InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Castratie bij honden

Castratie bij honden

Het verwijderen van de testikels en bijballen noemen we castratie. Hierdoor worden de zaadproduktie en de hormoonproduktie stopgezet. In het verleden werd castratie bij reuen veel toegepast om te zorgen voor meer vetaanzet. In het begin van de vorige eeuw geloofde men dat hondenvet preventief werkte tegen tuberculose. Hedentendage wordt vastratie vaker gebruikt om ongewenst gedrag van een reu te onderdrukken.

Wanneer castreren?

Zodra een reu volwassen is, kan hij in principe gecastreerd worden. Indien er geen dringende reden is om het te doen, is het niet noodzakelijk. Castratie kan wel een oplossing zijn indien er sprake is van ongewest gedrag. Dit kan bijvoorbeeld zijn: overmatige felheid naar andere reuen, onhoudbaar bij loopse teven, bepaalde kwalen aan de prostaat, een chroninsche voorhuidontsteking of het zogenaamde "rijen" op andere honden of mensen.

Indien de hond agressie vertoond naar andere honden dan is het verstandig om niet te lang te wachten met castreren. Dit gedrag wordt namelijk ook een gewoonte en zal dan ook na een castratie minder snel verminderen.

Hoe gaat het in z'n werk?

De reu zal doorgaans 's ochtends bij de dierenarts gebracht moeten worden. De hond is dan nog nuchter. Hij mag niet gegeten hebben, drinken mag wel. De dierenarts zal de hond vervolgens controleren op een goede gezondheid. Er wordt bijvoorbeeld naar het hart geluisterd in verband met de narcose. Het ligt aan het gewicht van de hond hoeveel narcosemiddel er zal worden gebruikt. Soms wordt er een gasnarcose gebruikt.

Zodra de hond onder narcose is, wordt er wat vacht weggeschoren op de plek tussen de penis en het schrotum. Daarna zal de plek zorgvuldig worden schoongemaakt en gewassen. Daarna wordt er een kleine incisie gemaakt waardoor de testikels naar buiten worden gedrukt. Dan worden de zaadleiders en de bloedvaten afgebonden en de testikels, inclusief de ballen, worden verwijderd. Tot slot wordt de incisie met een paar hechtingen gesloten. Deze hechtingen zullen na ongeveer tien dagen door de dierenarts weer worden verwijderd.

Na de castratie

Wat te doen na de castratie? Eigenlijk niets. Op de dag van de operatie zal de hond nog wat suffig kunnen zijn, maar de volgende dag zal de hond waarschijnlijk alweer de oude zijn. Wel is het belangrijk om de hond niet te vaak aan de wond te laten likken. Deze kan dan gaan ontsteken. Een hulpmiddel om dit tegen te gaan is bijvoorbeeld om de hond een T-shirt aan te trekken. Ook kan je bij de dierenarts een kraag krijgen waardoor de hond er ook niet bij kan.

Na de castratie kan de hond rustiger worden. Het is niet zo dat de hond van een hele actieve hond ineens heel suf wordt. Zolang je net zo actief blijft met daarvoor zal de hond ook actief blijven maar hoogstwaarschijnlijk wel wat rustiger. Castratie is geen garantie dat de hond ook veel rustiger wordt.

Omdat een hond meer kans heeft om dikker te worden na een castratie is het wel raadzaam om opnieuw te kijken naar de hoeveelheid voer die gegeven wordt. Ze zetten het voer na een castratie namelijk makkelijker om in vet. Geef lightvoer of minder voer na een castratie.

Voor- en nadelen op een rij:

Voordelen

  • De hond wordt minder overheersend en zullen daardoor minder snel gaan vechten met andere reuen.De kans op teelbalkanker is verdwenen.
  • Het verdwijnen van gedrag als weglopen als er loopse teefjes in de buurt zijn (geweest).
  • Het verdwijnen van gedrag als veel snuffelen, kwijlen en het oplikken van urine van teefjes.
  • Het voorkomt in 90% van de gevallen dat peri-anaalkliertumoren terugkomen. Deze zitten rond de anus (niet de 2 anaalzakjes).
  • Meestal verdwijnt de voorhuidontsteking. Dit is een etterige ontsteking van de voorhuid, die bij elke reu aanwezig is.
  • Het voorkom geen prostaatkanker maar de kans op een veel voorkomende goedaardige vergroting van de postaat wel. Deze komt vaak voor bij wat oudere honden vanaf 5 jaar.
  • Agressiviteit tegen andere honden kan verminderen maar castratie is niet altijd de oplossing hiervoor.
  • De hond zal minder geneigd zijn om zijn territorium constant af te bakenen in en buitenshuis.
  • Verminderen van het "rijen" op andere honden, kussens en mensen.

Nadelen

  • Bij de operatie hoort een narcose en dit brengt altijd risico's met zich mee.
  • De hond zet voer makkelijker om in vet en heeft dus meer kans op overgewicht.
  • Gecastreerde reuen kunnen elkaar aantrekkelijk gaan vinden en daardoor elkaar gaan berijden.
  • De vacht kan dikker worden waardoor het meer tijd kost om deze te onderhouden.
  • Indien de gecastreerde reu al wat bang was aangelegd dan kan dit verergeren. Het gedrag kan omslaan in angstagressie.
  • Het kan zijn dat er urine-incontinentie ontstaan. Dit doordat de mannelijke hormonen er niet meer zijn. Overigens kan dit ook ontstaan zonder castratie maar dan op oudere leeftijd.
© 2008 - 2019 Jidaja, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hond wel of niet laten castreren of sterilliseren?Hond wel of niet laten castreren of sterilliseren?Steeds vaker wordt er aangeraden om een hond te laten castreren of steriliseren. Het liefst op een jong mogelijke leefti…
Castratie/sterilisatie bij hondenCastratie/sterilisatie bij hondenHet is een vaststaand feit dat veel mensen kiezen voor castratie of sterilisatie van hun hond. Bij reuen word dit vaak g…
Wat te doen als uw kat dikker wordt na castratieWat te doen als uw kat dikker wordt na castratieEen veelvoorkomend vooroordeel bij castratie van de kat is dat uw huisdier in gewicht toeneemt. De oorzaak hiervan is ec…
De groei en ontwikkeling van de hondDe groei en ontwikkeling van de hondDe hond word geboren en kan dan nog lang niet alles wat een volwassen hond kan, het zelfde als bij mensen baby's. Er moe…
Huisdierenverzekering afsluitenHuisdierenverzekering afsluitenVerzekering voor een huisdier afsluiten? Met een huisdier in huis doet u er goed aan om in 2018 een goede huisdierenverz…

Reageer op het artikel "Castratie bij honden"

Reacties

J. Peters, 05-11-2015 22:46 #9
Hallo onze pomeriaan van 1 jaar is dinsdag 2 november gecastreerd de eerste dag en tweede dag was ie rustig de tweede dag nu dus is ie zo actief. Hij springt op de bank deze is niet zo heel erg hoog, en hij rent door de tuin. Het in de tuin uitlaten doen we maar niet meer want ik denk dat hij dan veel te druk is. Neem m mee naar t park hij plast en poept daarna is ie weer rustig. Is het heel erg dat ie zo rent en op de bank springt. Vr groet J. Peters en Ted

Cora Vijgen, 13-01-2015 23:00 #8
Beste vijf dagen geleden zijn mijn maltezers gecastreerd. De oudste is nu 18 maanden en de jongste is nu acht maanden. Sinds dat mijn oudste maltezer thuis is is hij ontzettend bang geworden. Hij wil niet meer naar buiten en wil ook niet meer door het huis lopen of spelen met de jongste!
Het is echt heel erg, als ik hem mee naar buiten wil nemen dan moet ik hem de eerste paar meter optillen. En als ik hem neerzet op de grond gaat hij gelijk zitten en wil hij niet lopen. En als hij al loopt dan gaat het heel gejaagd laag over de grond met z'n staart naar onder. Ik heb mijn dierenarts gebeld en die zegt dat het bij sommige honden normaal is dit gedrag en dat het naar 5a6 dagen weer beter gaat. Als ik mijn maltezer niet het eten en drinken naar zijn mand breng(en voer)dan eet hij niet omdat hij er heen moet lopen en dat durft hij niet. Ook als wij s, avonds koffie drinken dan krijgen hun ook wat lekkers(normaal vind hij het snackje super lekker) Maar nu kraait hij er niet na, of ik moet het hem in zijn mandje geven. Gaat dit nog over of blijf ik een heel erg bang hondje houden?Vind het super zielig en ik weet niet wat ik er aan kan doen. Mijn dierenarts zegt dat ik niet mee moet gaan in dit gedrag omdat het dan verergerd. Hebben jullie hier een oplossing voor?
Mvg
Cora

Beatrix, 15-09-2013 22:02 #7
Mijn reutje is afgelopen mei gecastreerd, maar hij blijft zijn territorium afpalen. vooral nu ons teefje loops is. kan hij voor haar nog gevaar! zij wordt dit najaar gesteriliseert.

Joke, 08-12-2012 16:18 #6
Onze Duitse Herder hebben wij laten castreren omdat wij hoorden dat dit prostaat kanker tegen ging, wij hebben spijt dat we dit hebben gedaan, de hond was voor de castratie een vriendelijke zelfverzekerde en rustige hond tegenover andere honden erna is het een drama, valt uit, borstelen, onzeker geworden, erg gevoelig voor pijn en erg zenuwachtig. Heb dit voorgelegd aan de dierenarts en deze adviseerde een anti-depressiva daar hebben wij van afgezien we willen geen Amerikaanse toestanden. Als er iemand is die dit ook heeft meegemaakt of een goede oplossing weet horen wij dit graag.

Fam E. L. Jonker, 07-10-2012 23:15 #5
Sinds mei 2012 hebben wij een pup in huis. Het is een kruizing Malthezer/Chihuahua. De pup heeft nooit zijn moeder gekend en we hebben hem met de fles groot gebracht, wel is hij opgegroeid met nog twee honden in huis, maar nu is mijn vraag nu hij nog een pup is vindt iedereen hem aandoenlijk en willen hem aanhalen, maar de pup laat dit niet toe, hij begint te grommen en angstig te grijpen naar degene die hem wil aanhalen. Nu mijn vraag wat kan hier de oorzaak van zijn en hoe kunnen wij voorkomen dat hij echt een keer iemand bijt. Overigens vertoont hij dit gedrag niet als er iemand bij ons thuis is en hij wordt dan aangehaald.
met vr gr Fam E.L Jonker

Tonnie, 19-02-2012 18:51 #4
Ik heb een vraagje wil onze hond laten castereren nu is mij vraag wat kost dat als ik dat laat doen het is een jack russel groetjes tonnie

Jw Vrijland, 24-08-2010 10:25 #3
Mijn hondje, een shelty is sinds zijn castratie urine gaan druppelen.
Is de oorzaak de castratie en is daar eventueel iets aan te doen?

Hannie Pennings, 18-01-2010 20:04 #2
Wij zouden graag willen weten wat een castratie ongeveer kost
van een kooikerhond van 16 kilo

Dorothé Zweers, 09-09-2009 14:50 #1
Ik zou graag willen weten wat een castratie kost voor een hondje van pl/min 8 kg

Infoteur: Jidaja
Laatste update: 11-11-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 9
Schrijf mee!