Afghaanse windhond

Afghaanse windhond Als je ze over straat ziet lopen, moet je gewoon even stil blijven staan en kijken: de Afghaanse windhond. Wat een trots en elegantie! Dit sierlijke wezen, de lieveling van Noah die hem op zijn Ark meenam. Past hij ook binnen uw gezin?

Afghaanse windhond

De Afghaanse Windhond, een jachthond oftewel zichthond, die veel beweging en vachtverzorging nodig heeft. Wat uiterlijk betreft een trotse hond. De Afghaanse windhond is een vriendelijke en attente hond, en past goed in een gezin met oudere kinderen. Wie deze hond wil aanschaffen doet er goed aan om eerst veel informatie in te winnen. Deze hond heeft immers de juiste verzorging nodig. Hiermee wordt voorkomen dat de hond later alsnog naar een ander gezin moet.

Uiterlijk

De Afghaanse windhond is een grote zichthond die elegant gebouwd is. Zijn hoofd is trots verheven, zijn ogen lijken in de verte te staren. Het hoofd is lang, de voeten zijn groot met typerende kwastjes eraan. De staart heeft een franje en eindigt in een punt of krul. De vacht is lang en erg fijn, op her gezicht is het haar kort. Alle kleuren komen voor, de meest voorkomende zijn rood of beige met een donker masker. De schofthoogte is 61 tot 71 cm, gewicht 23 tot 28 kilo.

Ontwikkeling

De herkomst van de Afghaanse windhond is, zoals de naam al doet vermoeden, Afghanistan, Engeland. Het verhaal doet de rond dat de Afghaanse windhond de favoriete hond van Noah was, en dit ras meenam in zijn ark. De stamboom van de Afghaanse windhond loopt waarschijnlijk tot voor Christus terug. Op pilaren en tafels uit die tijd zijn gegraveerde tekeningen gevonden met de afbeelding van dit elegante ras. De honden worden als waardevol beschouwd en worden in Afghanistan vaak gestolen. De Afghaan wordt gebruikt in de jacht en bewaking en bescherming van vee.

Karakter

Het is bekend dat deze honden luipaarden en panters hebben aangevallen, wat het dier zeer moedig maakt. Hij is ook zeer waaks. De hond blaft weinig. Hij is zeer vriendelijk maar tegenover vreemden terughoudend. Hij ziet er niet alleen trots uit, maar is dit ook in zijn karakter. Binnenshuis is het een rustige hond, eenmaal buiten komt zijn enorme energie aan bod, hij heeft dagelijks veel beweging nodig. De Afghaanse windhond heeft de neiging om achter alles wat beweegt aan te rennen. Vanwege zijn onafhankelijkheid is dit geen hond voor onervaren mensen, ze zijn moeilijk op te voeden. Slaan en schreeuwen werkt vaak averechts bij deze hond.

Verzorging

Gezien de lange vacht, heeft de Afghaanse windhond veel verzorging nodig. Twee keer per week dient de hele vacht uitgekamd te worden. Eens in de twee maanden moet de hond in bad. Voor mensen die geen tijd en zin hebben om minimaal drie tot vier uur per week met de vacht van de hond bezig te zijn, is het raadzaam een ander type windhond aan te schaffen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Afghaanse windhond"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: Juni 2015
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Dieren
Schrijf mee!