InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Katten AIDS (FIV)

Katten AIDS (FIV)

AIDS komt niet alleen bij mensen voor, maar ook bij katten. Net als HIV onderdrukt katten AIDS het immuunsysteem en maakt de kat op die manier vatbaar voor infecties. Het virus is ongevaarlijk voor de mens.

Wat is katten-AIDS?

Katten AIDS staat ook bekend onder de naam Feline Immuno-deficiency Virus (FIV). Net zoals het humane HIV gaat het om een virus dat de afweer van het lichaam verzwakt en de kat daardoor vatbaar maakt voor allerlei ziekteverwekkers. FIV nestelt zich in de cellen van de kat. Het wordt ingebouwd in de genetische informatie waardoor elke geïnfecteerde kat het virus levenslang zal dragen. Zelfs bij ogenschijnlijk gezonde katten is het virus aan te tonen in het bloed. Het katten AIDS virus komt uitsluitend bij katten voor en is dus niet besmettelijk voor de mens. Spijtig genoeg worden er uit angst vaak besmette katten uit huis gedaan. Er is echter geen reden tot paniek.

Overdracht van het katten AIDS virus?

FIV wordt voornamelijk via het speeksel overgedragen. Krab- en bijtwonden zijn het gevaarlijkst. Het is dan ook niet verwonderlijk dat vooral niet-gecastreerde katers en zwerfkatten het virus oplopen. De overdracht van het virus kan ook via het bloed (geboorte) of via de moedermelk gebeuren. Overdracht via handen, schoenen en kleren is zo goed als uitgesloten. Het menselijke AIDS virus is ongevaarlijk voor de kat.

FIV en FeLV

Een ander retrovirus bij de kat is het FeLV virus, de veroorzaker van leucose bij katten. Vaak gaan beide virussen hand in hand. De ziektebeelden vertonen veel overeenkomsten omdat beide virussen het immuunsysteem aantasten. Tegen FeLV bestaat een vaccin. Tegen FIV niet.

Bescherming tegen FIV

Het enige wat je op dit moment kan doen om het virus te voorkomen is de katten binnen houden zodat ze niet met andere besmette dieren in contact kunnen komen. Is een kat toch aangetast, houdt die dan zoveel mogelijk apart. De kans is klein dat het virus wordt verspreid als de katten uit hetzelfde etensbakje eten, maar het risico is er wel. Ook katten die met elkaar vechten of die elkaar wassen kunnen de ziekte gemakkelijk overdragen. Voorzichtigheid is dus aan de orde.

Ziektestadia

De verschillende stadia van deze ziekte komen overeen met een toenemende zwakte van het afweersysteem.

Fase 1

De eerste fase verloopt langzaam en kan maanden tot zelfs jaren duren. Hoewel het dier seropositief is, vertoont het nog geen ziekteverschijnselen. De kat is hooguit wat lusteloos. Op dit moment zijn onderzoekers nog onzeker of elk besmet dier de ziekte al dan niet verder ontwikkelt.

Fase 2

Het aantal witte bloedcellen verlaagt drastisch. De lymfeklieren zwellen en het dier krijgt koorts.

Fase 3

Het ziektebeeld wordt erger. De koorts blijft aanhouden en gaat samen met hardnekkige diarree en haarverlies. Deze fase duurt meestal meerdere maanden.

Fase 4

De kat vermagert en krijgt te maken met hardnekkige infecties, zoals luchtwegontstekingen, rode en gezwollen ogen, bloedarmoede, en telkens terugkerende blaasontstekingen. Het dier reageert op de behandelingen, zei het tijdelijk.

Fase 5

In het laatste stadium van de ziekte is het afweermechanisme van de kat zodanig verwoest, dat elke ziekteverwekker van buitenaf de kans heeft toe te slaan. Zelfs tegen een simpele verkoudheid is hij niet meer beschermd. Een kat kan daar dan erg ziek van worden, terwijl een kat zonder het virus hooguit wat niest. Naast deze infectiesymptomen kunnen ook neurologische verschijnselen optreden (bewegingsstoornissen, gedragsveranderingen). Ook kanker behoort tot de mogelijkheden. Net zoals dat bij humane AIDS het geval is, zal de kat na verloop van tijd aan één van deze secundaire ziektes overlijden.

Behandeling van FIV

Behandelingen zijn slechts uitstel van executie, maar ze kunnen de laatste maanden in het leven van uw kat wel draaglijker en dus gelukkiger maken. Katten met AIDS kunnen mits een goede verzorging soms nog jaren leven. Er zijn zelfs katten met FIV bekend die tot twintig jaar en ouder zijn geworden.

Het toedienen van corticosteroïden en antibiotica hebben vaak een positief, doch tijdelijk, effect. Aan mensen met AIDS wordt vaak AZT gegeven, maar dat medicijn heeft voor katten een giftige bijwerking. Ook overschakelen naar een gezonder dieet kan de kat tijdelijk wat sterker maken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kattenziektes en vaccinatiesKattenziektes en vaccinatiesEen kattenleven wordt bedreigd door diverse virusziekten. Tegen de meeste van deze ziekten is een beschermende vaccinati…
HIV/AIDS, oorzaken, symptomen en behandelingHIV staat voor Human Immunodeficiency Virus. AIDS staat voor Acquired Immuno Deficiency Virus. AIDS wordt veroorzaakt do…
Seksueel overdraagbare aandoeningen: AIDSAids is de belangrijkste geslachtsziekte van de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw. Wat is Aids en hoe kan men…
Besmetting met HIVBesmetting met HIVHIV staat met gemiddeld 700 nieuwe besmettingen per jaar binnen Nederland op de achtste plaats in de lijst van meest voo…
Henning Mankell: Ik sterf, de herinnering leeftHenning Mankell: Ik sterf, de herinnering leeftHenning Mankell is vooral bekend vanwege zijn thrillers en dan met name de serie over Wallander. Maar Mankell brengt jaa…

Reageer op het artikel "Katten AIDS (FIV)"

Reacties

Cathy, 08-02-2013 10:32 #3
Beste,

Ik vroeg me af of kattenaids op mensen overdraagbaar is? Onze kat is namelijk nogal een speelse kat en durft af en toe eens krabben, is dit zo overdraagbaar naar mensen toe?

Alvast bedankt!

Cathy

Els de Roover, 25-09-2008 16:56 #2
Heb hier in Langdorp veel wilde katten. Er was één kattin die door haar huisbaas (hij verhuisde naar de stad Antwerpen) verlaten werd. Zelf kreeg deze kat nl verschillende nakomelingen. Ik was op zoek naar uitleg omdat één van de katjes schuim overgaf. Daarvoor veel haaruitval. Ik had medelijden met de kat, vroeg aan een plaatselijke dierenarts uitleg, doe de kat erheen, nu resultaat katten aids… de arts laat me nu één rekening betalen van 110 Euro! Hij heeft ze laten inslapen… mag dit zomaar!

Hikari (infoteur), 11-09-2007 13:32 #1
Hoi,

Goed geschreven artikel! Ik heb echter een vraagje. Sinds ongeveer een half jaar, hebben wij een zwerfkater in huis genomen. Deze heeft af en toe op onverklaarbare wijze redelijk grote wonden (vooral op zijn kop en poten) zitten. Bijtwonden kunnen het niet zijn, de wonden zijn zowat helemaal rond, en minstens net zo groot als een 2? munt. Zou dit ook katten AIDS kunnen zijn?

Hopelijk kunt u me verder helpen.

Groet, Hikari

Infoteur: Avalon
Laatste update: 17-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Poezen
Reacties: 3
Schrijf mee!