InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Wat doet een dolfijnentrainer?

Wat doet een dolfijnentrainer?

Wat doet een dolfijnentrainer? Dolfijnentrainer is één van de populairste beroepen. Je bent immers veel bezig met dolfijnen en dit is voor veel mensen een geweldig dier. Maar is het trainen van dolfijnen werkelijk zo leuk, of valt het toch heel erg tegen? Wat doet een dolfijnentrainer eigenlijk en waar moet hij of zij rekening mee houden?

Dolfijnentrainer

Een dolfijnentrainer moet vaak vroeg opstaan. Nog voordat het park opengaat ben je al hard aan het werk. Er moet vis gesneden en gewogen worden. Een tuimelaar eet gemiddeld zes tot acht kilo vis op een dag. Ook moet alles klaar worden gemaakt voordat de bezoekers komen. Op een speciale lijst kan de trainer precies zien wat er met de dieren aan de hand is en waar ze rekening mee moet houden. De dolfijnentrainers moeten veel schoonmaken, zoals de ruimte waar de vis wordt klaargemaakt. Anders komen er allerlei bacteriën op af, waar de dolfijn ziek van kan worden.

Veel mensen denken dat dolfijnentrainers de hele dag met de dolfijnen bezig zijn, maar dat is dus niet waar. Maar, toch moet er ook het één en ander gebeuren om de dolfijnen te trainen. Als er shows worden gegeven, moet dit immers wel goed gaan.

Wat doet een trainer van dolfijnen?

Iedere dag zorgt de trainer ervoor dat ze oefent en speelt met de dolfijnen. Er moet een band worden gevormd met de dieren. Alle trainers kennen de dieren en weten dus alle verschillen tussen de dieren. Ze weten dus ook wat een dolfijn leuk vindt om te doen, of liever niet doet. Al is dat geen garantie, want zoals gezegd dolfijnen zijn te vergelijken met kinderen in een kleuterklas. Als ze ergens geen zin in hebben, doen ze het ook niet. Ook kan het dier de trainer in de maling nemen en doen alsof hij iets niet wilt doen. Dat vinden de dieren ook altijd een erg leuk spel. Daarom zorgt een trainer altijd voor afwisseling. Hij zal nooit de dolfijn precies hetzelfde als de vorige dag laten doen. Ook zal de dolfijn nooit een paar keer achter elkaar hetzelfde moeten doen, want dan wordt het saai.

Iedere dag krijgt de dolfijn wel een medische training. Dat is heel belangrijk, want zo weten de trainers of de dolfijn nog gezond is. De temperatuur wordt bijvoorbeeld opgemeten en er wordt gekeken of er geen wondjes op de huid zijn. Als dat allemaal is gedaan, krijgen de dieren een beloning. Voor de controle moeten ze namelijk een paar lastige dingen doen, zoals heel rustig op hun rug liggen. Deze medische training is erg belangrijk, omdat de dolfijn tenminste weet wat hij moet doen wanneer het dier ziek is en een dokter nodig heeft.

Dolfijnen belonen

Een beloning kan vis zijn, maar dat is niet de enige manier om te belonen. De trainer kan ook heel enthousiast reageren, waardoor de doflijn merkt dat hij het goed heeft gedaan. Dit kan door te klappen of roepen. Daarnaast heeft iedere trainer een eigen fluitje met een hele hoge toon. Er wordt pas gefloten als de dolfijn iets goed heeft gedaan. Hierdoor het dier begrijpt dat het mag stoppen met zijn gedraging. Het is dus heel belangrijk dat de trainer precies op het goede moment fluit. Als dat niet gebeurt, zal een dolfijn in de war raken.

Als de trainer bijvoorbeeld te vroeg fluit, zal de dolfijn de volgende keer denken: ‘De vorige keer was het nu toch wél al goed?’ Daarom krijgen trainers pas een fluitje als ze al een aantal jaar in het Dolfinarium werken. Voor die tijd moeten ze vooral hun stem gebruiken om duidelijk te maken wat ze van het dier verwachten. Er mogen namelijk echt geen fouten mee gemaakt worden.

Goede conditie

De dolfijnentrainers moeten een goede conditie hebben en van aandacht houden. Alleen van dieren houden is voor een dolfijnentrainer niet genoeg: bij een show kunnen er meer dan tweeduizend mensen naar je kijken. Je moet dus ook dol zijn op de mensen en die mensen ook enthousiast krijgen als je met de show bezig bent. Trainers van de shows hebben ook heel veel conditie nodig. Ze moeten veel zwemmen, duiken en gekke sprongen maken.

Alles bijhouden over dolfijnen

De hele dag wordt er precies opgeschreven hoe het met de dolfijnen gaat. Hoeveel hebben ze gegeten? Welke sprongen hebben ze gemaakt? Hoe gedroegen de dieren zich? Al die dingen zijn heel erg belangrijk, want zo weten de trainers precies of het goed gaat met de dolfijnen. Als een dolfijn te weinig eet, is hij misschien wel ziek.

Dolfijnen in een show

De volgorde van de sprongen is ook heel belangrijk, omdat een dolfijn afwisseling nodig heeft. Je kunt beter niet iedere dag hetzelfde doen, want dan zal de dolfijn zich gaan vervelen. Net zoals een kleuter zich zal vervelen als hij de hele tijd hetzelfde moet doen. De shows die worden gegeven, zijn ook nooit hetzelfde. Voordat de show begint, gooien de trainers met een dobbelsteen. De dobbelsteen bepaalt dan welke show gedaan wordt. De dobbelsteen is een creatieve oplossing om een programma te kiezen, maar er zijn meer mogelijkheden om voor afwisseling te zorgen. De afwisseling is erg belangrijk.

De sprongen in de shows zijn dezelfde als die de dolfijnen in de natuur maken. Alleen zijn ze in de natuur vaak minder hoog en spectaculair.

Naast de shows zijn er ook momenten waarop de dieren iets voor zichzelf kunnen doen. Ze krijgen dan bijvoorbeeld ballen of spelen met elkaar. Daar kunnen ze uren zoet mee zijn.

Dolfijnentrainer heeft contact met bezoekers

Behalve schoonmaken en met de dolfijnen trainen, heeft een trainer ook veel contact met de bezoekers. Er is altijd wel iemand die een vraag stelt en het is natuurlijk wel belangrijk dat je beleefd blijft. De bezoekers zijn een dagje uit en je wilt dus dat ze het naar hun zin hebben. Ook als er rare vragen gesteld worden, of als je dezelfde vraag tien keer op een dag krijgt, zul je netjes antwoord moeten geven. Bij het Dolfinarium is het belangrijk dat mensen meer leren over de dieren en hun leefomgeving. Zo worden de mensen meer betrokken bij de zee en zullen ze meer doen om de dieren te beschermen. Het contact met de bezoekers in het Dolfinarium is daarom erg belangrijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Werken in het dolfinarium, door Suzanne PetersrecensieWerken in het dolfinarium, door Suzanne PetersWerken met dolfijnen is een droom van veel kinderen, in dit boekje kun je lezen hoe je deze wens uit kunt laten komen. H…
DolfijnenslachtJe staat er misschien wel niet bij stil, maar ook dolfijnen worden geslacht. In Denemarken en in Japan worden jaarlijks…
Zwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkZwemmen met dolfijnen: niet altijd even diervriendelijkVoor velen is het een droom om te zwemmen met dolfijnen. Er komen steeds meer mogelijkheden om deze wens in vervulling t…
Over de dolfijnOver de dolfijnDolfijnen zijn zoals velen niet weten zoogdieren en geen vissen. Ze zijn warmbloeding net als dat wij mensen zijn. En ze…
Gestreepte dolfijn - acrobaten van de zeeGestreepte dolfijn - acrobaten van de zeeIn de Noordzee komen verschillende dolfijnen voor. De gestreepte dolfijn is er niet zo vaak te zien. Hij houdt van de At…
Bronnen en referenties
  • Trainer bij het Dolfinarium Hardewijk
  • Persvoorlichter Dolfinarium Hardewijk

Reageer op het artikel "Wat doet een dolfijnentrainer?"

Infoteur: Writingsuus
Gepubliceerd: 03-10-2011
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!