InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Kattengedrag: depressie, waar verveling toe kan leiden

Kattengedrag: depressie, waar verveling toe kan leiden

In dit artikel worden twee problemen die bij de kat kunnen voorkomen besproken. Verveling en depressie. Aan de éne kant hebben ze weinig met elkaar te maken maar vergis u niet: verveling en een saai leven kan bij de kat voor een langdurige vervelende depressie zorgen.

Depressie

De depressie bij een kat herkenen is erg moeilijk. Daarom wordt deze in eerste instantie vaak niet opgemerkt. Een belangrijke reden is dat de kat niet zo heel erg te koop loopt met haar gevoelens. En zelfs voor de eigenaar is een depressie zeer moeilijk te herkennen. Toch kan een kat net als de mens depressief worden. Een oorzaak voor een depressie kan zijn dat de kat al zo lang bang is dat dit gevoel omslaat naar een depressie. De kat ziet het dan even niet meer zitten. Langdurig lijden kan ook een oorsprong zijn voor een depressie. De kat heeft het dan min of meer opgegeven en weet niet meer om te gaan met haar gevoelens. Vooral de ‘uiterste’ emoties zoals angst maar ook het enthousiasme tijdens een spel zijn moeilijk voor haar. Ze kan hier dan uiteindelijk niet mee omgaan en de depressie is toegeslagen. Dit lijden kan ook van lichamelijke aard zijn. Langdurige pijn bijvoorbeeld.

Zo kan een moederpoes bijvoorbeeld depressief worden, als na de bevalling is gebleken dat al haar kittens doodgeboren zijn. Een langdurige opsluiting of het dier wordt in een hok of kooi gehouden is ook niet echt bevorderlijk. Daarnaast kan het zich ongelukkig voelen overslaan tot depressiviteit.

Je ziet het meestal niet aankomen

Allemaal zaken die moeilijk te herkennen zijn aan de kat. Je merkt misschien eens een keer dat je kat uit zijn ‘hum’ is of dat deze de andere een beetje veel op zijn kop zit. Maar dat hoeft niet meteen te verwijzen naar een depressie. Wanneer je merkt dat een kat al een week uit zijn ‘hum’ is of niet meer wil spelen. Dat kan een (eerste)signaal zijn. Vaak gaat dat dan gepaard met slechter tot niet eten. Het dag en nachtritme kan ook ineens verstoord raken. Zo gaat deze bijvoorbeeld overdag ineens veel slapen en ’s nachts spookt ze uren door het huis. De kat lijkt verder futloos en is niet te motiveren voor een spelletje, in ieder geval niet voor lange duur. Een inactieve kat dus. Al deze factoren lijken logisch en gemakkelijk te herkennen, maar vaak sluipen de signalen langzaam binnen in het leven van uw kat. Zo zal ze niet van de éne dag op de andere dag niet meer eten, slecht slapen en/of ’s nachts gaan spoken. Het gevaar is dat u onbewust bent gaan wennen aan deze veranderingen en ze daarom niet snel herkent. Leer uw kat dus goed kennen! Mocht u de kat verdenken van een depressie breng dan ten eerste een bezoek aan de dierenarts. Laat deze de kat grondig onderzoeken. Is er geen medische oorzaak voor de gedragsverandering? Wanneer ook de dierenarts overtuigd is van de depressie kunt u overgaan tot actie. Misschien krijgt u ondersteunende medicatie maar in de meeste gevallen zal gezocht worden naar de oorzaak van de depressie. Hoe werd de kat depressief. Vaak kan een gedragstherapeute een ondersteuning bieden. Maar meestal weet de eigenaar eigenlijk wel wat het zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld de kinderen zijn uit huis en die speelden altijd met de poes of misschien stierf het vriendje en is er geen maatje meer in huis.

U kunt niet zelf bepalen of uw kat aan een depressie lijdt dit moet echt door de dierenarts vastgesteld worden. Deze zal de kat grondig onderzoeken om uit te sluiten dat de depressie niet is veroorzaakt door een onderliggende medische oorzaak. Daarom moet u als u bovenstaande gedragsveranderingen bemerkt bij uw kat, toch altijd eerst uw dierenarts raadplegen.

Verveling

Omdat verveling vaak een oorzaak van een depressie is, hieronder een paar tips om verveling tegen te gaan:

  • probeer regelmatig liefst een paar uur (!) verdeeld over de hele dag te spelen met uw kat

  • zorg voor een speelkameraadje aan (bouw dit voorzichtig op! Verschuif het probleem van de depressie niet naar een kat die alle agressiviteit zijn territorium moet verdedigen).

  • maak van uw huis een uitdaging voor de kat: zet bijvoorbeeld kartonnen dozen neer. Verplaats ze eens en maak verschillende, bijvoorbeeld een gewone rechtop: een andere op de kop met aan één kant open zodat ze erin kan. Ook gaten in de doos maken waar de poten doorkunnen zijn een leuk spelletje voor de kat.

  • een klim en krabmeubel zijn geen overbodige luxe, maar meer een must. De kat zal er heerlijk in spelen, slapen, klimmen en genieten.

  • als uw kat naar buiten kan, stimuleer dit dan en kies dan in het bijzonder plaatsjes waar bijvoorbeeld vogels zijn te bewonderen in een boom. Hang een pindabol voor de vogels in het zicht (maar buiten bereik) van uw kat. Zorg wel dat één en ander veilig is afgeschermd voor de kat.

  • geef de kat de ruimte om te rennen en te bewegen, gooi eens een balletje de trap af (als dit veilig kan)

  • als afsluiting wellicht het allerbelangrijkste: gun de kat rust en privacy. Bemoei je niet met al haar spelletjes en laat haar lekker in haar eigen wereldje.

Als u een aantal van bovenstaande tips in het wereldje van uw kat kunt toevoegen dan is een kans op verveling grotendeels uitgesloten. En daarmee waarschijnlijk de kans op een depressie verbannen!
© 2008 - 2019 Hoptunaa, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kattengedrag: stressHet lijkt misschien wel een hype woord, maar ook katten kunnen last krijgen van stress. Het is ook niet iets wat alleen…
Verveling: oorzaak en tipsVerveling: oorzaak en tipsVerveling is een toestand waarbij iemand zich lusteloos voelt, geen interesse toont, gaat hangen en soms zeurt, dreint o…
Verveling, is het goed of slecht?Verveling, is het goed of slecht?Verveling, we hebben er vaak dagelijks wel even last van en het heeft onze levens beïnvloed op manieren die we ons niet…
Bronnen en referenties
  • http://www.kattengedragstherapie.nl/index.htm

Reageer op het artikel "Kattengedrag: depressie, waar verveling toe kan leiden"

Reacties

Carla, 26-11-2016 13:41 #5
Mijn kat kan geen bloemen en vooral rozen verdragen als die in een vaas staan. Hij gooit die een voor een door de kamer. Heel irritant!
Is daar een verklaring voor en wat moet ik doen om hem dit af te leren?
Alvast bedankt!

D. Mink, 19-11-2015 18:08 #4
We hebben twee broertjes uit 1 nest en we hebben en wat oudere kater.
Nu is het geval dat ze gaan grommen en wild worden als je ze snoepjes, eten en extra's geeft.
Als we gaan eten en er valt wat op de grond dan stuiven ze erop af en grommen als ze het te pakken hebben.
Ik heb twee jonge dochters van 6 en 8 jaar als ze met een stukje koek of worst in de hand zitten en ze letten niet op dan willen ze het wel uit de handen jatten. Ze bijten ze soms zelfs zodat ze het laten vallen van pijn en schrik.
We hebben drie voerbakken staan die altijd vol zitten met compleet droogvoer.
Dit verhaal is het eerste probleem.
Het tweede probleem is.
Als we weg zijn of gaan slapen willen ze op de gootsteen, op zoek naar eten, de broodtrommel met klep maken ze open en halen het brood eruit. De vuilnisbak maken ze open en halen ze de etensresten eruit.
Rol keuken papier, werkjes van de kinderen en papier op tafel maken ze confetti van.
Wat is hieraan te doen?.

Helena, 06-02-2013 20:24 #3
Mijn oudste poes was niet achter de bank uit te krijgen en bleef er de laatste dagen steeds vaker zitten. We hadden andere katten en de laatste die er bij was gekomen, was een gecastreerde aanloop kater die nogal dominant was. Poeslief was nogal bang hiervoor en ik heb haar uiteindelijk boven gezet. Ze was best wel ziek, at alleen het beste voer nog van de dierenarts en niemand kon vinden wat ze had. Dit grapje koste me even meer als vierhonderd euro met alle bloedtesten erbij. Volgens iedereen was ze best wel gezond. Net als bij veel mensen vielen mij de symptomen op vooral dat ze heel erg veel sliep en lusteloos was. Dit heeft echt maanden geduurd tot dat iemand me adviseerde een nieuw soort kattenvoer te gaan gebruiken. Ik heb haar nog steeds boven gescheiden van de andere katten zitten. Het is nu zoiets vier maanden geleden en het gaat gelukkig wat beter met haar. Ze speelt ook weer af en toe. En inderdaad spookt ze s nachts veel door het huis en mag ze bij mij in bed slapen. Waar ik eigenlijk zo kwaad om ben is dat ik bij drie verschillende dierenartsen ben geweest en iedereen zegt dat een kat niet depressief kan worden. Als ik dit geweten had wat hierboven beschreven is dan had ik me een kapitaal kunnen besparen en wat voornamer is de poes was dan sneller beter geworden. Als een dier ziek is en dat duurt te lang dan ben je zelf ook niet in orde. Tenminste ik was ook behoorlijk depressief hiervan. Ik heb zelf alles gedaan om haar op te laten knappen en er waren tijden dat de dierenarts en mensen zeiden dat ik haar maar in moest laten slapen. Mijn katten zijn mijn vriendjes en dit kon ik gewoon niet over mijn hart krijgen. Wellicht zal ze nooit meer de oude worden. Ze is al ca. 12 jaar maar nog een hele leuke en mooie poes. Ik collecteer ook voor de dierenbescherming en vecht zo op mijn manier voor de kansloze dieren. Ik wou dat iedereen dit zou doen dan was er al een stuk minder dierenleed. Ik hoop dat ze nog heel oud mag worden.

Hoptunaa (infoteur), 10-08-2011 03:28 #2
Beste Lies, Wat een naar probleem. Meestal gaat het in een pension net als bij een asiel juist wel goed omdat er geen territorium te verdedigen is. Natuurlijk is er wel eens mot maar wat u beschrijft gaat wel verder dan dat. Misschien kunt u overwegen een specialist te raadplegen om langs te komen en advies te geven waar de dingen fout gaan. Dat heb ik ook ooit eens gedaan in mijn eigen situatie. Deze gedragstherapeute kon het probleem niet meteen oplossen maar ik kreeg veel inzicht in mijn eigen gedrag en dat katten toch katten zijn met hun eigen gedrag en behoefte. Ik zou bij uw dierenarts navragen wat een geschikte kattengedragspecialist bij u in de omgeving is.
Veel succes, hou ons op de hoogte

Lies de Beer, 04-08-2011 13:14 #1
Wij hebben een kattenpension, wij hebben heel wat katten die het bij ons eigenlijk te goed naar hun zin hebben. Hierdoor ontwikkelen ze een gedrag, die eigenlijk voor ons erg moeilijk is.Door hoe wij met de dieren omgaan en hoe wij het pension runnen, voelen de katten ze zich zo snel thuis dat ze andere katten gaan treiteren. Wat ons opvalt is dat het juist de katten zijn die erg lief en aanhankelijk zijn! Ze kunnen echt jaloers reageren als je de andere katten aandacht geeft. We hebben een erg grote buitenren en erg veel om mee te spellen. We geven ze veel aandacht en spelen veel met ze. Door hun gedrag heb je beperkt ruimte, hierdoor kun je en willen we er geen andere katten bij zetten. We vinden het zo jammer dat we hier geen oplossing voor weten, misschien kan iemand ons helpen en ons vertellen hoe we dit kunnen oplossen.

Infoteur: Hoptunaa
Gepubliceerd: 21-06-2008
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 5
Schrijf mee!