrager (ongeveer 7500 liter water per keer). Deze worden in grote waterbakken door helikopters vervoerd. Dit helpt natuurlijk niet of weinig bij hele grote branden, maar redelijk kleine branden kunnen hierdoor wel worden geblust.

Lekker laten branden

Soms is de meest eenvoudige en minst risicovolle manier van het blussen een brand gewoon laten uitwoeden. Maar dan moet men wel zeker zijn dat er geen slachtoffers gaan vallen. Door deze manier van laten branden ontstaat een ecologisch evenwicht. Het dode hout en lage vegetatie verdwijnen, waardoor er nieuwe voeding voor de aarde ontstaat. Bepaalde bomen kunnen zich na een brand eindelijk voortplanten en nieuwe vegetatie ontstaat.

Brandlanen

Een rivier of een weg is voor de brandbestrijding een ideale manier om een brand een halt toe te roepen. Aan de andere kant van deze weg of rivier wordt een brandlaan om de brand heen gegraven om op deze manier het vuur tot staan te brengen. Om deze brandlanen te graven wordt onder andere gebruik gemaakt van een bulldozer. De lanen worden versterkt door wallen, om vallend puin te voorkomen.

Voor een optimaal resultaat wordt ontvlambaar materiaal naast de brandlaan weggebrand. Ook worden de dode bomen gekapt, zodat deze niet over de brandlaan heen kunnen vallen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoe wordt een bosbrand geblust?"

Infoteur: Storm
Gepubliceerd: 16-07-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!