InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Red Dog: een legendarische hond

Red Dog: een legendarische hond

Red Dog: een legendarische hond Red Dog was een Australische bastaardhond die bekend werd door zijn vele individuele reizen die hij maakte in het Pilbara gebied. Zijn reizen waren legendarisch. Red Dog was een hond die vrienden had over heel West-Australië. Hij wist vrienden te maken waar hij ook ging. De hond wist te genieten van het leven en vriendschap te sluiten met de mensen die hij zelf gekozen had. Hij heeft in Australië gewoond en veel verbleven in de stad Dampier waar hij tot iedereen toebehoorde. Hij werd een held die herdacht wordt met een bronzen beeld buiten de stad Dampier.

Afkomst en oorsprong Red Dog

Red Dog was een kruising tussen een kelpie en een Australische veedrijvershond. Hij werd geboren in 1971 in Paraburda (West-Australië). Oorspronkelijk werd hij "Tally" gedoopt door Col Cummongs. Er wordt gedacht dat Col Cummongs zijn eerste eigenaar zou zijn geweest die Red Dog naar de stad Dampier bracht. De hond kreeg verschillende namen in de regio volgens de plaatsen die hij bezocht. Zo werd hij Buey, Tally Ho, Pilbara Wanderer en Northwest hond genoemd. Zijn bijnaam "Red Dog" komt van de rode stof die voorkomt in de aarde van de regio Pilbara. De hond zat namelijk altijd onder de stof van het zwerven. De hond kreeg eveneens de bijnaam "stinkerd" omwille van de vele stinkende winden die hij liet door darmproblemen.

Het leven van Red Dog

Red Dog was een zwerver van het platteland. Hij kon zeven kilometer aan een stuk door wandelen. Hij wist zelfstandig te overleven en voor zichzelf op te komen door botten en stukken vlees die hij in de achtertuinen van mensen in het Dampier gebied kreeg. De hond maakte zich een thuis van de mannen van de Hammersley Iron mijnsite wanneer het hem paste. Hij sloot er ook een hechte band met John Stazzonelli, een buschauffeur die de ritten deed tussen Dampier en Karratha. Hierdoor werd hij vaak een onofficiële passagier op de bus, tussen de Hammersley Iron gezelschap. John Stazzonelli werd door Red Dog gezien als zijn tweede eigenaar. Toen John verongelukte in 1975 zou Red Dog weken op zijn terugkeer gewacht hebben, waarna hij vertrok en in zijn eentje een groot aantal lange reizen maakte. De legende verteld dat Red Dog het land afreisde om zijn eigenaar, John Stazzonelli, terug te vinden. Hij werd gesteund door veel mensen en dat gaf hem de kans om liftend mee te reizen naar Perth, Broome, Roebourne, Point Sanmson en Port Hedland.

Toen hij na lang zoeken terugkeerde naar Dampier en niet aanvaard werd door de nieuwe buschauffeur op de bus, werd deze snel bewust van de speciale status van het dier door het protest van de bevolking. Hij had reeds lang geleden de harten veroverd van een grote gemeenschap van mensen bij de winning van ijzererts onder wie hij vertoefde. Hij werd door veel mensen van de gemeenschap behandeld als een huisdier. Red Dog werd een officieel lid en mascotte van de Dampier Salt Sports and Social Club en de Transport Workers Union. Hij werd zelfs een financieel lid van de Metal Trader Union en officieel geregistreerd waardoor er een bankrekening voor hem werd geopend bij de Bank of New South Wales, die hem eveneens als mascotte behandelde. Verschillende personen hebben Red Dog een vaste thuis willen geven maar de hond verbleef er nooit lang. Hij was een zwerver in hart en nieren.

Overlijden

Er wordt aangenomen dat zijn dood veroorzaakt werd door een vergiftiging, een klomp vlees doorspekt met strychnine dat hij zou opgegeten hebben. Na de vaststelling van zijn toestand, kreeg hij vaak stuiptrekkingen en de politie ontfermde zich over hem tot de dierenarts beschikbaar was. Met de behandeling leek hij op het eerste zicht te recupereren maar zijn toestand verslechterde opnieuw waardoor de dierenarts hem toch moest laten inslapen. Red Dog is begraven in een ongemarkeerd graf ergens tussen Roebourne en Kozakken. Een bronzen levensgrote beedlhouwwerk werd opgericht via donaties vanuit het hele land. Het standbeeld staat op de informatie baai in de buurt van de ingang naar Dampier townchip. Er is een opschrift met: "RED DOG De Pilbara Wanderer Overleden 21 november 1979 opgericht door de vele vrienden gemaakt tijdens zijn reizen."

Boeken en de film

Er werden verschillende boeken geschreven over Red Dog. Het bekendste boek is "Red Dog: the Pilbara Wanderer". De auteur is Beverly Buckett. Het boek werd gepubliceerd in 1993. Op 4 augustus 2011 werd ook de eerste première uitgezonden van de Australische film "Red Dog". Dit is een ontroerende Australische film die gebaseerd is op het boek van Louis de Bernière. De Engelse schrijver deed research naar de verhalen die over de hond de ronde deed. Het boek "Red Dog, An Australian story." is Bernières interpretatie van het leven van deze beroemde hond. Het boek werd eveneens vertaalt in het Nederlands met de titel: "De Rooie hond" door Mea Flothuis. De eerste uitgave was in 2001 en het werd uitgegeven door De Arbeiderspers. (ISBN 90-295-0420-x)

Lees verder

© 2015 - 2019 Oceane, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Anthony B Loveridge, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • One360.eu/blog/archives/21051
  • www.thewritersdrawer.net/red-dog.html
  • Nl.wikipedia.org/wiki/Red_Dog
  • www.boekbeschrijvingen.nl/bernières-louis/bernières2.html
  • Nonova384.rssing.com/chan-5237944/all_p53.html#item.1055

Reageer op het artikel "Red Dog: een legendarische hond"

Infoteur: Oceane
Laatste update: 22-03-2017
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Special: Honden
Schrijf mee!