InfoNu.nl > Dier en Natuur > Natuur > De maan en zijn andere kleuren en namen

De maan en zijn andere kleuren en namen

De maan en zijn andere kleuren en namen De maan draait om de aarde en wordt verlicht door de zon. Niet altijd zien we de maan omdat vanaf de aarde gezien de maan niet altijd helemaal door de zon beschenen wordt. De volle maan kennen we allemaal. Bij helder weer is de hele voorkant van de maan te zien. De fantasie rijken onder ons zien er een gezicht in. Het gezicht van de maan. Het mannetje op de maan. Voorafgaand aan de volle maan hebben we het eerste kwartier of de groeiende maan. Het laatste kwartier of de afnemende maan komt na de volle maan. Ten slotte de nieuwe maan of de onzichtbare maan. De maan staat dan tussen de aarde en de zon in. Op aarde is dan de donkere kant te zien. Dit zijn de vier schijngestalten van de maan: eerste kwartier, volle maan, afnemende maan en nieuwe maan.
De maan heeft nog zoveel meer wat bewondering geeft, wat even een moment van bezinning geeft wanneer we dit mogen zien. De maan heeft vele eigenaardigheden wat bijzondere manen geeft en bijzondere namen.

Schijngestalten van de maan

De maan draait om de aarde en doet er ongeveer vier weken over. Na de nieuwe maan (waar de maan niet te zien is) zien we vervolgens:
  • het maansikkeltje;
  • de halve maan (eerste kwartier);
  • de wassende maan;
  • volle maan;
  • krimpende maan;
  • halve maan (laatste kwartier);
  • krimpende maan.

En vervolgens weer de nieuwe maan. Dit is een gegeven wat bij helder weer te bewonderen valt. Enkele omstandigheden maken echter dat de maan een andere naam krijgt door omstandigheden.

De rode maan of bloedmaanDe rode maan of bloedmaan

De rode maan of bloedmaan

Bij een maansverduistering of maaneclips schuift de aarde precies tussen de volle maan en de zon, waardoor de schaduw van de aarde op de maan valt. Als de aarde de hele maanschijf bedekt, noemen we dat een volledige maansverduistering. Bedekt de aarde maar een deel van de maanschijf, dan noemen we dat een gedeeltelijke maansverduistering. Wanneer er een volledige maansverduistering plaats vindt, lijkt de maan rood. Dit komt door de kleuren van de zon, het zonnespectrum. Het zonnespectrum met de kleuren rood, oranje, geel, groen, blauw, indigo en violet of ook wel de regenboogkleuren genoemd. De kleur rood heeft de langste golflengte en deze golflengte wordt enigszins afgebroken door de aardatmosfeer en kan zo de maan bereiken. Dit in tegenstelling tot de kleur blauw met de kortste golflengte.

De blauwe maan

Er bestaat ook een blauwe maan. In één maand komt dan twee keer een volle maan voor. De tweede volle maan wordt dan een blauwe maan genoemd maar de maan is dus niet werkelijk blauw. Om de twee á drie jaar komt het voor dat er in dezelfde maand twee maal een volle maan te zien is. Ook februari speelt een rol met zijn 28 dagen. Om de twintig jaar zijn er zelfs twee blauwe manen in één jaar. Maart of januari heeft dan twee maal een volle maan en februari heeft dan dus géén volle maan.

de supermaan / Bron: Tomruen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)de supermaan / Bron: Tomruen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

De supermaan

De supermaan is een volle maan waarbij de afstand tot de aarde het kleinst is. De aarde, maan en zon staan in een lijn, met de maan op de kortste afstand genaderd tot de aarde. De maan staat dus gewoon een stuk dichterbij. De supermaan is maar een keer per jaar te zien. Op of rond de langste dag van het jaar. De supermaan lijkt heel erg groot en lijkt ook veel meer licht te geven. De astroloog Richard Nolle zegt dat een supermaan ook echt 12% groter en helderder is, dan een gemiddelde volle maan. Afhankelijk blijf je van het weer. Bewolking kan roet in het eten gooien en de supermaan is niet te zien.

Een halo om de maan

Een ring om de maan. Meestal te zien als een lichte ring, groot om de maan. De halo kan zelfs aan de binnenkant de kleur rood en geel hebben en aan de buitenkant een lichte blauwe kleur. Doch meestal zijn deze kleuren niet waarneembaar en ziet de halo eruit als een soort witte ring. De halo ontstaat in lichte sluierbewolking (cirrostratus). Deze sluierbewolking bestaat uit ijskristallen. Het licht van de maan wordt door de ijskristallen gebroken en een halo wordt zichtbaar.
Halo om de maanHalo om de maan
Uit sluierbewolking zelf zal geen regen ontstaan maar sluierbewolking (hoge bewolking) kan middelbare bewolking worden (altostratus) en bij verdere ontwikkeling veranderen in een regenwolk (lage bewolking of nimbostratus). De volksspreuk luidt dan ook: een kring om de maan, zal tot regen vergaan.

De oogstmaan

De volle maan van september noemen we de oogstmaan. De Harvest Moon. Wanneer de volle maan het dichtst is bij het begin is van de astronomische herfst. Rond de 23ste september begint deze. De naam is ontstaan door het feit dat bij volle maan in september vroeger, door agrariërs dankbaar gebruik werd gemaakt van het licht van de maan bij het binnenhalen van de oogst. Het is tegenwoordig niet meer nodig met alle machines die volop licht bij zich hebben.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Blauwe maan: twee keer volle maan in een maandIn 2009 werd veelal aangekondigd dat er tijdens de jaarwisseling van 2009 op 2010 een blauwe maan zou zijn. Maar wat is…
Kleuren in de lucht voorspellen het weerKleuren in de lucht voorspellen het weerDe lucht is niet alleen blauw of grijs. Er zijn momenten wanneer de lucht fel oranje is of verschillend kleuren roodtint…
Maanfasen en maanstanden in 2011Maanfasen en maanstanden in 2011Hier vind u alle informatie over de verschillende maanfasen/maanfases van de maan. Omdat de aarde samen met de maan om d…
Wanneer is het volle maan? Maanfasen en maanstanden in 2015Wanneer is het volle maan? Maanfasen en maanstanden in 2015Hier vind u alle informatie over de verschillende maanfasen/maanfases van de maan. Wanneer is het volle maan? En wanneer…
Hoge bewolking of cirrusbewolking en halo'sHoge bewolking of cirrusbewolking en halo'sCirrus betekent in het Latijn: haarlok, pluim of toefje. Er zijn soms vele krullen, toefjes, draden, haakjes en golfjes…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Maansverduistering
  • http://www.knmi.nl/cms/content/24770/ringen_om_zon_of_maan
  • http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws-archief/ch/ae660842e3d0dcc31b445c3cef465a79/article/wereldwijd_gelijke_daglengte.html
  • Afbeelding bron 1: Tomruen, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Reageer op het artikel "De maan en zijn andere kleuren en namen"

Infoteur: Rieja
Laatste update: 08-09-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Natuur
Special: Het weer
Schrijf mee!