InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Hoe voorkom je dat je door de bliksem wordt geraakt?

Hoe voorkom je dat je door de bliksem wordt geraakt?

Hoe voorkom je dat je door de bliksem wordt geraakt? Kun je veilig op zolder slapen? Wat doe je als je aan het fietsen bent tijdens een onweersbui? Beschermt een auto tegen blikseminslag? Ontdek hoe je ervoor kunt zorgen dat jij niet door de bliksem wordt geraakt. Bliksem kan levensgevaarlijk zijn. Overleef je een blikseminslag (wat ook vaak voorkomt), dan kun je last krijgen en houden van psychische veranderingen en lichamelijk sta je er ook vaak een stuk slechter voor. Onder meer hartstoornissen komen voor. Je hart kan tijdelijk stoppen tijdens de inslag, waardoor je tijdelijk minder zuurstof krijgt door het uitvallen van de ademhaling. Het is in elk geval slimmer om te zorgen dat je niet door de bliksem wordt geraakt. Maar hoe doe je dat?

Onweer dichtbij of niet?

Je loopt gevaar om door de bliksem geraakt te worden als je niet meer de tijd hebt om tot tien te tellen tussen de bliksemflits en het geluid van de donder. Je kunt de afstand 'tien seconden of minder' dus aanhouden voor de gevaarsafstand.

Binnenshuis

Bliksem raakt het liefst het hoogste punt van de omgeving. In een woonwijk is de kans klein dat dat net jouw huis is. Mocht het toch gebeuren dat je huis wordt geraakt, dan heb je op een normale zolder in een betonnen huis weinig kans dat je veel last hebt van de inslag. De betonnen constructie kan de stroom opvangen. Heb je een houten dakopbouw? Dan heb je extra kans op brand.

Wat gebeurt er met een inslag?

De CV-ketel zal samen met de water- en gasleiding het 'doelwit' zijn van de bliksem. De geaarde leidingen hebben een vanglading die kan ontspringen. De stroom kan uitvallen en er kan brand onstaan in je huis, afhankelijk van hoe groot de ontlading is.

Kans

De kans is echter klein dat dit gebeurt. Als je schoorsteen of rookgasafvoer niet ver uitsteken (of niet (veel) verder dan bij andere huizen in de buurt), is de kans zeer klein dat de bliksem bij jou inslaat. Daarbij zal jij er zelf niet door geraakt worden als je binnenshuis bent.

Voorkomen

Je zou een bliksemafleider op je huis kunnen plaatsen. De secundaire bliksemschade sluit je dan echter niet uit. Wel kun je ermee voorkomen dat zich te veel spanning opbouwt op het dak. De grote stroom wordt afgevoerd.

Onderweg

Zit je in de auto? In tegenstelling tot wat veel mensen denken, beschermen de rubberen banden niet tegen onweer. Het is juist de 'kooi' van de auto die voor bescherming zorgt. Autocarrosserieën worden gemaakt van metaal, en metaal is een geleidend materiaal. Het is onmogelijk om tussen de boven- en de onderkant van de auto een verschil in spanning te krijgen. De geleiding kan daardoor niet naar jou als persoon in de auto doortrekken. Zit je dus in de auto, dan zit je veilig genoeg. Stap niet uit en wacht tot het onweer ver genoeg is.

Op het water

Hier is het gevaar het grootst. Water is bovendien een sterke geleider, dus als je in het water bent, moet je er zo snel mogelijk uit. zelfs als jij niet rechtstreeks wordt geraakt, kan het water een stroomstoot geleiden waardoor je bewusteloos/in shock raakt en verdrinkt.
  • ! Zoek zo snel mogelijk de wal op.
  • Ben je aan het vissen? Berg je hengel op.
  • Surf je? Laat eventueel zeil vallen en hurk op de surfplank.
  • Met meerdere mensen zwemmen? Houd minimaal drie meter afstand van elkaar.
  • Blijf uit de buurt van metalen constructies.

Je bent het 'veiligst' op een metalen schip, maar je moet wel zo veel mogelijk afsluiten (schuifdak, ramen, deuren, ventilatiegaten) en binnen blijven.

Buiten

Ben je buiten tijdens het onweer?
  • Schuil, het liefst in een stenen gebouw, onder een tunnel, of onder een viaduct.
  • Geen gebouwen in de buurt? Schuil dan het liefst onder een boom - en dan niet de hoogste in de omgeving.
  • Blijf minimaal drie meter van andere mensen vandaan.
  • Geen schuilplaats? Neem een hurkpositie aan. Maak jezelf klein en vermijd te veel contact met de grond.
© 2014 - 2017 Maresa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hoe ontstaat bliksem? En hoe ontstaat onweer?Hoe ontstaat bliksem? En hoe ontstaat onweer?In Nederland onweert het gemiddeld 25 dagen per jaar. Ieder jaar vallen er daarbij één of twee doden doordat zij door de…
Bliksem: wat moet je doen als de bliksem inslaat in je auto?Bliksem: wat moet je doen als de bliksem inslaat in je auto?Auto’s worden wel eens getroffen door bliksem. Er wordt wel eens gezegd dat je je auto tegen de vangrail moet zetten als…
Wat is Donder & BliksemWat is Donder & BliksemVaak hoort men een bui al van heel ver aankomen, het gerommel ver achter de horizon. Tot het ineens donker wordt en de e…
Jodendom – het weer: onweer, bliksem en stormJodendom – het weer: onweer, bliksem en stormOnweer is wetenschappelijk makkelijk te verklaren. Maar wat is de diepere Goddelijke betekenis van onweer? Volgens rabbi…
Panisch voor onweer en bliksemPanisch voor onweer en bliksemHeel bang zijn voor onweer en bliksem. Sommige mensen worden helemaal gek als ze weten dat er onweer en bliksem op komst…
Bronnen en referenties
  • http://wibnet.nl/hoe-zit-dat/hoe-voorkom-je-dat-je-door-de-bliksem-getroffen-wordt
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bliksem
  • http://www.bliksem.nl/themabladen/thema_onweer-op-het-water.pdf

Reageer op het artikel "Hoe voorkom je dat je door de bliksem wordt geraakt?"

Reactie

Kees, 30-08-2015 13:34 #1
Ik heb een houtkachel met een stalen pijn naar boven, en ik slaap op zolder naast die schoorsteen, de buis zit in het oude kanaal getrokken dus is met stenen omtrokken, en wat gebeurd in in de huiskamer met de houtkachel zelf, hoe gevaarlijk
kan dat zijn, gisteren sloeg de bliksem in heel vlakbij, zag de zeer felle flits en hoorde de knal gelijktijdig door het dakraam.

vrg ijpelaar

Infoteur: Maresa
Gepubliceerd: 31-07-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 1
Schrijf mee!