InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > De Bordercollie

De Bordercollie

Aangezien er veel verschillende hondenrassen, en daaronder subrassen bestaan zal het niet vreemd in de oren klinken dat deze rassen allemaal andere eigenschappen hebben. In de hondentak collie is de bordercollie de hond die op de schapen jaagt. Daarnaast staat deze hond bekend als een van de slimste honden die er bestaan.

De Border

De Bordercollie staat bekend als de hond die op schapen jaagt, dit is gedeeltelijk waar omdat de Bordercollie totaal geen agressieve hond betreft. Hij jaagt dus niet echt, maar drijft ze bij elkaar. De meeste baasjes kunnen lezen en schrijven met deze dieren omdat ze zo verschrikkelijk gemakkelijk in de omgang zijn.

De intelligentie

De Bordercollie is dusdanig intelligent dat wanneer een IQ-test zou worden afgenomen hij niet onder zou doen voor een gemiddeld mens. Het is alleen zo dat de hond niet kan communiceren met de mens, anders zou het wel mogelijk geweest zijn om gesprekken op hoog niveau te voeren. Het klinkt misschien vreemd omdat een hond een gezelschapsdier is en omdat de bordercollie bevelen van zijn baas opvolgt. Daarentegen is het juist wel zo dat dit in de aard van de hond zit waardoor hij het niet erg vindt om bijvoorbeeld de hele dag buiten in een hok zit. Sterker nog: de hond vindt het juist lekker om de hele dag zitten te wachten zodat hij zich daarna lekker kan uitleven n aan zijn baasje kan bewijzen wat hij kan. De intelligentie gaat zelfs zo ver dat een bordercollie de gesprekken van mensen onderling volgt. Hij is perfect in staat om mee te luisteren en begrijpen waar het gesprek over gaat. Dit kan soms zelfs al door enkele woorden. Wanneer de hond slaapt, en je fluistert een woord in zijn oor waar hij normaal gesproken op reageert, zal hij dat die keer niet anders doen.

Schapendrijven

De Bordercollie heeft de mogelijkheid om aan wedstrijden schapendrijven mee te doen. Door zijn ranke uiterlijk heeft hij de mogelijkheid en snelheid in huis om aan deze wedstrijden mee te doen. Je ziet bijna nooit andere honden in deze officiële competities die hiervoor worden gehouden. De hond dient een aantal proeven in een wedstrijd te doen. Hier wordt door een jury op een breed niveau naar gekeken. Soms wil het wel eens voorkomen dat de hond tijdens een wedstrijd in zijn enthousiasme een schaap bijt. Hier kan hij niets aan doen omdat dit in de aard van het beestje zit.

Flyball

Dit betreft een iets algemenere tak van hondensport, en hier zijn ook veel verschillende Hondensoorten bij betrokken. Echter, de Bordercollie is bij dit spel goed vertegenwoordigd. Het is de bedoeling dat de hond tijdens een behendigheidsproef een bal bij een machine ophaalt, en deze zo snel mogelijk terug naar zijn baasje brengt.

Eye

De Bordercollie is een hond met eye, dit kan worden beschreven als een enorme fixatie op hetgeen waar hij mee bezig is. De hond kan dan zijn ogen niet afhouden van wat hem heeft geïnteresseerd. Deze honden hebben dit vooral met andere dieren. Schapen brengen het brein van de hond op hol wanneer ze denken te kunnen werken. Dit kan bijvoorbeeld echter ook een konijn, kip of ander pluimvee zijn. Deze fixatie kan voor de mens ziekelijk lijken, maar de hond kan hier niets aan doen.

Kameraad

De Bordercollie is een kameraad bij uitstek omdat hij zich heel gemakkelijk in de omgang laat meevoeren. Hij kan goed met kleine kinderen omgaan als hij in huis genomen wordt, en doet alles wat zijn baas van hem verlangd. Deze is echte bordercollieliefde zou zelfs dingen bij de hond los kunnen maken dat hij dingen voor zijn baas zou willen doen die eigenlijk onmogelijk zijn.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De Bordercollie"

Reactie

Kragt, 17-12-2007 12:24 #1
Wij hebben ook een Border Collie en hij verstaat inderdaad van alles wat met uitlaten heeft te maken. Als ik tegen iemand zeg, ik fiets wel een naar de supermarkt, springt hij gelijk op omdat hij denkt dat we met hem gaan fietsen. Om de week moeten we ook een ander woord verzinnen om met de hond naar buiten te gaan. Best wel zielig want als je een keer het woordje vijver zei( ik ga met de hond meestal een rondje om de vijver) wordt hij helemaal wild. Over the eye gesproken heb ik ook een keer gemerkt, hij rende achter een zwerm vogels aan zonder om zeich heen te kijken en rende toen keihard tegen de hoek van een bankje aan. Na een paar hectingen is alles weer goed

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 05-02-2009
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!