InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Een kat uit het asiel

Een kat uit het asiel

Een kat uit het asiel Jaarlijks komen er zon 55.000 katten in de asiels terecht. Heel veel Nederlandse asiels zitten dan ook overvol met katten. Het komt opvallend vaak voor dat er hier een overschot aan katten is rond de vakantieperiode. Mensen die een kat hebben, gaan dan op vakantie en weten niet waar ze het dier onder moeten brengen. Om deze reden dumpen ze een kat dan ook vaak bij het dierenasiel of gewoon op straat. Zo hebben ze er zelf helemaal geen zorg meer aan en kunnen ze onbezorgd vakantie vieren.

Ongewenste kittens

In het asiel vind je ook veel ongewenste kittens. Mensen vinden het vaak onzin om hun kat te laten castreren of steriliseren, waardoor er steeds meer kittens bijkomen. Verder zijn er ook veel verdwaalde katten in de asiels. Dit zijn meestal ongecastreerde katers die op vrijersvoeten zijn gegaan.

Kosten

Wanneer je erover uit bent om een kat te kopen, kan je er dus ook eentje uit het asiel halen. Vaak zitten hier heel veel lieve katten te wachten op een nieuw en gezellig huis. Een kat uit het asiel kost gemiddeld tussen de 35 en 70 euro. Voor je toekomstige huisdier zal je ook wat benodigdheden aan moeten schaffen, als een kattenbak, krabpaal, kattenbakvulling, water- en voerbakje, slaapmandje of kussen, speeltjes en voer. Hier ben je ongeveer 120 euro aan kwijt. Ook is het verstandig om je kat te laten chippen. Door een chip word je geliefde dier weer sneller gevonden als je hem kwijtraakt. Het chippen kost 38 euro.

Geduld en liefde

Voor kittens wordt vaak al vrij snel een nieuw huis gevonden, maar voor volwassen katten is het een ander verhaal. Heel vaak willen mensen geen oudere kater met kwaaltjes. Toch zijn dit vaak ook hele lieve katten waarmee je nog veel plezier kunt beleven. Als je een wat oudere kat uit het asiel haalt, dan zal je veel geduld moeten hebben. Deze heeft al helemaal een eigen karakter en zal ook weer even aan zijn nieuwe huis moeten wennen. Het kan een aantal weken tot maanden duren voordat de kat je helemaal vertrouwd. Blijf hierin geduldig en geef de moed niet op. Als je een kat uit het asiel goed verzorgt, genoeg aandacht en liefde geeft, dan wordt het uiteindelijk een gezellig huisdier.

Voordelen van een asielkat

Heel veel mensen denken dat een asielkat een probleemdier is. Dit is niet altijd zo. Eigenlijk heeft een kat uit het asiel halen heel veel voordelen. De verzorgers in het asiel weten vaak al wat meer over de kat. Ze kunnen je meer vertellen over het karakter. Zo kom je te weten of het dier goed met andere huisdieren om kan gaan, of hij goed alleen kan zijn en hoe deze reageert op kinderen. Hierdoor kan je al snel beslissen of deze kat bij je past of niet. Een ander pluspunt is, dat een kat uit het asiel al is ingeënt, gechipt en gesteriliseerd of gecastreerd. Daarnaast ben je vaak wat minder tijd kwijt aan de opvoeding.

Website

Wanneer je een kat uit het asiel wilt halen, dan kan je hiervoor contact opnemen met het plaatselijke asiel of kijk op de website. Hier staan vaak fotos van de katten en karakterbeschrijvingen. Hierdoor kan je al een beetje een keuze maken.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Een kat uit het asiel"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 19-01-2012
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!