InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hond kopen: fokker of asiel?

Hond kopen: fokker of asiel?

Ben jij van plan om een hond te kopen? Het eerste waar je dan goed over na moet denken is of je een hond bij een fokker of een asiel wilt kopen. Beide opties hebben zo hun eigen voor- en nadelen.

Een hond kopen

Een hond kopen is een grote verantwoordelijkheid. Je moet wel voor het diertje zorgen en het is ook van belang dat hij genoeg aandacht en beweging krijgt. Een hond heb je doorgaans voor minimaal tien jaar en het is dus verstandig om hier goed over na te denken. Wanneer je zeker weet dat je klaar bent voor een hond heb je nog een nieuw dilemma. Want koop je een hond bij een fokker of bij het asiel?

Hond bij een fokker

Een hond bij een fokker kopen heeft veel voordelen, maar ook nadelen. Het opvoeden van een puppy is ontzettend moeilijk en tijdrovend. Je moet het dier leren hoe het zich moet gedragen en zorgen dat het went aan de hele situatie. Echt weggaan kan de eerste periode niet, want een puppy kan niet lang alleen zitten. Een ander nadeel is dat een rashond vaak erg duur is. Een hond bij een fokker heeft echter ook heel erg veel voordelen. Zo kun je een hele goede band met de hond krijgen, omdat je hem al van jongs af aan hebt. Ook kun je het vaak makkelijker opvoeden. De hond kent jou en zal ook naar jou luisteren, mits je natuurlijk consequent bent en weet wat je wilt.

Pas op voor broodfok

Broodfokkers zijn mensen die honden fokken, puur voor het geld. Vaak hebben ze meerdere rassen en moet een teefje vooral gezien als machine voor puppy's. Puppy's bij een broodfokker zijn een stuk goedkoper dan bij erkende fokkers, maar ze hebben ook erg veel gezondheidsklachten. De kans op ziekte en vaak zelfs de dood is enorm groot bij honden van een broodfokker. Hoewel de hond dus erg goedkoop is, zul je later nog veel extra kosten hebben, zoals die van een dierenarts.

Hond bij een asiel

Ook een hond bij een asiel heeft zowel voor- als nadelen. Een groot nadeel is dat je de hond van een ander in huis haalt. Je neemt dus ook de problemen van iemand anders in huis. Sommige honden kunnen erg tijdrovend zijn, omdat je ze moet heropvoeden. Ook zijn lang niet alle asielen eerlijk over de geschiedenis van de hond. Je kunt dus behoorlijk bedrogen uitkomen. Toch heeft het ook voordelen. Er zijn genoeg honden in het asiel die geen trauma hebben opgelopen of die prima luisteren. Ook red je natuurlijk een hond door er eentje van het asiel te halen.

Wat is beter?

Uiteindelijk maakt het niet veel uit of je een hond bij een fokker of uit een asiel haalt. Het is vooral belangrijk dat je er zelf een goed gevoel bij hebt. Per situatie zal het verschillend zijn wat beter is en eigenlijk bestaat er geen goed of slecht. Zet de voor- en nadelen goed tegenover elkaar.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hond kopen: fokker of asiel?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 26-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!