InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Vrijwilligerswerk: Hondenopvang

Vrijwilligerswerk: Hondenopvang

Vrijwilligerswerk: Hondenopvang Bent u op zoek naar een dagbesteding welke u van thuis uit kunt doen? Misschien is hondenopvang dan iets voor u.

Waarom hondenopvang

Zowel in Nederland als in het buitenland worden door veel mensen honden als wegwerpartikel gezien. In Nederland komen ze vaak terecht in een asiel. De asiels in Nederland zijn goed maar de honden zijn er heel erg eenzaam. In het buitenland komen de honden veelal terecht in een dodingsstation. In een dodingsstation krijgen de mensen geld als ze hun hond brengen terwijl ze in een shelter (een soortemet asiel in het buitenland) geen geld krijgen. Geen enkele hond hoort thuis in een asiel en ondanks dat de asiels in Nederland gewoon goed zijn is opvang thuis toch zeker te verkiezen boven een asiel.

Hoe werkt de hondenopvang

Er zijn in Nederland heel veel stichtingen, voornamelijk van buitenlandse honden, die opvanggezinnen kunnen gebruiken. Op het moment dat u bij een organisatie op de lijst staat als opvanggezin, krijgt u een aanvraag om een hond op te vangen. Bij deze aanvraag wordt er goed naar de hond gekeken en ook gekeken of deze hond in uw gezinssituatie past.
U krijgt heel veel informatie en natuurlijk ook foto's vooraf en op basis daarvan beslist u of u de hond in uw huis wilt opvangen.
In overleg wordt er dan een afspraak gemaakt om de hond bij u thuis te brengen. Op het moment dat de hond bij u is, is het de bedoeling dat u de hond behandelt als was het een eigen hond.

Wat wordt er van u verwacht

Er wordt van u verwacht dat u de hond een plaats biedt binnen uw gezin, dat u hem uitlaat, te eten geeft en hem de steun en veiligheid biedt die hij nodig heeft. Het is uiteraard de bedoeling dat de hond tijdelijk bij u blijft en daarna geadopteerd wordt door een nieuw baasje. Om te zorgen dat het juiste baasje wordt gevonden is het belangrijk dat u eerlijk bent over de hond.Er wordt van u verwacht dat u alle dingen over de hond verteld ook als ze negatief zijn. Alleen zo kan er een goed match met een nieuwe baas worden gemaakt.

Wat mag u verwachten van de organisatie(s)

Bij veel organisaties worden tenminste de dierenartskosten vergoed. Er zijn ook enkele organisaties die ook het voer voor de hond vergoeden.En sommige organisaties geven je zelfs ontworming en ontvlooiing mee voor de komende keer.

Waar moet u op letten als u wilt gaan opvangen

Het is allereerst belangrijk dat er een beleid is ten aanzien van overplaatsing. Mocht het met de betreffende hond in uw gezin niet gaan om wat voor reden dan ook, dan is het belangrijk dat de hond snel overgeplaatst kan worden. Verder is het (lijkt me) voor u belangrijk dat u inspraak heeft in de adoptie. Als u de hond mee moet geven aan mensen waarbij u geen goed gevoel heeft is dat niet prettig. Het is ook belangrijk dat u informeert naar de nazorg, dat wil zeggen dat u snel en adequaat hulp krijgt bij probleempjes.

Indien u nog meer informatie wenst over opvangen of u zou graag willen gaan opvangen is een hele goed organisatie om u als opvanggezin aan te melden : huvo een uitzendbureau voor opvanggezinnen. U vindt ze via www.huvohondenopvang.nl.
© 2009 - 2019 Bcmo, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ArtBIC, Pixabay

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk: Hondenopvang"

Infoteur: Bcmo
Gepubliceerd: 18-11-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!