InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Ellesmere, Nunavut Canada

Ellesmere, Nunavut Canada

Ellesmere, gelegen in Nunavut Canada. Een uitgestrekt, kaal eiland, welk het op tien na grootste eiland is ter wereld. Ellesmere maakt deel uit van de Canadese Arctische Eilanden van het gebied Nunavut.

Ellesmere

Het is geen tropisch paradijs, maar een ijzige woestenij op het topje van de aarde. Een plek met golvende ijsvelden, ruwe bergen en gletsjers met rotsblokken. Midden in de zomer, de zomer loopt van eind juni tot eind augustus, schijnt hier 24 uur per dag de zon, maar vijf maanden lang komt de zon niet op bezoek.

Quttinirpaaq Nationaal Park

Het Quttinirpaaq Nationaal Park omvat 7 fjorden en diverse gletsjers. Meer dan een vijfde van het Ellesmere eiland is beschermd door dit park.

Kaap Columbia is het noordelijkste punt van het eiland, 800 kilometer weg van de Noordpool. Het hoogste punt is de top van Mount Barbeau, welke 2.616 meter boven de zeespiegel uitsteekt. In de kuststreek zijn diepe fjorden uitgesneden, zoals het Archerfjord met rotswanden die tot 700 meter boven de zee komen.

Er zijn drie nederzettingen op Ellesmere:
  • Eureka het op twee na noordelijkste permanent bewoonde plaats ter wereld. Eureka heeft een observatorium, een militaire basis en een vliegveld voor transportvliegtuigen: Eureka Airport.
  • Alert Het meest noordelijk gelegen permanent bewoonde nederzetting ter wereld. De Noordpool ligt op een afstand van 817 kilometer. Alert is de thuishaven van de Canadian Forces, welke onder andere een weerstation bezitten.
  • Grise Fjord

De middernachtzon is hier van 8 april tot 5 september en de poolnacht van 13 oktober tot 1 maart. Dit komt op deze plek voor vanwege de ligging boven de noordpoolcirkel.

Temperatuur

In de winter is het mogelijk dat de temperatuur daalt tot -45˚C. De zee vriest helemaal dicht. Per jaar valt er weinig neerslag, meestal rond 60 millimeter. s Zomers komt de temperatuur niet hoger dan 7˚C. Is er bewolking, kan het wat warmer worden. Een echte wildernis!
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ellesmere, Nunavut Canada"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 11-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!