InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Konijnenras: Klein chinchilla

Konijnenras: Klein chinchilla

Konijnenras: Klein chinchilla De klein chinchilla is een schitterend konijnenras dat van oorsprong dienstdeed als pelsras en vleeskonijn. Tegenwoordig wordt dit konijn met zijn prachtige vacht vooral gezien op konijnenshows en -tentoonstellingen. Heel af en toe wordt de klein chinchilla ook als huisdier gehouden door volwassenen en kinderen, en dit begint steeds meer te gebeuren. Het van oorsprong Franse konijntje heeft een prima, gelijkmatig karakter en kan ook prima door kinderen gehouden worden.

Inhoud

Land van herkomst

De klein chinchilla komt oorspronkelijk uit Frankrijk.

Geschiedenis

De klein chinchilla is in 1913 voor het eerst op een tentoonstelling waargenomen en vanaf die dag is de klein chinchilla één van de populairste konijnenrassen op shows en doet het ook goed dienst als pelsras voor de bontindustrie.

Tegenwoordig, in de 21e eeuw, worden er nog maar zeer weinig konijnen gehouden voor hun vlees, en is ook de vraag naar konijnenbont zeer sterk gedaald. Toch blijft de klein chinchilla een zeer geliefd konijnenras, mede dankzij de prachtige textuur en vachtkleur van dit ras. Het wordt in deze eeuw dan ook voornamelijk gefokt door sportfokkers voor op konijnenshows en -tentoonstellingen.

Het ras is gefokt door M.J. Dybowski. Dybowski maakte gebruik van diverse konijnenrassen om tot de klein chinchilla te komen. Vooral ruskonijnen en eenkleurig blauwe en wildkleurige rasloze konijnen werden gebruikt bij de totstandkoming van de klein chinchilla.

Uiterlijke kenmerken

Klein chinchilla’s zijn geharde konijnen die prima buiten kunnen leven, zelfs in de wat koudere landen. De dieren hebben een gewicht van 2 tot ruim 3 kilogram, maar de fokkers zien liever dat de konijnen een gewicht van ongeveer 3,2 kilogram hebben. De klein chinchilla is een kort, gedrongen en breed gebouwd konijntje met korte, forse poten en nek. De kop behoort kort en breed te zijn, en met name rammen hebben een goed ontwikkelde kop. De oren zijn ongeveer 10 centimeter lang, stevig en hebben mooi afgeronde toppen (uiteinden).

Vacht

Eén van de belangrijkste kenmerken van de klein chinchilla is de vacht. In Frankrijk begon men met het fokken van dit konijnenras, als imitatie van de chinchilla lanigera. De chinchilla lanigera is de échte chinchilla, een klein knaagdier uit de Andes dat bont draagt. De bontkwaliteit van het klein chinchillakonijn is in de loop der jaren dermate verbetert, dat de kwaliteit van de echte chinchilla daarbij in het niet valt.

De vacht van een klein chinchilla is in feite gebaseerd op de wildkleur, maar door een genetisch defect is al het rode en/of gele pigment uit de vacht verdwenen. Dit resulteert erin dat de vacht witachtig tot zilverachtig van kleur wordt, onderbroken door zwarte haren.

Wanneer je de vacht van een chinchilla met de hand scheidt, zie je een donker grijsblauwe grondkleur aan de basis, gevolgd door een scherp afgebakend parelwit tussendeel, wat met een smalle zwarte streep wordt gescheiden van grijs bont. Deze typische haren worden af en toe onderbroken door geheel zwarte haren. De vacht heeft een lengte van 3 tot 4 centimeter, voelt erg zacht aan en is bovendien erg fijn en dicht van structuur.

Kleur

Van oorsprong heeft de klein chinchilla een donkerblauwe grondkleur, zoals hierboven beschreven is. Maar in Nederland, Frankrijk en Duitsland werden vroeger ook klein chinchilla’s gefokt met een havanabruine ticking. In Engeland werden er bovendien blauwe klein chinchilla’s gefokt. De havanabruine en blauwe klein chinchilla’s komen tegenwoordig haast niet meer voor en zijn misschien zelfs wel uitgestorven.

Karakter

Voedsters (vrouwelijke konijnen) van de klein chinchilla staan erom bekend zeer goede moeders te zijn. Klein chinchilla’s hebben een goed, gelijkmatig temperament en kunnen ook prima door kinderen gehouden worden.

Gebruiksdoel

De klein chinchilla is het bontkonijn dat met stip op de eerste plaats staat. De vacht van chinchillakonijnen kreeg van bonthandelaren de hoogste prijs, vergeleken met de pels van andere konijnenrassen. Dat gegeven maakte de klein chinchilla een geliefd dier om te fokken, omdat er op deze manier het meeste geld te verdienen was.

Bijzonderheden

De klein chinchilla heeft onder andere bijgedragen aan de ontwikkeling van de zilvervos, Sallander en marter.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat mogen chinchilla's eten en wat niet?Wat mogen chinchilla's eten en wat niet?Misschien heb je dit beestje zelf als huisdier, maar het kan ook zijn dat je er nog nooit van gehoord hebt; de chinchill…
Chinchilla`s en de verzoring ervanChinchilla`s en de verzoring ervanHoe is de chinchilla in nederland gekomen? Wat heeft het voor een verzorging nodig ? Hoe leeft het in gevangenschap en i…
Chinchilla’s in het wildChinchilla’s in het wildChinchilla’s zijn schattige dieren die een beetje lijken op een kruising tussen een muis, konijn en eekhoorn. Ze worden…
Het fixeren van knaagdieren, konijnen en frettenSoms is het nodig je dier te fixeren, in een dwanggreep te houden, om bijvoorbeeld medicatie toe te dienen of om het die…
De chinchilla als huisdierDe chinchilla als huisdierVeel mensen kennen de chinchilla niet zo goed en dat is jammer. Het is een leuk levendig beestje. De chinchilla is niet…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hagen Graebner, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Boek: Mini-encyclopedie konijnen. Auteur: Geoff Russell. ISBN: 9789048304325
  • Boek: Konijnen en knaagdieren encyclopedie. Auteur: Esther Verhoef. ISBN: 978-90-3662-962-1
  • https://www.konino.nl/webwinkel/konijneninfo/konijnenrassen/
  • http://www.huisdiereninfo.nl/rassen/konijnen/
  • http://www.konijnenhouden.nl/p/konijnenrassen.html
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Chinchillakonijn
  • https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnenras-klein-chinchilla/
  • http://chinchillaclub.nl/klein-chinchilla/

Reageer op het artikel "Konijnenras: Klein chinchilla"

Infoteur: Infodebster
Gepubliceerd: 30-11-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!