InfoNu.nl > Dier en Natuur > Huisdieren > Het juiste hok voor je cavia

Het juiste hok voor je cavia

Het juiste hok voor je cavia Hoe kan je je cavia het best huisvestingen? Lees hier waar je allemaal op moet letten en waar een binnen- of buitenhok voor cavia's aan moet voldoen.

Buitenhok of binnenhok?

Buitenhok

Uiteraard moet een buitenhok steviger zijn dan een binnenhok. Het moet goed waterdicht en geïsoleerd zijn. De afmetingen van het hok moeten minstens 90x60x45cm zijn. Zorg er ook voor dat de cavia een gescheiden nachthokje heeft, waar hij tegen de koude of warmte in kan gaan schuilen. Wees er zeker van dat het draadgaas waarmee het hok gemaakt is fijnmazig is, zodat er ’s nachts geen muizen of ratten in de kooi kunnen kruipen. Het hok moet ook goed afsluitbaar zijn zodat eventuele roofdieren (denk maar aan katten) de kans niet krijgen om aan de cavia’s te kunnen. Als het hok minstens 20cm boven de grond staat kan er geen vocht naar binnen via de onderzijde. Indien het hok bij een ren hoort dan kan je altijd een loopplank maken zodat de cavia’s in hun hok kunnen lopen. In de winter kan je de cavia’s best binnenzetten. Cavia’s zijn namelijk niet zo bestand tegen de koude. Als je besluit de beestjes toch buiten te laten staan dan kan je het hok goed verwarmen door er extra dekens of isoleermateriaal op te leggen. ’s Nachts kunt u die zelfs gedeeltelijk voor het gaas hangen. Belangrijk is ook dat de cavia’s een goede laag houtkrullen in de kooi hebben liggen. In de winter is een extra dikke laag hooi ook noodzakelijk. Het is ook enorm van belang dat het buitenhok op een tochtvrije plaats staat.

Let op!
Als je de cavia’s in het tuinhuis of in de garage zet, zorg dan voor voldoende ventilatie.

Binnenhok

Ook een binnenhok moet minstens 90x60x45cm groot zijn en een gescheiden nachthokje bevatten, waarin de cavia zich kan terugtrekken. Je kan het binnenhok eender waar in huis zetten, behalve in de keuken of de gang/hal, want daar is teveel doorloop. Zorg er ook hier voor dat het hok niet rechtstreeks op de grond staat. Op de grond is het namelijk altijd kouder en tocht het meer. Zet het hok van je cavia dus op een tafel of bureau of dergelijke. Het is ook belangrijk dat het binnenhok niet voor een raam of voor een verwarming staat. Cavia’s kunnen namelijk ook niet goed tegen teveel warmte.

Extra beweging

Het is altijd leuk als je de cavia’s in een ren kunt plaatsen. Zo krijgen ze wat extra beweging en hoeven ze niet constant in hun eigen kooi te zitten.

Buitenren

Door je cavia’s regelmatig in een buitenren te steken kunnen ze veilig rondlopen in de buitenlucht en lekker gras eten. In iedere dierenspeciaalzaak zijn er wel buitenrennen te verkrijgen. Zorg er wel voor dat de bovenkant van je ren goed is afgedekt, zodat roofdieren er niet in kunnen springen. Je kan ook bij de ren blijven om je cavia’s zelf in het oog te houden. Zet de ren ook niet in de buurt van giftige planten of rechtstreeks in de volle zon.

Let op!
Een buitenren is enkel voor overdag. Eens het begint te regenen, of je moet weg, of het wordt donker of kouder, dan moet de cavia terug zijn hok in.

Binnenren

Een binnenren is handig als u een huis hebt met veel plaatsen waar de cavia zich zou kunnen verstoppen. Leg wat handdoeken, kartonnen doosjes, en voedsel in de ren zodat de cavia’s zich daar mee kunnen bezig houden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pezibear, Pixabay
  • http://www.degrotecavia.nl/

Reageer op het artikel "Het juiste hok voor je cavia"

Infoteur: Sarahh
Gepubliceerd: 05-04-2013
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Huisdieren
Schrijf mee!