InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Wat wel en vooral niet te doen bij onweer

Wat wel en vooral niet te doen bij onweer

Wat wel en vooral niet te doen bij onweer Dat een blikseminslag niet per se dodelijk hoeft af te lopen bewees Roy Sullivan, de man die zeven inslagen overleefde.Als u liever uw spanning ergens anders zoekt, hieronder de beste tips om een inslag te voorkomen.

Wat gebeurt er?

Wordt u getroffen door de bliksem dan kan dit hartritmestoornissen, brandwonden en ademhalingsuitval veroorzaken.
Een bliksemschicht is een zeer kortdurende gelijkstroomontlading en kan zowel het hart als de ademhaling (via de hersenen) stilleggen. Vaak begint het hart, in tegenstelling tot ongelukken met wisselstroom, gewoon weer te kloppen na verloop van tijd. De ademhaling laat meestal te lang op zich wachten, dus hulp in de vorm van beademing is dan cruciaal.

Hoe groot is de kans?

Men wilt nog wel eens schrijven dat de kans op een inslag 1 op de twee miljoen is, of 1 op de drie miljoen. Dit is kort gezegd gewoon onzin. Die getallen geven niets meer aan dan de fractie van mensen die getroffen zijn door de bliksem -bijvoorbeeld gedurende een jaar- en niet de kans dat het ú overkomt Het is niet cijfermatig uit te drukken hoe groot de kans is dat u tijdens het onweer getroffen wordt door een bliksemschicht, er zijn wel een aantal dingen die u kan doen om deze kans te verkleinen. Deze adviezen zijn vrij logisch, wanneer u een beetje doorheeft wat onweer is.

Onweer

Over hoe bliksem precies ontstaat, bestaan een aantal verschillende theorieën. In ieder geval zorgt een groot ladingsverschil tussen de wolken en de aarde voor een plotselinge ontlading, wat met de bekende lichtflitsen gepaard gaat. Na deze hoofdontlading vinden er nog een aantal van zulke stromen plaats. Het bliksemt. Delen van de bliksem zijn warmer dan het oppervlak van de zon en er zijn spanningen van wel 1 miljard volt geregistreerd. U doet er dus goed aan niet geraakt te worden.

Hoe voorkomt u een inslag?

Hoge objecten hebben meer kans op een inslag, omdat ze zich dichter bij de negatieve lading van de wolk bevinden en de meeste objecten beter stroom geleiden dan de lucht. Ondanks de eventuele regen is het dus zeer af te raden te gaan schuilen onder een boom. Slaat de bliksem in een boom, dan is er een kans dat de boom als het ware ontploft door de grote weerstand die de stroom ondervindt in de stam.

Op locatie

Bent u met de auto, dan loopt u vrijwel geen gevaar. De auto is namelijk een prima 'kooi van Faraday' en houdt statisch elektrische velden buiten. De auto voert de stroom om naar de aarde, mits u natuurlijk de deuren en ramen dicht heeft.

Bent u op het water dan bent u onderdeks vanwege hetzelfde principe wel veilig. Op een kunststof schip hangt het er vanaf of het schip aan de buitenkant heel nat is of niet. Is het schip te droog dan is er een grote kans dat bij inslag de stroom niet afgevoerd kan worden en er een gat geslagen wordt in uw boot. Een bliksemafleider in de vorm van metalen kabels die met het ene einde in het water liggen verkleinen de kans op problemen.

In een open veld dient u zich zo klein mogelijk te maken en in verband met de zogenaamde stapspanning -die voor koeien nog wel eens fataal is- kunt u uw voeten het best zo dicht mogelijk tegen elkaar houden.

Elektrische apparaten

Dat een gsm of een mp3-speler de kansen op een inslag vergroten is niet waar. Deze apparaten zijn veel te klein om ook maar een significant verschil op te leveren. Toch is het zeer onverstandig deze apparaten te gebruiken tijdens een onweersbui, simpelweg omdat ze de eventuele verwondingen sterk verergeren. Zou u normaal bijvoorbeeld zonder al teveel schade weg komen bij bepaalde blikseminslagen, kunnen de oordopjes in uw oren voor permanente doofheid zorgen.
© 2010 - 2019 Mathematics, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe ontstaat bliksem? En hoe ontstaat onweer?Hoe ontstaat bliksem? En hoe ontstaat onweer?In Nederland onweert het gemiddeld 25 dagen per jaar. Ieder jaar vallen er daarbij één of twee doden doordat zij door de…
Wat is Donder & BliksemWat is Donder & BliksemVaak hoort men een bui al van heel ver aankomen, het gerommel ver achter de horizon. Tot het ineens donker wordt en de e…
Hoe voorkom je dat je door de bliksem wordt geraakt?Hoe voorkom je dat je door de bliksem wordt geraakt?Kun je veilig op zolder slapen? Wat doe je als je aan het fietsen bent tijdens een onweersbui? Beschermt een auto tegen…
Bliksem, één van de gevaarlijkste weersverschijnselenBliksem, één van de gevaarlijkste weersverschijnselenDat onweer één van de gevaarlijkste weersverschijnselen ter wereld is weten we allemaal. Maar hoe ontstaat onweer nou ei…
Bliksem: wat moet je doen als de bliksem inslaat in je auto?Bliksem: wat moet je doen als de bliksem inslaat in je auto?Auto’s worden wel eens getroffen door bliksem. Er wordt wel eens gezegd dat je je auto tegen de vangrail moet zetten als…

Reageer op het artikel "Wat wel en vooral niet te doen bij onweer"

Reacties

G22a, 15-04-2013 23:54 #7
Wat zijn de maatregelen voor een veilig elektrische energie verbruik?

Bliksem Donders, 27-08-2011 05:19 #6
Als je door de bomen het bos niet meer ziet is er altijd nog onweer. Als je geen lucifers of vuurtje meer hebt hoop je dat de bliksem je sigaar of sigaret aansteekt. Je hoopt dat jomanda en die criminele para abnormalen worden getroffen door de bliksem omdat ze dat ook een onschuldige ander gunnen zonder wroeging. Dan als mensen zich verdedigen nadat wat hun is aangedaan dan reageren ze agressief en crimineel. Gevaarlijk, net zo gevaarlijk als bij zwaar onweer schuilen onder een boom zijn para abnormalen dat ook. En wroeging ho maar, ze genieten ervan. En lachten om onheil.

Tulé, 27-08-2011 05:10 #5
Ze zeggen dat er ongeveer 2 mensen per jaar worden getroffen door de bliksem in nederland. Ik zou ooit op bezoek gaan bij iemand en diegene was niet thuis en het begon ineens donkerder te worden en de lucht raakte betrokken en moest weer terug en het rommelde in de verte en het onweer kwam steeds dichter bij en het begon steeds heviger te worden en het werd feller en ik had nog een eindje lopen voor de boeg en het was wel wat eng want het begon al aardig donker te worden dus liep ik maar snel voorwaarts naar huis toe.

Lena, 27-08-2011 05:01 #4
Op het open water en je bent nog niet aan wal en het onweert al. Dit terwijl er plotseling onweer komt opzetten. Zo liep er eens een vrouw in de wei om de koeien naar binnen te halen en werd direct getroffen door de bliksem wat haar fataal werd. En ook dat er meerdere mensen met een korps op de begraafplaats stonden en er zijn meerde mensen getroffen door de bliksem terwijl zij op die begraafplaats stonden te spelen. Dit heeft ook nog in de krant gestaan.

P. Peplée, 27-08-2011 04:44 #3
Ik vind onweer maar wat eng op het open water. Als de weersvoorspellingen onweer verwachten zou ik vlug aan wal gaan en schuil houden in een hotel of bij mensen in huis. Of ik zou niet weggaan. Het kan wel zijn dat een auto veilig is nou in joure bleven de auto's stil staan na blikseminslag. Ik zou niet weggaan als het zou onweren. Als de weerberichten onweer voorspellen zou ik binnen blijven. En op het platte land is het nogal gevaarlijk, en huizen die rieten daken hebben. Ik zou maar een bliksemgeleider op het dak doen. Je weet het maar nooit.

P. Peplée, 27-08-2011 04:41 #2

Sjaak, 07-08-2010 15:38 #1
Je mag niet onder een boom zitten volgens dit artikel. Wat te doen in de volgende situaties:
A. Je ziet in een groot bos
B. Je zit op een open vlakte aan de rand van een bos. Reactie infoteur, 10-08-2010
Als je het bos niet meer uit kunt komen moet je bidden. Klinkt als een flauwe opmerking natuurlijk, maar er zit meer achter: het verstandigste is ook echt de 'bidhouding'; dus benen tegen elkaar, knielen en dan jezelf klein maken en op de grond gaan liggen.

In een open vlakte aan de rand van een bos is het simpel om een veilige plek te vinden; namelijk in de vlakte en dan op kleine afstnd van het bos, de kans dat de bliksem jou treft is dan het kleinst.

Infoteur: Mathematics
Gepubliceerd: 17-05-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 7
Schrijf mee!