InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Gros Morne National Park, Newfoundland

Gros Morne National Park, Newfoundland

Gros Morne, ook wel ‘de Galapagos van de geologie’ genoemd, gelegen in Newfoundland, Canada. Een nationaal park met een oppervlakte van 1813 km2.

Gros Morne National Park

Dit nationale park in de westelijke hooglanden van Newfoundland geeft een verhelderend inzicht in de geologische ontwikkeling van de aarde. Vandaar de bijnaam ‘de Galapagos van de geologie’. Er liggen stenen die tot de oudste ter wereld behoren. Het vaste gesteente vertelt het 12 miljoen jaar oude verhaal van schuivende en botsende continentale platen die ooit Noord-Amerika verbonden met Europa en Azië.

Er is ontdekt dat Gros Mornes oeroude Long Range Mountains deel zijn van hetzelfde gebergte dat door Schotland loopt. De Long Range Mountains zijn twintig keer zo groot als de Rocky Mountains. De rotsen van Gros Morne zijn verweerd door golven ijs die in de laatste 2 miljoen jaar oprukten en weer terugweken, de ronde toppen en het natuurschoon van Gros Morne, Big Hill en de Kildevil Mountains vormend. Een prachtig landschap van oude bergen, diepe gletsjermeren, kustmoerassen, fjorddalen en door golven gekerfde kliffen.

Long Range Mountains

Naar het noorden toe richting de Long Range Mountains, komt een combinatie van bij zee-, land- en poolklimaat levende dier- en plantsoorten. Op het lage deel leven de zwarte beer en de eland, op de hoogvlakten leven de poolhaas en andere dieren welke ingesteld zijn op het winterweer. Nadat de ijsvlakten waren verdwenen, kwamen deze dieren naar dit gebied om voort te leven.

Western Brook Pond

Een indrukwekkende attractie is de Western Brook Pond, een diepe fjordachtige kloof met een zoetwatermeer. Deze kloof werd gevormd door de grote ijsvlakte die eens heel Newfoundland bedekte. Het water stroomde via de kloof naar zee. Nadat het ijs zich had terug getrokken, kwam het land omhoog en tilde de watergrens van de fjord boven zeeniveau. Sindsdien is het meer gevuld met water dat er vanaf de watervallen instort vanaf het hoger gelegen plateau. Er zijn prachtige wandelingen te maken door de woeste, onbewoonde bergen.

Temperatuur

In de zomer is de gemiddelde temperatuur 20˚C, 's winters is het er slechts -8˚C gemiddeld.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Gros Morne National Park, Newfoundland"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 11-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!