InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het toedienen van huidpreparaten bij dieren

Het toedienen van huidpreparaten bij dieren

Het toedienen van huidpreparaten bij je huisdier kan nog wel eens de nodige problemen opleveren. In dit artikel een vindt je een omschrijving van het toedienen van verschillende huidpreparaten, van oorpreparaten tot neuspreparaten, die je een handleiding kunnen geven tot het toedienen van verschillende medicijnen.

Algemeen

Bij het toedienen van huidpreparaten is het verstandig altijd handschoenen te dragen. Enerzijds voor de hygiëne en anderzijds om je eigen huid te beschermen tegen het toe te dienen middel.

Oogpreparaten

Medicijnen die toegediend moeten worden in het oog, noemen we oogpreparaten. Het zijn meestal druppels of een zalf. Als het dier erg tegenstribbelt is het verstandig het toedienen van de medicatie met twee man te doen. De een fixeert het dier, de ander dient de medicatie toe. Pak het dier bij de bek vast, zodat je met je duim het onderste ooglid naar beneden kunt trekken. Met de andere hand dien je het medicijn toe. Met de bal van deze hand trek je het bovenste ooglid omhoog en houdt de kop van het dier schuin omhoog, zodat de druppels makkelijk in het oog kunnen vallen. Met zalf breng je een streepje aan in het onderste ooglid. Haal het onderste ooglid vervolgens even over de oogbol heen om de medicatie zo goed mogelijk te verspreiden.

Oorpreparaten

Opnieuw geldt dat als het dier tegenstribbelt het toedienen van de medicatie beter met twee mensen gedaan kan worden. Een persoon houdt de hand onder de bek en de andere hand op de kop en fixeert zo de kop van het dier. De tweede persoon houdt de oorflap van het dier omhoog en steekt de tube met medicijnen in de gehoorgang. Bij dieren zit er een bocht in de gehoorgang, waardoor je niet bang hoeft te zijn dat je het trommelvlies raakt. Let erop dat het dier niet gaan schudden met de kop. Als de medicatie toegediend is, masseer dan even de oorschelp zodat het medicijn zich goed verspreidt.

Rectale preparaten

Fixeer het dier in de zijligging. Laat het dier plat op zijn buik gaan liggen. Pak nu de onderliggende poten en trek deze iets omhoog. Druk met je ellebogen in de hals en de lies het dier naar beneden. Pak nu de staart van het dier bij de wortel vast en houdt het opzij. De tuit van de tube duw je voorzichtig in het rectum. Bij het gebruik van middelen tegen obstipatie, zoals bijvoorbeeld een klysma is het verstandig het dier direct uit te laten of op de bak te zetten, zodat het direct kan ontlasten.

Neuspreparaten

Voor het toedienen van een medicijn via de neus, meestal druppels, houdt je het dier bij de bek vast en houdt je de kop schuin omhoog zodat de druppels gemakkelijk naar binnen glijden. Bij grote dieren is het handig over het dier heen te gaan staan en het te klemmen tussen de knieën. Bij een kat moet je voorpoten fixeren. Nu kan het medicijn toegediend worden.
© 2007 - 2019 Cookiehappy, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Het toedienen van huidpreparaten bij dieren"

Infoteur: Cookiehappy
Gepubliceerd: 13-05-2007
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!