InfoNu.nl > Dier en Natuur > Insecten en ongedierte > Rioolvliegjes of motmuggen bestrijden

Rioolvliegjes of motmuggen bestrijden

Rioolvliegjes of motmuggen bestrijden Heb je last van rioolvliegjes of motmuggen in huis? Dit is niet alleen hinderlijk maar kan ook een gevaar voor de gezondheid vormen. De oorzaak is meestal te vinden in een verstopte of dichtgeslibde leiding. Nadat de verstopping is verholpen is het belangrijk om de ongediertebestrijding of insectenbestrijding in te schakelen om van de rioolvliegjes af te komen. Zelf bestrijden is erg lastig omdat je met insectensprays enkel de volwassen motmuggen doodt en niet de larven, die zich vaak op voor leken haast onbereikbare plekken bevinden.

Bestrijden van rioolvliegjes

Wat zijn rioolvliegjes of motmuggen?

Riooolvliegjes worden ook wel motmuggen, aalpotmuggen of latrinevliegjes genoemd. Het zijn kleine vliegende insecten die over het algemeen niet groter worden dan 5 millimeter. De vliegjes zijn grijs en hebben veel haartjes op hun rug en vleugels. Rioolvliegjes zijn in riolen een normaal verschijnsel, ze gedijen goed in koude, vochtige ruimten. Heb je last van veel slib of een echte verstopping in een van je leidingen dan is het mogelijk dat ze hier ook gaan zitten en soms kun je ze dan uiteindelijk ook in het toilet, de douche, het bad of de keuken aantreffen.

Omdat de insecten zo klein zijn vliegen ze al snel je hele huis door. Plantenbakken, de gootsteen, het toilet en andere vochtige plekjes worden dan al snel hun favoriete stek. Ze worden vooral 's avonds en 's nachts actief. Ze voeden zich dan met schimmels en bacteriën. Doordat de rioolvliegjes de bacteriën door het huis verspreiden kunnen mensen er ook ziek door worden. Steken doen ze overigens niet.

Rioolvliegjes bestrijden

De nadelige gevolgen die de aanwezigheid van rioolvliegjes in je huis kunnen hebben voor de gezondheid maken het noodzakelijk de insecten te bestrijden. Omdat ze zich snel voortplanten is het zaak direct in actie te komen en niet te wachten tot het inmiddels een ware plaag is geworden. Een motmug legt per dag zo'n 200 minuscule eitjes die na 20 tot 40 uur uitkomen.

Het bestrijden van rioolvliegjes bestaat eigenlijk uit twee stappen. Omdat de oorzaak nagenoeg altijd ligt in een verstopte of dichtgeslibde leiding moet dit eerst worden aangepakt. Dit kun je doen door de buizen goed te laten spoelen om eventuele drab te verwijderen. Hier hoeft niet altijd een loodgieter aan te pas te komen. Ook met huis-tuin-en-keuken middeltjes zoals azijn, hete soda of zuiveringszout kun je een leiding ontstoppen.

Ongediertebestrijding

De tweede stap is het inschakelen van de ongediertebestrijding om de motmuggen te verdelgen. Dit is namelijk niet een klusje dat je even zelf klaart. Er zijn sprays waarmee je de insecten kunt doden, maar dit zal enkel effect hebben op de volwassen exemplaren. De larven die nog uit moeten komen bevinden zich veelal op plekken waar je amper bij komt. Verdelg je deze niet ook dan is het dweilen met de kraan open. Het inschakelen van een ongediertebestrijder die met sterkere middelen komt is daarom een must.

Hoe duur is een ongediertebestrijder die rioolvliegjes verdelgt?

Het verdelgen van rioolvliegjes of motmuggen valt voor de ongediertebestrijding onder de reguliere insectenbestrijding. De kosten van de bestrijding zijn van een aantal factoren afhankelijk. Zo moet je rekening houden met de voorrijkosten, het oppervlak dat behandeld moet worden en de bereikbaarheid van plaatsen die behandeld moeten worden. De prijzen die gehanteerd worden kunnen erg verschillen. Je zou er daarom goed aan doen van een aantal ongediertebestrijders een vrijblijvende offerte aan te vragen en de prijzen te vergelijken. Schroom vervolgens niet om na het ontvangen van een vrijblijvende prijsopgave te onderhandelen over de prijs. Dit is in deze sector heel normaal.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Rioolvliegjes of motmuggen bestrijden"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 24-05-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Insecten en ongedierte
Schrijf mee!