InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > De vlinder en zijn levenscyclus

De vlinder en zijn levenscyclus

Vlinders zijn er in soorten en maten. En in heel uiteenlopende kleuren. Op de mens heeft de vlinder altijd een goede invloed. De ahs en ohs zijn meestal niet van de lucht als zon mooi gekleurd exemplaar voorbij komt. Ook vlindertuinen mogen zich in een bijzondere belangstelling verheugen. Overigens worden mensen ook wel eens aangeduid als vlinders. Dit heeft dan vaak met hun levenswijze te maken. Hoe verloopt het leven van een vlinder? Vlinders zijn er in verschillende soorten, maar ze vallen in ieder geval uiteen in:
  1. Dagvlinders
  2. Nachtvlinders

Elke vlinder heeft voorkeur voor een plant

Elke soort heeft bijna wel een bepaalde voorkeur voor een bepaalde plant of gewas waar ze graag op zitten. Het koolwitje is daarvan wel het belangrijkste voorbeeld. Deze vlinder is gek op koolplanten. Dit komt omdat de rupsen die door de vlinder worden gelegd zich voeden met de kool en zo groot worden en uiteindelijk weer tot vlinder verworden. Overigens legt het koolwitje haar eieren onder de bladeren van de diverse koolplanten. Zo worden de ,,jongen beschermd tegen zon en regen en hebben ze de grootste overlevingskansen.

Levenscyclus van een vlinder

Overigens vindt de cyclus van het moment dat de vlinder eitjes legt tot zich weer een vlinder ontpopt in een paar weken tijd plaats. In die tijd wordt een eitje gelegd, daaruit komt een rups, die ontvouwt zich tot een pop en uiteindelijk wordt dan toch weer een vlinder geboren. Met herfstpoppen gaat het trouwens iets anders. Zij blijven de hele winter als pop in leven en worden pas in het voorjaar vlinder. Dit heeft ongetwijfeld met de temperatuur te maken. Een vlinder die net uit zijn cocon komt heeft warmte nodig om zijn vleugels en voelsprieten te openen.

Vlinder mijden regen en harde wind

Overigens zie je vlinders nooit met slecht weer. Regen en harde wind mijden ze. De vlinders kruipen dan onder een blad of verschuilen zich elders. Met slecht weer gaan ze zelfs vaak huizen binnen om daar maar niet nat te hoeven worden. Wel is het dan moeilijk om ze te zien. Vlinders sluiten dan namelijk hun vleugels. Wat dan te zien blijft is de schutkleur. Ze beschermen zich op die manier tegen kwade invloeden.

De menselijke vlinder

Overigens worden ook mensen wel eens aangeduid als vlinders. Hun fladderige gedrag, waarbij ze van de ene uitdaging naar de andere gaan of soms ook van de ene persoon naar de andere lijkt op de bewegingen die de vlinder maakt. Bovendien wordt een vlinder altijd als lichtvoetig beschouwd. Het gemak waarmee het diertje lijkt te zweven en van bloem naar bloem gaat, heeft veel overeenkomsten met mensen die ook zo leven.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De vlinder en zijn levenscyclus"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 30-10-2010
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!