InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Cavia of konijn?

Cavia of konijn?

Cavia's en konijnen zijn hele lieve knaagdiertjes. Ze zijn beide overdag actief. Veel mensen twijfelen of ze een konijn of cavia zullen aanschaffen. Deze twee dieren worden soms ook samen gehouden. Dat is wel extra makkelijk, dan hoef je niet te kiezen. Wat is het verschil in gedrag tussen deze diertjes? En kunnen ze wel samen gehouden worden?

Groepsdieren

Cavia's en konijnen zijn echte groepsdieren. Ze worden veel alleen gehouden, maar voor het diertje is het een flinke oppepper wanneer er een soortgenootje bij gezet wordt. Cavia's hebben enorm last van eenzaamheid, nog meer dan konijnen, maar konijnen zijn de dieren die vervelend gaan doen als ze eenzaam zijn. Aan de tralies knagen is daar een goed voorbeeld van. Maar kunnen deze diertjes ook samengehouden worden? Dan hebben ze geen last van eenzaamheid en hoef jij niet te kiezen.

Samen houden

Je ziet vrij vaak dat cavia's en konijnen samen gehouden worden. Mensen vertellen er de leukste verhalen over, hoe innig ze tegen elkaar liggen bijvoorbeeld. Maar eigenlijk is het niet verstandig om een cavia en konijn samen te houden, om de volgende redenen:

Voeding

Konijnen hebben een iets andere voeding dan cavia's. Het grootste verschil zit hem in de vitamine C. Konijnen kunnen dit zelf aanmaken, maar cavia's niet. Daarom is het noodzakelijk dat er aan de caviavoeding vitamine C wordt toegevoegd. Het is daarom niet verstandig om deze knagers uit hetzelfde bakje te laten eten. En twee bakjes heeft geen zin, dat brengt alleen maar verwarring bij de diertjes.

Gedrag

Cavia's en konijnen verschillen enorm in gedrag, al lijkt dat misschien niet zo. Een voorbeeld is de communicatie. Cavia's maken geluid om met elkaar te communiceren en konijnen doen dat meer door het gebruik van het lichaam. Cavia's en konijnen zullen elkaar dus absoluut niet begrijpen. Een ander voorbeeld is dat konijnen gewend zijn zichzelf en ook andere konijntjes te wassen. Cavia's niet. Dus als het konijn een cavia wil schoonlikken, kan het caviaatje boos worden, terwijl het konijntje alleen maar wilde helpen. Daardoor kunnen dus misverstanden ontstaan, die helemaal niet nodig zijn.

Conclusie: konijnen en cavia's kunnen absoluut niet samen gehouden worden, hoe lief ze ook tegen elkaar doen.

Cavia of konijn?

En dan komt het moment dat je moet kiezen, dat zul je uiteindelijk toch zelf moeten doen. Hieronder staat een tabel met wat de specifieke kenmerken zijn van beide diertjes. Misschien dat het daardoor makkelijker wordt een uiteindelijke keuze te maken.

CaviaKonijn
Maakt zelf géén vitamine C aanMaakt vitamine C aan
Doet zijn/haar behoefte overal waar maar kanIs zindelijk te maken
Heeft behoefte aan sociaal contactHeeft behoefte aan sociaal contact en voldoende beweging (NB: weinig beweging betekent dat het konijn vals kan worden)
Is vaak een beetje schuwIs iets minder schuw en soms een echt knuffelbeest

Noodoplossing

Als de keuze echt te moeilijk is, en je kan niet allebei aanschaffen, kun je het volgende doen: pak een munt en bepaal welk diertje voor kop/munt staat. Gooi de munt op. Bedenk of je blij bent met het resultaat. Want als je eerste reactie niet heel goed is, weet je dus dat je het andere dier moet aanschaffen. Blijft je reactie neutraal, neem je dus het diertje dat uit het opgooien van de munt als resultaat naar voren kwam.

Allebei aanschaffen

Als je toch niet kunt kiezen en besluit zowel een cavia als een konijn aan te schaffen, moet je letten op de volgende punten:
  • Schaf twee aparte hokken aan. Konijnen en cavia's verschillen in gedrag en voedsel en kunnen niet in één hok gehouden worden.
  • Zorg voor voldoende beweging, vooral voor het konijn. Te weinig beweging betekent dat de kans groot is op een vals wordend konijn.
  • Zorg dat de diertjes iets te doen hebben in het hok. Omdat ze niet bij elkaar in de kooi zitten en dus geen sociaal contact hebben, moet je ervoor zorgen dat de knagers voldoende afleiding hebben, dit kunnen bijvoorbeeld speeltjes en knaagstokken zijn.
  • Twee diertjes betekent twee keer zoveel werk. Trek geen diertje voor, knuffel ze allebei iedere dag (als ze daar behoefte aan hebben) en maak beide kooien even vaak schoon. Zorg ook dat ze beide de goede voeding krijgen en kijk meerdere malen per dag of ze nog genoeg te eten/drinken hebben.
© 2014 - 2019 Job2301, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Het houden van een cavia en konijn in één verblijfEen konijn en een cavia samen in één hok, het ziet er leuk uit. Veel mensen vinden deze beide huisdieren erg leuk en kie…
Tussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sTussendoortjes voor konijnen, hamsters en cavia'sDe volgende recepten zijn geschikt voor alle soorten knaagdieren zoals konijnen, hamsters en cavia’s. Je kan ze als maal…
Geschiedenis en herkomst van de caviaTegenwoordig is de cavia in Europa, Noord-Amerika en Azië een zeer geliefd huisdier. Het diertje heeft weinig verzorging…
Het verzorgen van een caviaHet verzorgen van een caviaCavia's zijn erg populaire huisdieren in Nederland. Maar hoe kun je een cavia het beste verzorgen? En wat voor hok heeft…
Welke caviarassen zijn er allemaal?Welke caviarassen zijn er allemaal?Cavia's zijn leuke huisdiertjes en de meeste kinderen zijn dan ook erg gek op ze. Ondanks de grote diversiteit aan kleur…

Reageer op het artikel "Cavia of konijn?"

Reactie

Marjon Kunkels, 24-03-2014 13:08 #1
Bezoek een konijnen en knaagdierenopvang en laat je uitgebreid voorlichten. Wellicht maakt dat je keus eenvoudiger maar in alle geval bewuster.

Infoteur: Job2301
Gepubliceerd: 24-03-2014
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Reacties: 1
Schrijf mee!