InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Natuurwonder Poolgebieden: Groenland

Natuurwonder Poolgebieden: Groenland

Groenland, een eiland in de noordelijke Atlantische Oceaan. Deel uitmakend van Denemarken heeft Groenland een aantal natuurwonderen. Zo bezit Groenland een ijskap wat miljoenen jaren geleden werd gevormd en heeft het een fjord wat door de Inuits genoemd wordt als ‘het lange fjord’.
Groenland / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)Groenland / Bron: Publiek domein, Wikimedia Commons (PD)

IJskap op Groenland

Drie miljoen jaar geleden werd de ijskap op Groenland gevormd. Op sommige plekken is het 3,2 kilometer diep. Deze ijskap bedekt 85% van Groenland en is de op één na grootste ijsmassa ter wereld. Hij is een dynamische, constant veranderde geologische formatie. Het gewicht van het ijs op de hoger gelegen delen duwt de rest naar beneden, zo wordt het ijs van binnenuit naar buiten naar de zee geduwd. Soms beweegt het ijs 20 tot 31 meter per dag!

Komt het bewegende ijs in contact met de zee, kalven enorme ijsbergen af in het water. Geschat wordt dat elk jaar meer dan een miljard ton ijs in zee terechtkomt en dat als het ijs op Groenland zou smelten, het zeeniveau 7 meter zal stijgen.

Søndre Strømfjord

De Inuit noemen de Søndre Strømfjord ‘Kangerlussuaqfjord’. Dit betekent ‘het lange fjord’. De Inuit duidt op de naam die de Eskimo’s zich zelf graag noemen. Het fjord is 160 kilometer lang en snijdt een recht pad tot in het binnenland van Groenland. Søndre Strømfjord is één van de langste fjorden ter wereld en ligt tussen indrukwekkende, door gletsjers gevormde bergen, 60 kilometer boven de poolcirkel. Men vindt hier heide, toendra, zoutmeren, muskusos, kariboe en de poolvos in dit droge poolgebied. Het Kangerlussuaqfjord bezit ijzig groen water waar ijsberen narwallen te vinden zijn, net als de ivoormeeuw.

Doordat langs het fjord de gletsjers tot in de zee reiken, ontstaat een prachtig landschap met ijsbergen en ijskliffen. Op deze fjord ligt de enige weg naar de ijskap van Groenland.

In de winter kan de temperatuur dalen tot -50˚C, terwijl het in de zomer 28˚C kan worden.

Weetjes

  • omvang ijskap: 1.833.900 km2
  • lengte ijskap: 2.350 km
  • gemiddelde ijsdikte: 1.500 meter
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Natuurwonder Poolgebieden: Groenland"

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 12-08-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!