InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Natuurwonder Noord-Amerika: Yellowstone National Park

Natuurwonder Noord-Amerika: Yellowstone National Park

Natuurwonder Noord-Amerika: Yellowstone National Park Yellowstone National Park, het eerste nationale park ter wereld gelegen in Wyoming, Verenigde Staten en een klein gedeelte van het park is te vinden in de staten Montana en Idaho. Bovendien is het Yellowstone National Park een van de grootste Nationale parken van de Verenigde Staten.

Bezienswaardigheden Yellowstone National Park

Yellowstone National Park gelegen in Wyoming is een bijzonder gebied met canyons, meren en zijn beroemde geisers, warmwaterbronnen en borrelende modderpoelen. De bezienswaardigheden in het nationale park zijn:
  • een berg van het zwarte vulkanische glas: Obsidian Rock. Hiervan maakten de Shoshonekrijgers hun pijlpunten
  • borrelende modderpoelen bij Fountain Paint Pot
  • terrassen van calciet, gelaagd als spekkoek. Dit is bij de Minervaterrassen, de Grand Canyon van Yellowstone, waarin de Yellowstone River uitmondt na een serie watervallen vanaf Yellowstone Lake
  • Specimen Ridge met versteende bomen. Deze zijn ooit bedekt geweest met vulkanisch as
  • de Grand Prismatic. Dit is de grootste warmwaterbron in Yellowstone waarvan het water een regenboog aan kleuren laat zien, dit komt door de hittebestendige algen en bacteriën

De bekendste rivieren en meren zijn Yellowstone Lake, Shoshone Lake, Snake River en de Yellowstone River. In het Yellowstone Lake is vissen erg populair, net als varen.

Geiser / Bron: Andreas Tille, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Geiser / Bron: Andreas Tille, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Geisers

De echte publiekstrekkers zijn de spectaculaire geisers. De beroemdste is de Old Faithful, welke om de 90 minuten een fontein van heet water en stoom 60 meter de lucht in perst. Steamboat is de hoogste geister ter wereld, en spuit met tussenpozen van tussen de vijf dagen en vijf jaar en spuit een nog hogere straal.

Kracht van de geisers

De stuwende kracht achter al deze activiteiten is een koepel van gesmolten steen die slechts 5 kilometer onder het aardoppervlak ligt. Die levert de hitte die het borrelende water verandert in stoom, en perst de indrukwekkende waterzuilen naar buiten. Ongeveer 600.00 jaar geleden barstte deze tijdbom in de diepte met een catastrofale explosie die een groot deel van Noord-Amerika met as bedekte. Maar de magmahaard stortte in en liet een enorme krater achter. Kleine erupties braken door de bodem en vulden die met lava en as. Op dit moment staat de hele zaak op het punt opnieuw te ontploffen, mensen kunnen de activiteit van dichtbij meemaken. Loopplanken met paden en wegwijzers leiden u veilig door de doolhof van geologische hoogtepunten.

Bos en wandelpaden

Het grootste gedeelte van het park bestaat uit bos. In 1988 is een gedeelte hiervan verwoest door een groot bosbrand. Vele wilde dieren zijn te zien in het park. Bezoekers kunnen bizons bijna aanraken, zo dichtbij, vanuit de verte zijn er roedes wolven en grizzlyberen, coyotes en elanden te vinden. Wandelaars kunnen hun hart ophalen in het Yellowstone National Park: er ligt ongeveer 1.600 kilometer aan wandelpaden en 800 kilometer verharde wegen.

In het zuiden sluit het Yellowstone National Park aan op het ander beroemd nationale park van Wyoming: Grand Teton National Park.
Gerelateerde artikelen
Yellowstone National ParkWaar vind je meer dan driehonderd geisers en warmwaterbronnen? Zie je diepe kloven, hoge bergen, modderpoelen en rivierd…
Supervulkaan YellowstoneDe Amerikaanse supervulkaan Yellowstone is actief en zorgt voor veel onrust. Waarom is Yellowstone een supervulkaan? Wat…
Yellowstone vulkaanYellowstone vulkaanHet Yellowstone National Park is een groot nationaal park in het noordwesten van de Verenigde Staten en herbergt een vul…
Nationale parken in Amerika, genieten van de natuurNationale parken in Amerika, genieten van de natuurIn Amerika zijn meer dan 500 nationale parken. Tijdens een vakantie in Amerika zal iedereen wel een of meerdere parken b…
Informatie over de Verenigde Staten van AmerikaInformatie over de Verenigde Staten van AmerikaAmerika is een machtig en groot land. In totaal horen er vijftig staten bij het land. Behalve de vijftig staten is er oo…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natuurwonder Noord-Amerika: Yellowstone National Park"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 13-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!