InfoNu.nl > Dier en Natuur > Milieu > Plogging: combinatie van hardlopen en afval opruimen

Plogging: combinatie van hardlopen en afval opruimen

Plogging: combinatie van hardlopen en afval opruimen Bij plogging wordt het aangename van hardlopen gecombineerd met iets goeds voor het milieu. Tijdens het lopen van een hardlooproute wordt namelijk het afval dat men langs de weg tegenkomt opgeruimd. Dit kan in het bos gedaan worden maar bijvoorbeeld ook gewoon in de stad. De trend van plogging is komen overwaaien uit Zweden, waarna het Green Office van de Universiteit Utrecht besloot om in mei 2018 de eerste Plogging Run van Nederland te organiseren, waarbij ook nog een educatieve draai aan de activiteit gegeven wordt.

Plogging

Wat is plogging?

Veel mensen die houden van hardlopen in de natuur kennen het: je loopt in een mooie omgeving maar stoort je enorm aan het vele afval dat mensen op de grond gooien. Een stuk plastic dat je in de natuur achterlaat kan er namelijk nog jaren blijven liggen. Een uit Zweden overgewaaide trend probeert het aangename met het nuttige te combineren middels plogging: een combinatie van hardlopen in de buitenlucht en rommel opruimen die door anderen in de natuur is achtergelaten.

Plogging is een samentrekking van het Zweedse woord plocka upp (oprapen) en jogging. De trend is in Zweden bedacht en heeft zich daarna snel verspreid over Scandinavië en enkele andere grote steden in Europa en Noord-Amerika. In de Verenigde Staten staat het ook wel bekend als Trashercize. Het is daarbij de bedoeling om in de natuur te gaan hardlopen en de rommel die je daarbij tegenkomt op te rapen en mee te nemen of in een dichtbijzijnde prullenbak te gooien. Op deze manier maak je je eigen hardlooproute mooier, doe je iets goed voor het milieu en inspireer je andere hardlopers mogelijk om je voorbeeld te volgen en hetzelfde te gaan doen. Het brengt daarnaast variatie aan in je lichaamsbeweging omdat je naast alleen maar lopen ook bezig met met bukken, hurken en stretchen.

Wat heb je ervoor nodig?

Om te gaan ploggen is helemaal niet veel nodig. Wanneer je langs een route loopt waarvan je weet dat er veel prullenbakken staan kun je ervoor kiezen afval gewoon met de hand te verzamelen en elke keer dat je langs een prullenbak komt het hier achter te laten. Fijner en effectiever is het echter wanneer je een plastic zak meeneemt om de rommel in te verzamelen. Als je met de auto naar het beginpunt van je hardlooplocatie rijdt dan kun je de zak na afloop mee naar huis nemen en deze thuis in de container gooien om de prullenbakken langs de hardlooproute niet te veel te belasten. Vuilnisbakken op wat meer afgelegen locaties worden immers vaak niet al te vaak geleegd. Vind je het geknisper van een plastic zak tijdens het lopen hinderlijk dan kun je ook een lichtgewicht tasje van een andere materiaal meenemen.

Daarnaast verdient het de aanbeveling om handschoenen te dragen tijdens het ploggen. Dit voorkomt dat je al na een paar meter met plakkerige handen loopt of jezelf snijdt aan iets scherps. Maak je liever je handen helemaal niet vuil dan kun je ook gebruik maken van een afvalgrijper. Omdat dergelijke grijpers doorgaans licht in gewicht zijn hoeft dit je niet al te veel te hinderen bij het hardlopen.

Eerste Plogging Run in Nederland

De eerste Plogging Run van Nederland vindt plaats op woensdag 2 mei om 16:00 in Utrecht. Het evenement is georganiseerd door het Green Office van de Universiteit Utrecht. Dit platform waarin studenten en medewerkers samenwerken ontplooit diverse activiteiten ter bevordering van het milieu. Het Green Office organiseerde eerder ook al een kajaktocht over Utrechtse grachten waarbij afval uit het water werd gevist.

Tijdens de Plogging Run kan men in eigen tempo een parcours lopen over het universiteitsterrein De Uithof en daarbij onderweg rommel opruimen. Men kan zodoende het aangename met het nuttige combineren. Het Green Office heeft daarnaast een educatieve draai aan het evenement gegeven. Zo wordt men tijdens het hardlopen ook het een en ander bijgebracht over onder meer duurzaamheid, recycling, afval scheiden en het circulair gebruik van grondstoffen. Het Green Office hoopt dat de eerste Plogging Run navolging krijgt in andere steden in Nederland.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Felix W, Pixabay
  • https://www.ad.nl/utrecht/plog-jij-al-ook-utrecht-moet-deze-trend-gaan-omarmen~a97bfb62/
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Plogging

Reageer op het artikel "Plogging: combinatie van hardlopen en afval opruimen"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 03-05-2019
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Milieu
Schrijf mee!