InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Waarom verlopen sledehonden zich niet?

Waarom verlopen sledehonden zich niet?

Waarom verlopen sledehonden zich niet? IJs, diepsneeuw, stormen: Sledehonden kan eenvoudig weg niets tegenhouden. Hun oriëntering en hun uithoudingsvermogen zijn legendarisch. Zelfs de zwaarste race ter wereld – 1.850 kilometer door de sneeuwlandschappen van Alaska – is voor de sledehonden niet meer als een training. Tijdens de zwaarste sledehondenrace ter wereld is de temperatuur is -60˚C en blaast de wind met 150 kilometer per uur over de bevroren grond. Het gaat van Anchorage naar Nome, beide steden liggen in Alaska. De extreme weersomstandigheden geven de dieren geen problemen, zij behoren tot de meest prestatiegerichte- en resistente vierbeners ter wereld. Afhankelijk van het weer duurt de race tussen 10 en 17 dagen. Dit houdt geen enkel ander dier op den duur uit – vooral niet in diepe sneeuw. Hoewel Husky’s 50 kilometer per uur kunnen rennen, verbruiken zij in verhouding weinig energie – met wat vis of vlees rennen de blaffende sneeuwmobile van ’s morgens tot ’s avonds door het noordpoolgebied. In noodgevallen redden zij het dagenlang zonder voedsel.

Het geweldige zintuig van de sledehonden

Ook met betrekking tot de oriëntering maakt niemand de honden iets wijs. Husky’s hebben het beste oriënteringszintuig ter wereld en wijken zij nooit van koers af. Er zijn berichten over sledehondengespannen die plotseling blijven staan, omdat zij voelen dat het ijs over 100 meter te dun kan zijn. Of sledehonden die ineens ‘afwijken’ als een gletsjerspleet onzichtbaar met sneeuw bedekt is, die het gewicht niet kan dragen. Hoe de dieren dit klaarspelen, is voor onderzoekers nog niet te verklaren. Zij vermoeden dat sledehonden over een ‘superzintuig’ beschikken waarmee zij schokken onder hun poten of minimale luchtveranderingen duizendmaal sterken kunnen waarnemen als de mens.

Verliest de bestuurder de oriëntering en stuurt hij de slee in een verkeerde richting, volgt een regelrechte zitstaking: De leidinggevende hond begint te blaffen, wat tot gevolg heeft dat alle andere honden meteen stoppen met rennen. Hierdoor wordt de bestuurder op zijn fout gewezen. Hij moet zich eerst opnieuw oriënteren, voordat hij zijn honden verder kan laten lopen.

Sledehonden laten zich tot niets dwingen, zij gehoorzamen alleen als zij ook de zin daarvan inzien

Wat de klimaatcatastrofe voor de sledehonden betekent

Toch is het witte paradijs voor de Husky’s bedreigd. Steeds meer bewoners van Groenland doen hun sledehonden weg. In wijde delen van het jachtgebied is het ijs veel te dun geworden en het ijsdek is niet meer dicht. Daarom rijden de mensen daar in de winter bijna niet meer met de slee voor de jacht, alleen nog met de boot. Doordat de verzorging van de honden redelijk duur is, loont het niet meer de honden te behouden. In één stad in Groenlandse werden binnen een paar weken bijna 1.900 honden ingeslapen.

Het noordpoolgebied verwarmt zich op dit moment sneller als de rest van de wereld. Er zijn al 990.000km2 ijs – dit is Frankrijk en Spanje samen – in de Antarctische Oceaan verdwenen, en dat in maar 30 jaar. Dit is een catastrofe voor de dieren- en plantenwereld en helaas het begin van het einde voor de sledehonden.

Syberische Husky / Bron: Hinrich, Wikimedia Commons (CC BY-SA)Syberische Husky / Bron: Hinrich, Wikimedia Commons (CC BY-SA)

Soorten sledehonden

De meest voorkomende sledehonden zijn:
  • Alaska en Siberische Husky
  • Groenlandse hond
  • Canadese Eskimo hond
  • Alaska-malamute
  • Samojeed
Gerelateerde artikelen
Siberische husky: sledehondSiberische husky: sledehondDe Siberische husky is een hondenras wat valt onder de pool- en keeshonden. De husky is ook wel bekend als de sledehond.
De Siberische HuskyDe Siberische Husky De Husky is een hond met temperament. De Husky behoort tot de pool en keeshonden. Hij wordt gebruikt…
Wintersporten voor op wintersportWintersporten voor op wintersportWintersport. Welke sporten kun je zoal beoefenen tijdens de wintersport? Sneeuwscooter, skiën, snowboarden... Er zijn ve…
Waar woont de kerstman?Waar woont de kerstman?Waar woont de Kerstman eigenlijk? Op de Noordpool volgens de Noord-Amerikaanse traditie? Neen hoor, volgens de Deense tr…
Sleeën met je paardVeel mensen houden niet van sneeuw, en vinden het vervelend omdat ze rustig moeten doen met hun paard. Maar je kunt snee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Waarom verlopen sledehonden zich niet?"

Reacties

Rob Klokgieter, 14-02-2016 21:11 #2
Mooi en leuk stukje helaas kloppen niet alle feiten bijvoorbeeld dat Siberian Husky 50km/h zouden lopen is echt niet waar. Zou natuurlijk wel leuk zijn. De gemiddelde snelheid zeker op die afstand van een Husky zal rond de 20km/h liggen, die van alaskan huskies (nog geen erkend ras) niet te verwarren met de Siberian Husky loopt wat sneller.

Ook het dagenlang zonder voeding klopt niet echt, bij deze prestaties moet er echt wel iedere dag goed gevoerd worden, verder lopen er in de Iditarod geen Siberian Husky teams meer ze zijn te langzaam hetzelfde geldt voor de Alaskan Malamute en Samojeed.

Zouden de mushers het voedsel voor hun honden en hun eigen voedsel moeten meenemen zouden de Hounds en Alaskan Huskies snel verdwijnen want deze zijn niet in staat om grote gewichten op de slee mee te slepen over lange afstanden, de Siberian husky en andere sledehonden echter wel, de Alaskan Malamute bij uitstek. Deze wordt niets voor niets de vrachttrein van het hoge noorden genoemd, is echt wel het langzaamste van de sledehonden maar uitzonderlijk sterk.

Inge van Rutten, 16-11-2013 19:31 #1
Wat een fascinerende en prachtige dieren de sledehonden en wat een capaciteiten. Wat afschuwelijk om te moeten lezen dat ze bij duizenden afgemaakt worden omdat het ijs te dun wordt en de hond te duur om alleen voor de gezelligheid te houden. Gebruikmaken van al wat leeft naar ons eigen goeddunken gaat de mens veel te goed af, want als het dier zijn nut verloren heeft dan schaffen we het gewoon af of elimineren het. Of het nu gaat om bont, gal (beren), plofkippen, zwerfkatten of zwerfhonden en nu dus sledehonden; voor eigen gewin alles sneller laten groeien of om kosten te sparen in piepkleine hokjes houden of gewoon afschieten als het wat lastig wordt, het gaat maar door. Hopelijk komt er een stichting die zich werpt op de problematiek die nu ontstaan is voor de sledehond die het toch al niet zo gemakkelijk had.
UIt het hart van een dierenvriendin.

Infoteur: Jootje
Gepubliceerd: 09-01-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Reacties: 2
Schrijf mee!