InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Geen zeestromen, geen leven

Geen zeestromen, geen leven

Geen zeestromen, geen leven Zeestromen zijn erg belangrijk voor het leven op aarde. Zonder zeestromen zou er geen leven op aarde mogelijk zijn. Wat is de functie van zeestromen eigenlijk en waarom zijn zeestromen zo belangrijk?

Het klimaat

De zeestromen in de oceanen voeren warm en koud water. Dit heeft onder andere invloed op het klimaat. Langs de Britse eilanden stoomt een warme zeestroom die ervoor zorgt dat daar een aangenaam klimaat heerst. Ook groeien er ongewone planten op het Scilly eiland. Met ongewone planten bedoel ik planten die normaal op tropische plekken groeien. Planten die je behalve langs de Britse eilanden niet zou vinden, omdat deze plek op dezelfde breedtegraad ligt als het koude Alaska.
Zeestromen brengen warm water rond de evenaar naar de polen en vanaf de polen stroomt er weer koud water naar de evenaar. Zonder zeestromen zou het klimaat heel anders zijn in negatieve zin. De koude gebieden op de polen zouden veel kouder zijn en de gebieden rond de evenaar veel warmer.

fytoplankton

Fytoplankton is een niet zo bekende plankton die toch voor ongeveer 50% van de zuurstof op aarde zorgt. Dit kleine diertje is groenkleurig. Vandaar dat sommige plekken in de oceaan zon mooie groene gloed hebben. Fytoplankton voorzien ook de oceanen van zuurstof. Dit betekent veel voor de organismen die in het water leven. De zeestromen zorgen ervoor dat alle oceanen voorzien zijn van het door fytoplankton geproduceerde zuurstof en voedsel.

Zonder zeestromen zouden dus veel waterdieren sterven, omdat er gewoonweg te weinig voedsel is en vooral omdat er te weinig zuurstof is, maar dat zijn niet de enige organismen onder leiden. Ook wij zouden het niet overleven.

Dieren zoals plankton kunnen niet goed tegen temperatuursverandering, maar de temperatuur van de zee stijgt toch dus sterft het plankton langzaam totdat er niets meer overblijft. Dan zullen de bomen het voor ons moeten doen, maar ook de bomen worden massaal omgekapt

Geen zeestromen, geen leven meer.

250 miljoen jaren voordat de dinosauriërs leefden was de aarde ook al bewoond door dieren, maar dat stopte toen de zeestromen onderbroken werden. Als zeestromen onderbroken worden staat al het water in de oceaan stil. Dieren in de oceanen zouden niet meer genoeg voedsel en zuurstof hebben en sterven, maar al hadden ze dat wel zouden ze het nog niet overleven. Bij stilstaand water ontstaat er een gas. Dit soort gas is roze van kleur en word ook wel waterstofsulfide genoemd. Dit gas zorg ervoor dat al het leven in de oceaan sterft en als er genoeg gas word geproduceerd wat toen het geval was komt het vanuit het water ook in de atmosfeer terecht. Ook het leven boven water stierf hieraan. Uiteindelijk ging 90% van al het leven dood.

Green Lake is hier een perfect voorbeeld van. In dit meer leeft niets meer. Onderzoekers hebben onderzoek gedaan en het roze gas tegen.

Het gas dat 250 miljoen jaren voordat de dinosauriërs ontstond is weer afgebroken en de 10% van al het leven begon weer te groeien. Er kwamen gelukkig weer dieren die wij als dinosauriërs kennen. Zonder zeestromen er dus geen leven mogelijk zijn en verandering van de zeestromen zou tot klimaatverandering leiden en dat zou wel eens negatief voor ons uit kunnen pakken.
© 2010 - 2019 Donker, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Dvd: earth; the power of the planet

Reageer op het artikel "Geen zeestromen, geen leven"

Infoteur: Donker
Gepubliceerd: 18-04-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Schrijf mee!