InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Nagels knippen bij de kat

Nagels knippen bij de kat

De kattenpoot

Een kat heeft 18 nageltjes; 5 aan elke voorpoot, 4 aan elke achterpoot. De nagels zijn heel belangrijk voor katten, zonder kunnen ze onmogelijk in bomen klimmen, over schuttingen klauteren enzovoorts. De achterpoten en -nagels zijn de drijvende kracht bij het klimmen, de voorpootjes werken als veiligheidsmechanisme. Ook heeft de kat voetkussentjes, die heel gevoelig zijn en veel informatie doorgeven. De voorpoot heeft 5 teenkussentjes, de achterpoot 4. De nagel aan de voorpoot die overeenkomt met onze duim wordt gebruikt bij het klimmen en bij het vangen van een prooi.

Elke nagel heeft een doorbloede kern. Daar omheen zit de harde nagel, die in lagen van keratine is opgebouwd. De nagel zit binnenin vast aan het laatste teenkootje. De nagel kan worden ingetrokken onder een huidplooi, waar onder het teenkussentje zit.

Wanneer moet je de nagels knippen?

Het is lang niet bij alle katten nodig om de nagels te knippen. Bij veel katten slijten de nagels vanzelf al af, doordat ze buiten op harde ondergrond lopen en veel aan bomen krabben. Bij oudere katten, of katten die veel binnen zijn en niet aan de krabpaal krabbelen, kunnen de nagels wel te lang worden. Omdat de kans er is dat de nagels ingroeien of – niet op de laatste plaats – de kat door zijn lange nagels aan meubels blijft haken en die daarmee kapot maakt, zullen dan de puntjes van de nagels afgeknipt moeten worden. Ook bij katten die wel buiten lopen is het belangrijk af en toe de zijnageltjes (de duim) te controleren. Deze groeit soms te ver door, omdat die veel minder in contact komt met de ondergrond.

In het verleden werden de nagels nog wel eens geamputeerd (uitgetrokken) om te voorkomen dat de kat het meubilair zou stuk maken, of zou kunnen krabben. Nu is dit in Nederland gelukkig verboden. Een kat zonder nagels raakt namelijk extreem gefrustreerd, kan niet meer klimmen en kan zich op geen manier verzetten tegen aanvallen van andere dieren.

Het is handig om al op jonge leeftijd te beginnen met het knippen van de nageltjes, zodat ze er op latere leeftijd geen drama van maken.

Hoe de nagels knippen?

Nagels knippen bij de kat gebeurt met een speciaal nagelknipschaartje, die zijn gewoon in de dierenwinkel verkrijgbaar. Ga je de nagels van je kat knippen, doe dat dan als volgt:
  • Zorg dat je met z’n tweeën bent, zodat de ene persoon de kat kan vast houden en de andere zijn handen vrij heeft om te knippen.
  • Pak een pootje en druk om het voetkussentje om de nagels te voorschijn te laten komen.
  • Knip nu bij elke nagel een klein puntje af. Zorg dat je niet in het leven komt, daar zitten namelijk bloedvaten en pijnzenuwen. Bij een kat met lichte nagels is makkelijk te zien waar het leven begint, want daar zie je een roze kleur binnen in de nagel. Bij donkere nagels moet je dus het minimale wat nodig is er af.
  • Heb je toch te ver geknipt en bloedt de nagel, dan moet dat zo snel mogelijk dicht geschroeid worden. Dit kan door een heet mes of brandende lucifer er tegen aan te houden.
  • Geef de kat iets lekkers als alles klaar is als beloning.

Vind je het toch een beetje eng om zelf de nagels te knippen of heb je een kat die heel lastig is met knippen, dan kan je het altijd laten doen door een dierenarts of bij een trimsalon.
© 2011 - 2019 Appleann, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Ana J, Pixabay
  • www.cattish.nl
  • www.plusdierenklinieken.nl
  • www.dierendokter.nl

Reageer op het artikel "Nagels knippen bij de kat"

Infoteur: Appleann
Gepubliceerd: 10-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!