InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Vegetarische hondenvoeding

Vegetarische hondenvoeding

Vegetarische hondenvoeding Honden zijn omnivoren, dus het is in principe mogelijk voor een hond om op een compleet vegetarisch dieet te overleven. Er zitten wel enkele nadelen aan. Een compleet plantaardig dieet zal niet de eerste keus van de hond zijn, deze eet in de natuur liever vlees. De hond vindt de smaak lekkerder. De stoffen uit vlees zijn beter opneembaar en er kunnen minder snel tekorten ontstaan. Daarnaast is vegetarisch eten voor honden duurder. Mocht je het er toch allemaal voor over hebben, dan kun je ervoor kiezen commerciële vegetarische voeding te geven of zelf voeding te maken,

Waarom wil je je hond vegetarisch voeden?

Om ethische redenen, maar ook om gezondheidsredenen, willen sommige mensen hun hond vegetarisch voeden. Hondenvoer in de supermarkt bevat onbruikbare delen van het slachthuis (zoals de hersenen), maar ook vlees dat supermarkten en de horeca niet meer nodig hebben. Er kunnen ongezonde stoffen en verontreinigingen in zitten zoals geoxideerde transvetten, hormonen en antibiotica.

Commercieel hondenvoer

Voor honden is er uitgebalanceerd dierenvoer op de markt te verkrijgen dat uitsluitend vegetarisch is. Er zijn wel enkele maatregelen die je moet treffen tijdens het voeren. Let op of je hond allergische reacties vertoont. Ga twee keer per jaar naar de dierenarts om te kijken of je hond nog gezond is. Bouw eventueel het dieet langzaam op en vervang eerst alleen de helft van de hond zijn dieet met vegetarische voeding. Enkele voorbeelden van vegetarische merken zijn:
  • Yarrah
  • Benevo
  • Pitti-boris
  • Terra pura

Zelf een dieet samenstellen

Wie liever zelf voor zijn hond dingen klaarmaakt, kan dit ook doen. Hiervoor gelden dezelfde maatregelen als commerciële voeding. Ook is het beter om een diervoedingsexpert in te schakelen die je kan helpen. Het grootste gedeelte van het vegetarische hondendieet moet bestaan uit eiwitrijk voedsel. Het overige gedeelde bestaat uit groenten, gezonde vetten, koolhydraten en supplementen.

Goede eiwitten

Zo'n 30 tot 60 procent van het dieet moet bestaan uit hoogwaardig eiwitrijk voedsel. Goedgekookte peulvruchten hebben de voorkeur. Kook ze totdat ze zacht zijn en pureer ze. Vooral peulvruchten als zwarte bonen, pintobonen, sojabonen, kikkererwten, spliterwten en linzen zijn goed. Varieer tussen de peulvruchten. Voor de rest zijn er nog wat andere eiwitrijke producten om lekker mee te variëren en combineren:
  • Goedgekookte granen: quinoa, boekweit, havermout, gierst, bruine rijst
  • Dierlijke proteïnes: ei (inclusief schil, bevat zeer veel calcium) of enkele eetlepels cottage cheese, kwark, karnemelk of yoghurt
  • Sojavleesvervangers: tempé en tofu
  • Seitan (spaarzaam voeden, op speciale gelegenheden): dit is een eiwitrijk vegetarisch poeder gemaakt van gluten

Goede groenten

Een vegetarische hond moet groenten met veel bèta caroteen binnenkrijgen. De beste groenten zijn wortelen en zoete aardappelen. Kook deze groenten goed zacht en pureer ze door iedere maaltijd! Bèta caroteen wordt in een hondenlichaam omgezet naar vitamine A. In een vegetarisch dieet zijn er weinig andere bronnen van vitamine A. Overige groenten kunnen ook door de maaltijd gedaan worden. Broccoli, kolen, groene bladgroenten en bieten zijn zeer geschikt en rijke bronnen van mineralen zoals calcium.

Goede vetten

9 tot 15% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid calorieën voor honden zou van vetten moeten komen. Om dit te bereiken, kun je 2 theelepels (kleine honden) tot 2 eetlepels (grote honden) olie/zaad per dag geven. Dit kun je prima door de maaltijd roeren.
  • Gezonde oliën: lijnzaadolie, hennepzaadolie, extra virgin olijfolie, sesamolie (tahin) of mosterdolie.
  • Gezonde zaden: lijnzaad, pompoenpitten, gepeld sesamzaad, chiazaad, hennepzaad, zonnebloempitten.
  • Vegetarische hondenolie: probeer ook zeker 1 tot 3 theelepels hondenolie (bevat omega 3, 6, 9) te geven op een dag. Dit kun je krijgen in de dierenwinkel. Dan weet men zeker dat de hond alle vetten binnenkrijgt.

Goede koolhydraten

Er is niet echt een dagelijks aanbevolen hoeveelheid koolhydraten voor honden. Behalve tijdens de zwangerschap bijvoorbeeld of tijdens het zogen. Het overige gedeelte van het dieet kun je daarom aanvullen met koolhydraten. Over het algemeen kun je zon 20 tot 45% van het totale dieet uit koolhydraten laten bestaan. Het beste kun je hiervoor granen kiezen.

Supplementen

Bepaalde stoffen die vooral in vlees zitten moeten in supplementvorm toegebracht worden. Sommige vegetarische diervoedingsfabrikanten maken pillen die al deze stofjes grotendeels bevatten, zoals vegedog. Dit valt aan de raden. Raadpleeg anders een diervoedingsdeskundige om de juiste supplementen in de juist hoeveelheden te vinden op basis van de voeding die je geeft aan jouw hond. Nuttige voedingssupplementen:
  • Taurine, L-carnitine
  • Vitamine B12 (of voedingsgist)
  • vitamine D
  • IJzer
  • Zink
  • Calcium

Welke tekorten kunnen makkelijk ontstaan bij een vegetarisch dieet?

Te weinig eiwit

Er wordt aangeraden voor een volwassen actieve hond om 25 tot 30% van zijn totale voeding uit eiwitten te laten bestaan. Echter worden eiwitten uit plantaardige bronnen veel minder goed opgenomen, dus kan er makkelijk een eiwittekort ontstaan. Bovendien is het moeilijker om in plantaardige voeding alle essentiële aminozuren (bouwstenen van eiwit) in de juiste verhoudingen te vinden. Ze zijn wel allemaal aanwezig in plantaardige voedingsbronnen, maar je moet de juiste plantaardige bronnen kiezen om geen tekorten te laten ontstaan, zoals verschillende peulvruchten. Vooral bij lysine kan een probleem ontstaan. Bij vlees zal dit geen groot probleem vormen.

Tekort aan taurine en L-carnitine

Deze niet-essentiële aminozuren maken sommige honden niet voldoende zelf aan. In vlees zijn deze twee aminozuren volop aanwezig, dus een hond die vlees eet zal hier normaliter geen problemen van ondervinden. Echter in plantaardige bronnen zitten ze helemaal niet, daarom zul je ze toe moeten voegen aan de vegetarische voeding.

Tekort aan vitaminen en mineralen

Het gaat hier voornamelijk om vitamine B12, vitamine D, ijzer, zink en calcium. Belangrijk is deze in supplementvorm alsnog toe te dienen.

Te weinig vet

Je hond zal geen bepaalde dierlijke vetten binnenkrijgen uit bijvoorbeeld vis, maar alleen plantaardige vetten. Echter is het hondenlichaam het beste in staat om dierlijke vetten om te zetten in een bruikbare vorm. Tekenen van te weinig vet zijn een schilferige droge huid en vacht.
© 2016 - 2019 Kraio, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Biologisch en vegetarisch kattenvoerBiologisch en vegetarisch kattenvoerZo baasje zo kat?! Sommige vegetariërs vinden het geen prettige gedachte dat hun geliefde kat dagelijks smult van een po…
Het belang van eiwittenHet belang van eiwittenEiwitten vormen een belangrijke bouwstof en brandstof voor ons. Zo is ons lichaam voor 17% opgebouwd uit eiwitten. Het b…
Italiaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenItaliaanse snel-klaar-maaltijdsalade met kikkererwtenTypisch een gerecht als u na het werk geen tijd of zin hebt om uitgebreid te koken. Ook heel lekker op warme zomerdagen.…
Vegetarische voeding ongezond voor ouderenVegetarische voeding ongezond voor ouderenDe laatste jaren tonen we meer en meer belangstelling voor een gezonde voeding. Deze positieve evolutie kadert in ons st…
Bronnen en referenties
  • Jonkers, Aliëtte: Voor onze hond alleen rauw vlees, in: De Volkskrant, 2 april 2016
  • http://plenteousveg.com
  • https://www.nvwa.nl/onderwerpen/dieren-dierlijke-producten/dossier/dierlijke-bijproducten/de-3-categorieen-dierlijke-bijproducten/wat-is-categorie-1-materiaal

Reageer op het artikel "Vegetarische hondenvoeding"

Reactie

Astrid, 27-06-2016 17:10 #1
Ik heb een hondje die een hele ernstige vorm van dierlijke eiwit allergie heeft. Inmiddels krijgt ie veganistisch voedsel, brokken, maar ook vers. Wat over blijft van de warme maaltijd en NIET in aanraking is geweest met vlees en/of jus dat krijgt ie. Inmiddels is ie weer een heel vrolijk hondje, eet zijn veganistische maaltijden erg graag. Hij moet wel meer eten dan van vleeshoudende brok, er zit duidelijk minder energie in. Hij krijgt regelmatig kokosolie en hennepolie door zijn eten en een boterham pindakaas als tussendoortje. Vooral de boterham pindakaas is als een slagroom gebakje voor hem.
De andere hond heeft (gelukkig) nergens last van, die wordt dan wel gestraft doordat hij niet zo veel botten meer krijgt. Waar ik voorheen een aantal botten had, is nu beperkt tot 1. De andere mag dit absoluut niet. Binnen een dag is ie weer kaal en vergaat ie van de jeuk. Ik ben, voor ik dit bericht tegen kwam, op een Amerikaanse blog bij iemand terecht gekomen die van alles heeft uit gezocht en dat is mijn leidraad voor een veganistische maaltijd.

Infoteur: Kraio
Gepubliceerd: 07-06-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!