InfoNu.nl > Dier en Natuur > Diversen > Paardrijden? Oefeningen voor de ruiter

Paardrijden? Oefeningen voor de ruiter

Paardrijden? Oefeningen voor de ruiter Paarden moeten altijd soepel en lenig zijn voor het paardrijden, maar hoe zit dat eigenlijk met de ruiter? Die moet eigenlijk ook oefeningen doen voor het paardrijden om lekker soepel te blijven, een goede conditie op te bouwen en om een goede balans te krijgen. Weinig ruiters doen zelf oefeningen, wat erg jammer is want hierdoor worden de prestaties alleen maar verbeterd! Lees hier alles over oefeningen voor de ruiter!

Waarom oefeningen?

Net als uw paard moet u ook in goede balans en conditie zijn. Dan pas kunt u samen met uw paard een goed team worden. Als u soepeler bent en uw spieren beter onder controle heeft kunt u duidelijker communiceren met uw paard. Het is dus eigenlijk wel erg belangrijk om ook als ruiter oefeningen te doen. Bovendien helpt dit u ook van overtollige kilo's af. Hieronder heb ik wat goede oefeningen gezet die u kunt gebruiken om in balans te blijven.

De punten waarop u moet trainen voor het paardrijden zijn:
  • Balans
  • Lenigheid
  • Conditie

De oefeningen

Er zijn meerdere oefeningen die u kunt doen om beter in balans te blijven, een betere conditie te krijgen en om leniger te worden.

De warming-up

Om te beginnen is het verstandig om een warming-up te doen vlak voordat u gaat paardrijden. Om al lekker sportief bezig te zijn kunt u bijvoorbeeld lekker de fiets nemen, of joggen naar uw paard. Als dat niet mogelijk is kunt u gezellig met uw paard gaan joggen. Vooral als het weer wat kouder wordt is het belangrijk om een warming-up te doen. Deze hoort ongeveer 10 min. te duren. U begint met zo'n 2 tot 3 minuten hard te lopen. Loop wel rustig aan, uw lichaam moet even op gang komen. Daarna moet u huppelen en uw armen ontspannen mee laten bewegen. Dan gaat u steeds als u rent uw knie omhoog duwen. Duw ze bij elke pas zo hoog mogelijk, daarna gaat u met uw hakken tegen uw billen bij elke pas. Na deze oefeningen ongeveer 10 minuten gedaan te hebben bent u helemaal klaar om te gaan paardrijden.

Na het rijden

Als u klaar bent met rijden is het ook nog verstandig om even uit te lopen, of om even te stretchen. Hierdoor krijgt u minder last van spierpijn.

Thuis oefeningen

Om over het algemeen te oefenen is het belangrijk dat u een betere balans krijgt. Dit kunt u trainen door elke dag, of regelmatig op een trampoline te springen. Ook kunt u een yogabal aanschaffen. Daarmee kunt u oefeningen doen die goed zijn voor uw rug, balans en buikspieren. Deze 3 dingen zijn ook erg belangrijk. Als u geen zin heeft of steeds de oefeningen vergeet kunt u ook op een sport gaan waardoor u leniger wordt, zoals bijvoorbeeld turnen. Dan heeft u een vaste afspraak bijvoorbeeld 1x per week en moet u wel gaan. Een sport als turnen helpt goed op alle drie de punten.

Oefeningen op het paard

Ook kunt u uw oefeningen op uw paard doen. Dan heeft u een keer wat afwisseling, en uw paard ook. De oefeningen helpen u vooral op de punten lenigheid en balans. U kunt daarvoor de volgende oefeningen doen:
  • Blijf een rondje in de verlichte zit zitten.
  • Ga met het lichtrijden bijvoorbeeld 1x zitten en 2x staan. Dan dan een rondje 2x zitten en 3x staan.
  • Probeer met uw rechter hand uw linker voet aan te raken, en andersom.
  • Raak de oren van uw paard aan.
  • Maak een knoop in de teugels en ga met uw armen zwaaien, eerst beide naar voren, dan beide naar achteren. En als laatste een naar voren en een naar achteren. Let wel op dat uw paard blijft luisteren.
© 2011 - 2019 Tara96, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Photo-graphe, Pixabay
  • Foto: http://www.morguefile.com/archive/display/673079

Reageer op het artikel "Paardrijden? Oefeningen voor de ruiter"

Infoteur: Tara96
Laatste update: 08-03-2016
Rubriek: Dier en Natuur
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!