InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Hydrotherapie bij dieren

Hydrotherapie bij dieren

Ook voor dieren bestaat er hydrotherapie. Deze wordt voornamelijk toegepast bij honden en paarden. Het is geen weinig voorkomend iets. Veel dierenartsen erkennen de positieve invloed die de therapie kan hebben op dieren.

Hydrotherapie

Bij hydrotherapie is de temperatuur van het water de belangrijkste factor. Koud water wordt gebruikt bij bepaalde verwondingen, bijvoorbeeld om zwelling te voorkomen of te reduceren. De meeste patiënten hebben echter baat bij warm water. Zij volgen vaak de therapie vanwege pijnlijke spieren of gewrichten. Het doel bij deze patiënten is doorgaans het kweken van spieren. Zo kan men voorkomen dat een dier door een pijnlijk gewricht een hele spiergroep gaat ontzien, waardoor deze verzwakt. Dit zal ertoe leiden dat het dier het gewricht en de spiergroep steeds verder gaat ontzien.

De heilzame werking van warm water zit hem in de volgende zes factoren:

  1. het dier kan bewegen zonder zijn botten en gewrichten echt te belasten.
  2. in het water zijn meer bewegingen mogelijk dan op het land
  3. de bloedsomloop wordt gestimuleerd
  4. gewrichten worden gestabiliseerd, waardoor het gebruik ervan veiliger wordt
  5. stress wordt verminderd
  6. het dier wordt zich meer bewust van zijn lichaam

Bij zwemmen worden alle spieren van het lichaam gebruikt. Omdat de weerstand van water op de bewegingen groter is dan die van lucht, moeten de spieren bovendien extra hard werken in het water. De grotere weerstand is de reden dat de bloedsomloop verbetert. Afvalstoffen worden hierdoor effectiever afgevoerd van de gevoelige plek. De grotere aanvoer van bloed naar het hart zorgt dat deze langzamer gaat kloppen: het lichaam kalmeert.

Wanneer is hydrotherapie aan te raden?

Misschien is het door alle invloeden van het water moeilijk in te schatten met welke klachten een dier eigenlijk baat kan hebben bij hydrotherapie. Om te beginnen kunnen honden met heup- of elleboogdysplasie er baat bij hebben. Dieren met artrose of dieren die moeten herstellen van een operatie komen ook in aanmerking. Bovendien kan hydrotherapie worden toegepast bij dieren met een slechte conditie of overgewicht. De therapie kan dus ook worden gebruikt om werkhonden in topconditie te houden. Tenslotte kan het vasculair systeem er sterk op vooruit gaan. Echter, bij ernstige aandoeningen aan hart of longen is het niet aan te raden uw hond te laten zwemmen.

Het aantal sessies dat een dier nodig heeft hangt af van zijn klachten. Doorgaans zal men beginnen met een of meer sessies per week, en zal dit aantal langzaamaan worden afgebouwd. De prijs per sessie verschilt per instelling. Vaak krijgt u wel korting op de prijs per sessie als u meerdere sessies volgt.
© 2007 - 2019 Frederique, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hydrotherapie bij dieren"

Reacties

Irma Limberg, 17-11-2012 14:52 #2
Geachte Mijnheer, Mevrouw,

Naar aanleiding van een krantenartikel over hydrotherapie bij een kat werd ik nieuwsgierig naar alle mogelijkheden. Niet alleen voor mijn eigen hond (die beginnende ouderdomsatrose in zijn rug heeft) maar ook voor dieren van mijn cursisten.
Wat zeker in deze tijd vaak een eerste vraag is is natuurlijk wat de kosten zijn. Ik snap dat dit per situatie anders is, maar kan er een globale prijs aangegeven kunnen worden?
Bij welke aandoeningen moet er vooral gedacht worden aan hydrotherapie?

Alvast hartelijk dank voor het beantwoorden van mijn vragen.

Met vriendelijke groeten,

Irma Limberg

Ben Hölsgens, 21-03-2009 21:14 #1
Ik ben op zoek naar een adres, voor hydrotherapie voor paarden in de provincie Limburg

Infoteur: Frederique
Gepubliceerd: 13-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 2
Schrijf mee!