InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Blaptica Dubia - Argentijnse kakkerlak als voederdier

Blaptica Dubia - Argentijnse kakkerlak als voederdier

Reptielen, amfibieën en vogelspinnen stellen veelal vrij hoge eisen aan hun dieet. Een afwisseling van de meest gangbare voederdieren (veelal meelwormen en krekels) is aan te raden. Eén van de meest voedzame en makkelijk te kweken voederdieren is de Argentijnse kakkerlak. In dit artikel wil ik jou uitleggen hoe je zelf kan voorzien in een constante aanvoer van verse voederdieren met een hoge voedingswaarde. Blaptica Dubia. Ik heb ze zelf ruime tijd gekweekt, vooral omdat deze kakkerlak makkelijk kweekt, heel voedzaam is, en de verschillende stadia (groottes) in hun levenscyclus er voor zorgen dat ze voor héél veel soorten dieren een lekkernij kunnen zijn. Voor een pas uit het ei gekropen luipaardgekko, net zo goed als voor een volwassen baardagaam. Natuurlijk ook voor jouw vogels, vogelspinnen en andere dieren die verzot zijn op insecten.

Korte beschrijving:

De Argentijnse kakkerlak start als een 2-3mm klein diertje, dat vrij snel (4-tal maanden) naar een volwassen lengte gaat van 4-5cm.

Geslachtsonderscheid:
De mannetjes zijn langwerpig met lange vleugels (al kunnen ze niet vliegen) over de gehele lengte van het lichaam.
De vrouwtjes zijn iets stomper, en hebben slechts heel korte vleugeltjes.

De kweek

Daar deze kakkerlakken niet kunnen vliegen (de mannetjes hebben vleugels, maar vliegen niet), en ook niet op een gladde oppervlakte omhoog kunnen kruipen, zijn ze heel makkelijk te houden in bijvoorbeeld een curverbox. Zelf gebruikte ik een oude diepvriezer met het deksel aan de bovenkant.

Er zijn 4 overheersende factoren voor een goede kweek: de combinatie van verse lucht, warmte, vochtigheid en voedsel:

  1. Verse lucht. Dit spreekt voor zich. Eventueel met gaas of iets dergelijks een vrij groot verluchtingsgat voorzien.
  2. Temperatuur. Een ideale temperatuur is 25-32 graden. Eénmaal onder de 20 graden kweken ze niet verder.
  3. Vochtigheid. Deze mag heel laag blijven. Een schaaltje met drinken is NIET nodig. Voorzie fruit en groenten.
  4. Voedsel. Voldoende fruit en groenten, droog brood, kattenbrokken, muizeneten,... Wissel af!

Het voedsel dat je aan jouw kakkerlakken geeft komt nadien ook als voedzaam hapje in jouw huisdieren terecht. Draag dus zorg voor een afwisselend dieet. Eigenlijk kan je bijna alles van overschot bij de kakkerlakken gooien, let er wel op dat je datgene wat blijft liggen weg haalt de volgende dag om schimmels tegen te gaan.

Een ondergrond is niet nodig voor de kakkerlakken. De diertjes voelen zich op z'n best met een hele hoop karton en papier met vele schuilplaatsjes. Oude kartons van eieren zijn eigenlijk nog het beste. Stapel ze gewoon wat op, en de kakkerlakken gaan er dankbaar gebruik van maken. Verlichting is niet echt nodig, eventueel een klein schemerlampje, want de kakkerlakken zijn schuw van het licht. Ten slotte dien je om de paar maanden de (droge) uitwerpselen te verwijderen.
Deze kan je ook perfect gebruiken als voedsel voor je planten.

Conclusie:

Voor- en nadelen:

+ Hoge voedingswaarde
+ Makkelijk te kweken zonder hoge kosten
+ Geringe kans op uitbraak/plaag (zie "De kweek")
+ Maken geen geluid, vliegen niet, kunnen niet omhoog kruipen tegen gladde oppervlakte
- De kakkerlakken zijn schemerdieren die zich vlug verstoppen of doodliggen bij dreiging.
- Het kan even duren voor je kweek echt op gang komt.
© 2012 - 2019 Abio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Voersoorten voor dierenEten is bij dieren net zo belangrijk als bij de mens. Er zijn verschillende soorten voer te krijgen. Het is belangrijk o…
Baardagaam - de voedingDe baardagaam is een zeer leuk en vriendelijk huisdier, wat goed in een terrarium is te houden. Voor mensen die overwege…
Kakkerlakken in huis, wat nu?Kakkerlakken in huis, wat nu?Kakkerlakken houden van warme vochtige plekjes en van eten. Ze kunnen in elk huis voorkomen. Kakkerlakken hebben niet ve…
Hoe kweek ik krekels?Voedseldieren zijn zeer belangrijk voor de gezondheid van het reptiel. Ze zijn verkrijgbaar en praktisch elke dierenspec…
Kakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheidKakkerlakken in huis, een serieus gevaar voor de gezondheidKakkerlakken komen op een groot deel van de wereld voor. Veel mensen hebben deze dieren alleen in levende lijve gezien t…

Reageer op het artikel "Blaptica Dubia - Argentijnse kakkerlak als voederdier"

Infoteur: Abio
Laatste update: 14-10-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!