InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Parasieten bij huisdieren: oormijten en hoe te behandelen?

Parasieten bij huisdieren: oormijten en hoe te behandelen?

Parasieten bij huisdieren: oormijten en hoe te behandelen? Als je hond of kat last van oormijten heeft, dan is het zinvol direct actie te ondernemen. Echter, er gaat nog een stadium aan vooraf, namelijk het herkennen dat je huisdier oormijten heeft. Lang niet iedere huisdiereigenaar heeft direct in de gaten dat zijn of haar huisdier last van oormijten heeft. Wat zijn oormijten eigenlijk, hoe herken je dat je dier er last van heeft en hoe behandel je oormijten?

Wat zijn oormijten?

Oormijten, officieel otodectes cynotis genoemd, zijn parasieten. Parasieten die leven in de oren van honden en katten. Ze planten zich ook voort door eitjes in de gehoorgang te leggen; eitjes die na circa twee weken uitkomen.

Deze parasiet is zeer besmettelijk en als je dus meerdere huisdieren hebt en je hebt het bij één dier geconstateerd, controleer dan je andere honden of katten en onderneem direct actie. Deze parasiet gaat namelijk niet vanzelf weg en er zal dus altijd een behandeling in gang gezet moeten worden. Overigens zijn deze parasieten niet besmettelijk voor mensen.

Signalen dat kat of hond oormijten heeft

Je hond of kat met enige regelmaat controleren op allerlei zaken is geen overbodige luxe, al was het maar in combinatie met een lekkere borstelbeurt voor je dier. Denk, zeker in de zomermaanden, aan teken en vlooien. Verder is het goed de pootjes te controleren, er kan immers van alles tussen de teentjes terecht komen, bekijk ook de oren goed. Zijn de oren rood van binnen, dan kan er een infectie gaande zijn of is de oorschelp bijvoorbeeld schilferig. Bij twijfel of je dier ergens last van heeft, is het altijd goed de dierenarts te raadplegen.

Bron: Maltezervereniging, Wikimedia Commons (Publiek domein)Bron: Maltezervereniging, Wikimedia Commons (Publiek domein)
Jeuk
Als je hond of kat last van oormijten heeft, dan geeft dit over het algemeen nogal wat jeuk en in een verder gevorderd stadium zelfs pijn. Dit heeft te maken met het gegeven dat de parasiet als het ware door de huid graaft. Het dier wrijft met de pootjes beduidend meer dan normaal over de oren, schuurt met de kop langs meubelen. Soms schudt het dier de kop of probeert te krabbelen aan de oren. Dit is een signaal om goed in de oren te kijken, zeker bij dieren met hangende oren en lange haren. Immers, als je niet direct in de oorschelp kunt kijken, kan het lang verborgen blijven.

Vuile oren

Oormijten leven van huidschilfers en oorsmeer. De irritatie die door de oormijten ontstaat, maakt dat de oren meer oorsmeer gaan produceren. De oren van de kat of hond zullen beduidend vuiler worden en het oorsmeer kan er als een koffiedikke donkerbruine substantie uitzien. Dit is ook een signaal om verder te kijken.

Voorkomen of genezen

Voorkomen van oormijten is zeer lastig. Hoe vaak je ook de oren van je huisdier reinigt, slechts een kort (speel)contact van bijvoorbeeld de ene hond met de andere, kan al oormijten opleveren.

Genezen

Met de otoscoop kan de dierenarts de oormijten, die er uitzien als kleine witte speldenknopjes, detecteren en de behandeling starten. De oormijten kunnen zich in het oorsmeer verschuilen en dus moet het oor schoongespoeld worden. Dit doe je door de oren met lauwwarm water goed uit te spoelen, hier haal je een groot deel van de oormijten al mee weg. Er zullen echter altijd wel wat eitjes en oormijten achter blijven en dus moet het dier met een antiparasiticum behandeld worden. De substantie gaat het oor in, het oor wordt dichtgedrukt en je wrijft de substantie vervolgens goed door het oor, zodat het op alle plaatsen komt.

Deze behandeling zet de dierenarts in gang, maar je moet de kuur zelf thuis met je huisdier afmaken. Het is zeer belangrijk dat je de kuur ook daadwerkelijk volledig afmaakt zoals voorgeschreven door de dierenarts. Anders kunnen er alsnog eitjes achterblijven en begint het proces weer opnieuw.

Voorkomen

Bron: 3093594, PixabayBron: 3093594, Pixabay
Een andere methode om van de oormijt af te komen is een pipet in de nek te spuiten met een mijtendodend middel. Iedere drie tot vier weken moet dit herhaald worden. Dit middel helpt ook tegen vlooien en huidmijt. Behalve dat je het als behandeling in kunt zetten, heeft het middel ook een preventieve werking. Dit neemt niet weg dat het toch raadzaam is de oren regelmatig te controleren.

Jeuk buiten de oren

Verder kan je hond of kat bij de behandeling van oormijten ook op meer plaatsen jeuk krijgen. Dit heeft te maken met het gegeven dat de oormijten, die de oren uit gejaagd zijn, zich op andere plaatsen van de huid begeven. Bespreek dit met de dierenarts, want deze heeft een middel dat speciaal op de huid toegepast kan worden.

Niet behandelen

Als je er - om wat voor reden dan ook - voor kiest geen behandeling in gang te zetten bij je huisdier, dan loopt je kat of hond een reële kans om er een beschadigde oorschelp aan over te houden. Ook kan er een zogenaamd bloedoor ontstaan. Het betreft hier een bloeduitstorting in de oorschelp, welke alleen onder narcose weggehaald kan worden door een dierenarts. Onderschat het probleem dus niet, het is absoluut van belang dat je actie onderneemt.

Tot slot

Oormijten zijn erg besmettelijk en het altijd voor zijn, blijft lastig. Oormijten bij de hond of kat zijn lastig en soms is het zelfs pijnlijk. Gelukkig zijn oormijten prima te behandelen. Deze parasiet gaat echter nooit vanzelf weg en dus is een behandeling in gang zetten én afmaken erg belangrijk.
© 2018 Annastaal, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Gezondheidscheck bij de hond die je zelf kunt uitvoerenGezondheidscheck bij de hond die je zelf kunt uitvoerenEen hond kan niet vertellen als hij pijn heeft of als hij zich niet lekker voelt en reageert vaak anders op gezondheidsp…
De oren van een poes, aandachtspuntenDe oren van een poes, aandachtspuntenBij een gezonde poes zal je zien dat de oren schoon zijn en hoeven ze weinig te worden schoongemaakt, bj sommige raskatt…
Het aanschaffen van een hond!Je bent er over uit. Je wilt een hond aanschaffen. Maar wat voor hond? Wil je een pup? Wil je een volwassen hond? Wil je…
Mijten, spinachtige ectoparasietenMijten zijn spinachtige parasieten die vaak uitwendig leven, maar ook inwendige problemen kunnen veroorzaken. Ze zijn in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Joel Mills, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • https://www.dierenapotheek.nl/kennisbank/oormijt/
  • https://www.leef.nl/kennisbank/oormijt-bij-de-hond/
  • https://www.medpets.nl/oormijt-bij-hond-en-kat/
  • Neokat Magazine, nr. 1 2018: Oormijten
  • Afbeelding bron 1: Maltezervereniging, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 2: 3093594, Pixabay

Reageer op het artikel "Parasieten bij huisdieren: oormijten en hoe te behandelen?"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 19-04-2018
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!