InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Maak uw eigen kattenspeeltjes

Maak uw eigen kattenspeeltjes

Maak uw eigen kattenspeeltjes Katten zijn intelligent en spelen graag. Ze zijn echter ook snel uitgekeken op bepaalde speeltjes, met name op de speeltjes uit de dierenwinkel. Is het dan weer tijd om een nieuw speeltje uit de winkel te halen? Dat hoeft niet. Hoe simpeler de speeltjes, hoe gelukkiger de kat er vaak mee is. Vele speeltjes zijn zeer eenvoudig te maken en kosten u minder dan 1 Euro. In de dierenspeciaalzaak liggen ontzettend veel kattenspeeltjes. De ene nog mooier (en duurder) dan de ander. Na aanschaf keurt onze geliefde kat het speeltje helaas geen blik waardig, of hij laat het speeltje na een week links liggen. De kartonnen doos waarin onze boodschappen hebben gezeten, of een papieren zak betekent daarentegen oneindig speelplezier!

De volgende speeltjes worden in het artikel genoemd:

Wc-papierrolletjes

Benodigdheden

  • Schaar
  • Rolletje wc-papier
  • Duck tape
  • Eventueel een aantal belletjes

Knip een rolletje wc-papier in kleinere cilinders. De ene versie is nu al gereed. Een tweede optie is om een of enkele belletjes in de rolletjes te leggen en de zijkanten af te dekken met duck tape. Het geluid van de belletjes maakt het speeltje extra interessant. Dit speeltje is leuk voor katten omdat het rolt (en geluid maakt) als de kot er tegen slaat. Eindeloos speelplezier voor de kat dus en het kost u vrijwel niets!

‘Vishengel’

Benodigdheden

  • Een takje, zweepje of stokje
  • Touw
  • Enkele veertjes of koordjes
  • Naald en draad

Bevestig een touwtje aan het gekozen ‘hengsel’. Hang aan de andere kant van het touwtje de veertjes of draadjes. U kunt deze aan het touwtje bevestigen met naald en draad. Et voila, u heeft een nieuw speeltje voor uw kat. Katten zijn dol op dingen die bewegen. U zult zien dat uw kat het heerlijk vindt om achter de veertjes aan te gaan of er naar te slaan.

Bellenblaas

Zoals al eerder gezegd vinden katten het heerlijk om te jagen. Het kapot maken van de bellen die u net heeft geblazen is dan ook een heerlijk tijdverdrijf. U heeft er ook niets voor nodig, behalve wat bellenblaas natuurlijk!

Krabpaal

Benodigdheden

  • Een dunne boomstronk of een ander stuk hout(zowel diameter en hoogte kunt u vrij bepalen)
  • Hamer en spijkers, of zeer goede lijm
  • Tapijt
  • Eventueel vijl, zaag en schuurpapier

Verzeker uzelf er allereerst van dat het stuk hout dat u gebruikt niet bespoten is met giftige stoffen. Vervolgens kunt u het stuk hout op de gewenste maat zagen en scherper randjes en oneffenheden vijlen. Zorg ervoor dat het hout stabiel is en stevig op de grond staat. Is dit niet het geval, dan is het verstandig om nog een extra plankje aan de onderkant te bevestigen om het grondoppervlak te verbreden.

Als de krabpaal de gewenste vorm heeft kunt u het tapijt bevestigen. U beslist zelf of u het tapijt geheel rondom wilt bevestigen, of slechts enkele strips wilt aanbrengen. Bevestig de stukken tapijt met spijkers of met lijm. Indien u met spijkers werkt moet u er echt zorg voor dragen dat de spijkers niet uitsteken en geen haken vormen. Zodra het tapijt stevig bevestigd is, is de krabpaal klaar.

(Oude) voorwerpen als kattenspeeltje

Hoe simpeler het voorwerp in onze ogen is, hoe meer plezier de kat er waarschijnlijk aan beleeft. Geef de kat een pingpongbal of golfbal om mee te spelen en hij is uren zoet. Heeft u nog ergens een oude boa (sjaal met veren) in de kast liggen, dan neemt de kat deze met plezier van u over! De veren vormen een heerlijke prooi!

Verder zijn alle voorwerpen die kunnen rollen, stuiteren of wapperen interessant. Let er wel op dat de voorwerpen veilig zijn. Hiermee bedoel ik dat de voorwerpen te groot moeten zijn om in te slikken. Ook mogen er geen stukjes afbreken die de kat alsnog in kan slikken. Let er ten derde op dat er geen hengsels aan bijvoorbeeld een papieren zak zitten, om te voorkomen dat de kat erin blijft hangen.

Katten zijn ook dol op verstoppertje. Een kartonnen doos, papieren zak, rugzak, sporttas, koffer of dekentje zijn dan ook geliefde items onder de katten. Iedereen heeft wel een van deze voorwerpen in zijn huis. Een leuk spelletje met een van deze verstopplekken is het verbergen van een ander item, zoals een belletje of voedsel. Vervolgens sluit u de doos of de rits van de rugzak. De kat zal dan proberen om bij het voorwerp te komen. Op deze manier wordt hij gestimuleerd om na te denken, iets wat de kat actief en alert houdt.

LET OP: In principe zijn de bovengenoemde speeltjes veilig. Het is echter aan te raden om toezicht te houden op uw kat als hij/zij met een van de speeltjes speelt.
Gerelateerde artikelen
Papier in alle vormen en matenPapier in alle vormen en matenPapier is er in alle soorten en maten. Van dik tot dun, en de leukste kleuren. Handig voor je favoriete hobby met papier…
Kattenkrabpaal voor je katEen kattenkrabpaal is een houten paal bedekt met ruwe materiaal. Dit is handig voor katten eigenaren om in huis te hebbe…
De Sims 3 dierenleven – een kat als huisdierDe Sims 3 dierenleven – een kat als huisdierFans van de Sims 2 serie hoopten al dat deze uitbreiding van “dierenleven” ook in de Sims 3 zou komen. Met deze uitbreid…
Denkspelletjes voor vindingrijke kattenDe meeste katten, vooral jonge katten spelen heel graag. Hierdoor houden ze zichzelf fit en alert. Een speelgoedmuisje a…
Winter, allerlei lesideeënDe eerste winterse temperaturen zijn in Nederland alweer gemeten. Dat betekent dat de juffen en meester alweer op zoek g…
Bronnen en referenties
  • http://www.cat-lovers-gifts-guide.com/homemade-cat-toys.html
  • http://cats.lovetoknow.com/Homemade_Cat_Toys
  • http://cats.lovetoknow.com/Make_Your_Own_Cat_Toys

Reageer op het artikel "Maak uw eigen kattenspeeltjes"

Reactie

Hanna, 30-01-2014 23:12 #1
Leuk artikel, zou best meer speeltjes voor katten zelf willen maken. Trouwens, het is duct tape :D nu lijkt het alsof je eenden vast wil gaan plakken.

Infoteur: M_ichje
Gepubliceerd: 29-08-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!