InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > Minsener-Oldoog - Onbewoond Duits Waddeneiland

Minsener-Oldoog - Onbewoond Duits Waddeneiland

Minsener-Oldoog - Onbewoond Duits Waddeneiland In het Duitse wad ligt Minsener-Oldoog. Dat eiland heeft niet voor niets twee namen aan elkaar gekoppeld. Het bestaat in feite uit twee zandplaten die kunstmatig met elkaar zijn verbonden. Het eiland ligt benoorden het dorp Schillig, aan de kust op het vasteland en vandaar kun je er naartoe wadlopen. Een deeltje van Minsener-Oldoog is toegankelijk en dat is de plek die door vogelaars wordt gebruikt om wadvogels te bekijken. Het grootste deel van het eiland is beschermd gebied, juist om de vogels alle rust te gunnen.

Minsener-Oldoog

Kunstmatig eiland in het Jade estuarium

Waddeneiland Minsener-Oldoog

Minsener-Oldoog ligt twee kilometer ten oosten van het bewoonde Waddeneiland Wangerooge. Het eilandje is onbewoond en ligt in het mondingsgebied van de Weser in het Nedersaksische Waddenzeegebied. Schepen die vanuit Bremen of Bremerhaven het ruime sop van de Noordzee kiezen, passeren Minsener-Oldoog. Het eilandje ligt ten noorden van de Jadebusen, met de havenstad Wilhelmshaven en bevindt zich op ongeveer vier kilometer afstand van het vasteland met de dorpen Minsen en Schillig. Het eiland is 4,5 km lang en 1,5 km breed, met een oppervlakte van 370 hectare. Het hoort bij de gemeente Wangerooge.

Blaue Balje

Tussen Minsener-Oldoog en Wangerooge ligt de stoom Blaue Balje. De eilanden en Blaue Balje liggen in het Werelderfgoed Waddenzee.

Kunstmatig gevormd eiland

Het eilandje is vooral door zandophoping gevormd, kunstmatig. Het moest structuur geven aan de stroom van het Jadevaarwater. Het moest verzanding van de route naar Wilhelmshaven voorkomen, vooral voor de Duitse Marine van groot belang. Het meeste zand kwam uit het vaarwater van de Jade en van de uitbreiding van de haven Wilhelmshaven. De zandbank Olde Oog van 7 km² had wat kleine duintjes, net als op Minsener Oog. De aanleg begon in 1909 en toen het eiland klaar was werd het overgeleverd aan de vogels.

Slib en zand

Tussen 1975 en 1978 is 10 miljoen m³ slib en zand gedumpt en dat vormde het zuidelijke deel van het eiland. De twee zandplaten werden verbonden met dammen en daarachter vormde het zand duinen waar de vogels zich meteen nestelden.

Minsener Oog - Minser Oog - Minsener-Oldeoog

Het eiland wordt Minsener-Oldoog, Minsener Oog en Minser Oog genoemd. De naam van het eiland komt van het dorp Minsen aan het vasteland, dat recht tegenover het eiland ligt. Het is het 'eiland van Minsen'. Er is een legende dat Minsen eigenlijk op het eiland Minsener Oog gevestigd was.

Zeemeermin

De vissers van het dorp vingen een zeemeermin, maar dat bracht geen geluk. Het dorp werd overspoeld als wraak van de meermin. In Minsen staat een bronzen beeld van de zeemeermin, het Minsen Seewiefken. De zeemeermin staat ook in het wapen van Wangerland, waar Minsen onderdeel van uitmaakt.

Tweede Wereldoorlog

Het was eigenlijk het plan om Wangerooge met Minsener Oldoog te verbinden om de erosie van Wangerooge in te perken, maar daarvoor gooide de Tweede Wereldoorlog roet in het eten. Tijdens de oorlog probeerden de geallieerden nog om het Jade estuarium dicht te laten slibben door een belangrijke dijk op Minsener-Oldoog op te blazen.

Duitse Marine

Door de aanval op de dijk en de verplaatsing van het zand zou Wilhelmshaven onbruikbaar worden voor de Duitse Marine. Het geallieerde project werd niet afgemaakt en de resultaten waren niet afdoende.

Vogels op Minsener-Oldoog

Minsener-Oldoog is een vogeleiland, waar duinen liggen van wel 12 meter hoog. Wadvogels gebruiken het als rust- en broedplaats. Het eilandje mag voor een deel betreden worden en vogelaars gaan naar het eiland om op het zuidelijkste puntje de vogels te observeren. Alleen dat stukje valt buiten het beschermde gebied.

Wadlopen

Vanuit kustplaatsen worden diverse wadlooptochten georganiseerd, zoals vanuit Schillig.

Radartoren / Bron: TeKaBe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Radartoren / Bron: TeKaBe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Vuurtoren

Op een kaart uit 1906 is alleen de vuurtoren van Minsener Sand te zien. Er was toen nog geen eiland. Uit de Minsener zandbanken en Olde Oog, een zandplaat tweehonderd meter zuidelijker, werd Minsener Oog gevormd. In de Tweede Wereldoorlog werd er een kleine betonnen toren gebouwd die als vuurtoren dienst deed tot 1988. Op Minsener-Oldoog werd in 1976 een radartoren geplaatst en die staat er nog steeds.

Het Duitse Wad kent enkele onbewoonde eilanden

Minsener-Oldoog

Legenda
A. Minsener-Oldoog
B. Blaue Balje
C. Wangerooge
D. Mellum
E. Schillig
F. Minsen
G. Jadebusen
H. Jade
I. Wezer
J. Bremerhaven
K. Bremen
L. Wilhelmshaven
M. Waddenzee
N. Noordzee

Lees verder

© 2017 Sjaanfanameland, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wangerooge  Duits Waddeneiland in NedersaksenWangerooge Duits Waddeneiland in NedersaksenWangerooge is een van de Duitse Waddeneilanden voor de kust van Nedersaksen. Het eiland ligt voor de trechtermonding van…
Waddeneiland Vlieland  tussen Texel en TerschellingWaddeneiland Vlieland tussen Texel en TerschellingVlieland is een lang en smal Waddeneiland, dat tussen Texel en Terschelling in ligt. Het is een rustig eiland, waar nauw…
Waddeneiland Sylt  BezienswaardighedenWaddeneiland Sylt BezienswaardighedenSylt is een Duits Waddeneiland dat grenst aan het werelderfgoed Waddenzee en tussen het Deense eiland Rømø en de Duitse…
Waddeneiland Sylt en de Eerste en Tweede WereldoorlogWaddeneiland Sylt en de Eerste en Tweede WereldoorlogHet Duitse Waddeneiland Sylt heeft een merkwaardige oorlogsgeschiedenis. In de Tweede Wereldoorlog ging de business op S…
Langeoog - Waddeneiland van Lale Andersen en Lili MarleenLangeoog - Waddeneiland van Lale Andersen en Lili MarleenLangeoog is een van de Duitse Waddeneilanden, dat voor de kust van deelstaat Nedersaksen ligt. Dagelijks vertrekt de vee…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Leuchtturm-Atlas.de, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Minsener_Oog Geraadpleegd op 20 januari 2017
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Minsener-Oldoog Geraadpleegd op 20 januari 2017
  • http://www.baken-net.de/minsener-old-oog-bake.htm Geraadpleegd op 20 januari 2017
  • http://www.wattfuehrer.com/tour-minsener-oog.html Geraadpleegd op 20 januari 2017
  • Afbeelding bron 1: TeKaBe, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "Minsener-Oldoog - Onbewoond Duits Waddeneiland"

Infoteur: Sjaanfanameland
Gepubliceerd: 23-01-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Onbewoonde Waddeneilanden
Schrijf mee!